Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohnB
Jag har testat blandtanka de bilar jag haft på senare år och S60:in jag har nu fixar E40 som mest innan motorlampan tänds. Svårt att säga hur mycket förbrukningen ökar då det går att köra en 2.4T på allt mellan 0.7 och 2 liter milen... Jag hade en Ford Mondeo V6 för några år sedan och den fixade E85 okonverterat men drack nästan 1.6 liter milen så räckvidden var inget vidare :wink: .

/John
Användarvisningsbild
av olgaus1993
JohnB skrev:Jag har testat blandtanka de bilar jag haft på senare år och S60:in jag har nu fixar E40 som mest innan motorlampan tänds. Svårt att säga hur mycket förbrukningen ökar då det går att köra en 2.4T på allt mellan 0.7 och 2 liter milen... Jag hade en Ford Mondeo V6 för några år sedan och den fixade E85 okonverterat men drack nästan 1.6 liter milen så räckvidden var inget vidare :wink: .

/John
Vågar man köra med 100% etanol i en bensin bil även om den är konverterad? Skiljer sig E85 och bensin motorerna på något sätt?

Även om den är konverterad, man har ju hört om dess negativa sidor.

Skulle vara kul att testa köra med E85 men vad finns det för risker med det?

Är det bara att byta spridare för att köra med E85 isåfall vilka spridare behöver man?
av JohnB
Det finns ju flera som blandtankar eller har konverterat själv som har kört så i många år utan problem. Jag körde min mondeo i 3 år på E85 utan att ändra något. Jag körde tanken nästan tom och fyllde i ca 20 liter E85 och tänkte startar den inte så kan jag ju fylla upp tanken med bensin men den gick hur fint som helst så jag fortsatte bara att fylla E85 i den. Förbrukningen steg från kring 1.2 till kring 1.6. S60:in har jag blandtankat så jag hamnat på E40 och går jag högre än så tänder den motorlampan. Jag har läst att man rekommenderar att man byter bränslefilter några hundra mil efter att man börjar köra på etanol då den löser beläggningar i bränslesystemet. Jag kan inte säga att det är riskfritt att köra på etanol i en bil som inte är byggd för det utan det får man avgöra själv.

/John
av Tillhands
Mycket intressant ämne och väldigt fina information.
Jag vill gärna köra på etanol jag med så jag skicka mail till Volvo där jag frågade om man får blanda bensin och etanol och om man kan enbart köra på etanol och vilka motorer skulle kunna klara av det. Fick svar "Du kan endast köra på etanol i våra etanolbilar, är bilen inte tillverkad för
etanol kan du inte blanda bensin och etanol utan endast köra på bensin.
Man kan inte modifiera något för att ändra bilens typ av bränsle"

Jag kör idag en 850 -93 automat. I helgen åkte jag och några vänner till Skåne med den. Tankade en tom tank med 15 liter etanol och resten bensin. Låg på 120 hela vägen och på vägen tillbaka låg jag på 130 hela vägen därför var jag tvungen och tanka 7 liter bensin för säkerhets skull. Nu har jag tom tank igen och trippmätaren visar 68 mil. Det är bra tycker jag. Men jag vill gärna köra på enbart etanol, ska blanda lite mer idag. Kanske 20 liter etanol och resten bensin som Rådlös föreslagit.
av JohnB
jag kan som sagt blanda 30l E85 och resten bensin (ca 40l) i min S60. Till min bil kan jag skaffa autotechs flexifuel och därmed köra enbart på E85 men på en 850 är det nog enklare med en piggyback som tex flexitune.

/John
av *pettson*
Tycker man att det är roligt att vara otrevlig mot ventilerna och katalysatorn samt att man gillar att bli skitigare än någonsin i sina utsläpp då avgasreningen inte fungerar om bilen går för klent. Då är det helt okej att köra på E85 utan åtgärder alls.
Känner man för sin bil och för avgasreningen kan man ju alltid ta och köra på E85 efter seriös konvertering istället.

Man behöver inte tycka som jag. Det är enklare att googla på hur en katalysator fungerar så slipper vi den diskussionen. Samma sak med temperaturen på ventilerna. Vad som händer vid för stort luftöverskott med temperaturerna på ventilernas kontaktytor.
Inga tricks, inga meddelanden från bensinbolagen. Bara rena mekaniska fakta. Hur mycket bilen tål och hur länge är en fråga om hur mycket man överdimensionerat materialen. Inget annat.
av rid54
Om inte lambdaregleringen kan justera syrehalten i avgaserna till rätta värden, kommer väl motorvarningslampan att tändas? Då är det ju mindre lyckat att fortsätta med experimentet, men om motorn kan hållas i closed-loop med rätt lambdavärde borde väl inte det bli så katastrofalt mycket sämre avgasrening?
Mvh
/RID
av Rådlös
Pettson: Du har väl sett den här filmen?

Som jag skrev i början körde jag min 245 -92 blandtankat i 5 år eller ca 5000 mil. Jag gjorde inte någon åtgärd alls inför blandtankningen. Bara tanka i och körde. Den bilen går än i dag och fortfarande blandtankat och är uppe i omkring 37000 mil, varav ca 7000 blandtankat. Jag kan ju tillägga att besiktningen har alltid gått bra utan någon anmärkning på avgasutsläpp. Jag är inte värst på något sätt. Det finns dom som har kört mycket längre.
Du nämner luftöverskott. Vi andra kör lambdareglerat, Lambda 1. Vi kör inte dieslar!
Hur långt har du själv kört på etanol? Jag har vanligtvis respekt för ditt kunnande, men detta uttalande ligger inte i linje med hur du brukar låta oss ta del av kunskaperna.

Olagus1993: Du frågade om hur mycket mer din bil kommer att dra. Det är lite svårt att säga exakt, men anta att du har bilen i god status och underhåll med tändstift och filter etc. etc. Samt att du har en fungerande luftförvärmning som jag nämnde tidigare, så kan du räkna nuvarande bensinförbrukning gånger 1,3. Då får du genomsnittet om du kör konverterat på E85. 1,3 är den genomsnittliga merförbrukningen på E85. Motorns styrdator är alltså "dresserad" att alltid hålla Lambda 1 så långt det bara är möjligt. Den har alltså en bred marginal att reglera över. Och som jag sa tidigare, vissa bilar har ett generöst reglerområde. Dom kan klara 100% E85, medan andra klarar mindre. Dock anses det att alla moderna bilar har en sådan spännvidd att dom klarar minst 30% etanol. Alltså vad man skulle kunna säga E30. (Detta gäller även i Finland. :) :wink: )

Tillhands: Det svar du fick av Volvo var förutsägbart. Det skulle alla bilfabrikanter ha sagt. I synnerhet dom som bygger och säljer färdiga etanolbilar, FFV som det heter. Dom vill alltså sälja en ny FFV-bil till dig. Därför säger dom så. Dom som själva har erfarenhet säger något annat.
av *pettson*
Att blandtanka inom systemets reglerområde, det har jag ingen åsikt om alls. Inte mera än att det finns flera farliga ämnen än dom få sbp mäter. Katalysatorn slutar fungera effektivt ganska snabbt just på grund av luftöverskott. En reningscykel går till så att vi får överskott av vissa ämnen i katalysatorn som vi sen får en reaktion med i den delen av cykeln som har syreöverskott. Allt fungerar i sinusform. Vi lagrar alltså syre i katalysatorn till att reagera med. Tyvärr fungerar det inte riktigt så med annat bränsle. Att det inte syns på bilprovningens mätning beror mest på att du skapar mera Nox och vatten ihop med en skvätt formaledehyd än annat i katalysatorn och det mäts inte överhuvudtaget. Hc däremot mäts flitigt och det blir det ju mindre av inmatat. Nox är däremot något man släpper ut väldigt lite av när man kör på ett fungerande bensinsystem. Det ska ärligt sägas att fabriks flexifuelbilar inte är trevliga heller. Dom har samma problem med diverse dispenser på lambdavärdena. Problematiken är egentligen att det inte finns någon bra avgasrening som klarar blandtankning av grövre grad. Avgasreningen har bara två ytterligheter, bensin eller etanol.
Nu är absolut inte blandtankning värst på något sätt. Det som är värst är hemkonvertering a la snåljåp. Dvs där man kör e85 rakt av med lysande lampor bedyrandes att det är precis lika bra som fabriksinställt.
Det är faktiskt inte så att jag är emot konvertering, men jag är emot att man inte löper hela linan ut och gör nåt bra av det.
av Knatch
*pettson* skrev:Att blandtanka inom systemets reglerområde, det har jag ingen åsikt om alls. Inte mera än att det finns flera farliga ämnen än dom få sbp mäter. Katalysatorn slutar fungera effektivt ganska snabbt just på grund av luftöverskott. En reningscykel går till så att vi får överskott av vissa ämnen i katalysatorn som vi sen får en reaktion med i den delen av cykeln som har syreöverskott. Allt fungerar i sinusform. Vi lagrar alltså syre i katalysatorn till att reagera med. Tyvärr fungerar det inte riktigt så med annat bränsle. Att det inte syns på bilprovningens mätning beror mest på att du skapar mera Nox och vatten ihop med en skvätt formaledehyd än annat i katalysatorn och det mäts inte överhuvudtaget. Hc däremot mäts flitigt och det blir det ju mindre av inmatat. Nox är däremot något man släpper ut väldigt lite av när man kör på ett fungerande bensinsystem. Det ska ärligt sägas att fabriks flexifuelbilar inte är trevliga heller. Dom har samma problem med diverse dispenser på lambdavärdena. Problematiken är egentligen att det inte finns någon bra avgasrening som klarar blandtankning av grövre grad. Avgasreningen har bara två ytterligheter, bensin eller etanol.
Nu är absolut inte blandtankning värst på något sätt. Det som är värst är hemkonvertering a la snåljåp. Dvs där man kör e85 rakt av med lysande lampor bedyrandes att det är precis lika bra som fabriksinställt.
Det är faktiskt inte så att jag är emot konvertering, men jag är emot att man inte löper hela linan ut och gör nåt bra av det.
Men bilen går ju inte snålt. Den går hur bra som helst och är pigg! det luktar rent och fint ur avgasröret. Med bensin så luktar det ju skit.
Jag kör orginal med bf95 numera eftersom jag inte orkar släcka den lambdalampan trots att bilen går otroligt bra på etanol.
Jag orkar heller inte konvertera eftersom att staten kan dra åt helvette för det lönar sig inte att köra med etanol om man räknar alla oljebyten + oljefilter och tändstift som jag är väldigt noga med.
bränslefiltret har jag inte behövt byta och som sagt. Bilen går otroligt bra men jag har inte orkat släcka lampjäveln. Miljötjaffset skiter jag i, men jag vill inte förstöra motorn eller nåt annat skit, inte för att jag tror att nåt kommer förstöras men ändå.

Era anti etanol inlägg bygger på rent okunskap eftersom ingen kan förklara på ett utförligt sätt och tillföra tråden annat än vad biltilverkarna säger.

Min fråag är. Hur kommer det sig att bilen går underbart trots att lambdalampan lyser och att det fortfarande inte har hänt något vare sig med tändstiften eller med nåt annat i motorn?
och eftersom att ingen kunnat svara på det så har jag skitit i att köra etanol.
Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]