Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Bra lista! Men: 1/4 tank är ju 30 mil med D2... men ok, kan nog vara bra. Det läskiga med AUtobahn och räckviddsmätaren är att om man kör länge i ett vägarbete (då drar väl en V40 D2 ca 0,35) kan räckvidden stå på 210 km, 20 km senare är den 70 km för att man kör i 180-200 och det är 61 km till nästa mack...
PH
Användarvisningsbild
av Mawa71
Jaha.. då har man trampat för hårt igen då. Förbrukningen har ökat med 7ml/mil mot förra tankningen. Fortfarande en snittförbrukning under 0,5l/mil men ändå..

Tankade idag 37,15l och hade kört 763km => 0,487l/mil. Färddatorn visade 0,46l/mil (igen, nollställd sedan förra tankningen). Snittet sedan leverans 120827 ligger nu på 0,533l/mil enligt Road Trip.

Skadad? Vem? Jag? :shock: :roll: :wink:
Användarvisningsbild
av mobe
Har dock bara tankat en gång så ser inte verklig förbrukning än, men datorn visar 0,4 än så länge. Så jag ser stor potential att förbrukningen skall bli mycket bra. Och i jämförelse med min V50 D2 verkar V40 D2 vara avsevärt mycket bättre på den punkten.
av Raggdesign
Noen som har målt forbruket på D3 manuell?

På min står det 5.5 på kjørekomputer, og målt ved pumpen er 0.7. da med bruk av dieselvarmer 2 ganger pr dag.

Forbruket stod på 5.8 første dagene jeg hadde bilen.
av kilono
Efter 200 mils körning med min D4 har jag gjort min första test av bränsleförbrukningen. En 100-milatripp under dagen Oslo t.o.r. gav förbrukning enligt färddatorn på 0,54 medan jag efter tankning fick 0,59. Det var inte fråga om någon snålkörning, ,mestadels farthållaren 15-20 över tillåtet och ut från Oslo mer än en halvtimmes köande och stillastående. Till Oslo var jag själv i bilen, på returen två plus full packning, så full att det sista fick klämmas in vid bakdörrarna med ett snabbt stängande av dessa. Jag är mycket nöjd med detta utfall och bättre än på min C30 D4 jag hade tidigare. Att kärran är helt underbar för övrigt också gör ju det hela ännu bättre,
Användarvisningsbild
av arc
Så har det äntligen hänt :D
Med varmare väder så använder bilen mindre choke vid kallstart och idag kom jag för 1:a gången ner till Volvos angivna siffror.
Efter ca 45km körning med 50, 70, 90 vägar så kom jag hem med en snittförbrukning på otroliga 0,36l/milen.
Bildbevis kommer inom kort...

Hur går det för Er andra, är jag ensam om att ligga mellan 0,36-0,39l/milen ???
/ARC
Användarvisningsbild
av mobe
arc skrev:Så har det äntligen hänt :D
Med varmare väder så använder bilen mindre choke vid kallstart och idag kom jag för 1:a gången ner till Volvos angivna siffror.
Efter ca 45km körning med 50, 70, 90 vägar så kom jag hem med en snittförbrukning på otroliga 0,36l/milen.

/ARC
En diesel har ingen choke, sen är siffrorna enligt datorn eller uppmätt vid pump?
Användarvisningsbild
av Avuriel
Jag ligger just nu 4,2 på datorn, senaste tankning så hade jag 4,85 på pumpen.
Användarvisningsbild
av arc
mobe skrev:
arc skrev:Så har det äntligen hänt :D

/ARC
En diesel har ingen choke, sen är siffrorna enligt datorn eller uppmätt vid pump?

Hej igen

Förlåt att jag slarvade med ordet choke, Ja det är istället på en modern diesel förlängda insprutningstider på injektorerna som ger samma effekt vid kallstarter. Bättre :D ?

Men min egentliga poäng var att mindre kallstarter = Ger lägre förbrukning !!!
/ARC
av V402013
Allt under 50 grader kylvätsketemperatur brukar anses vara kallstart (iaf för tändstiftsmotorer), därför meningsfullt att alltid ha i blockvärmaren.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 29

Här är ju justerbara IPD toe-rods.. :-)[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08