Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CANBus
Nja...det tror jag inte.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag tror inte det beror på oljan man har på filtrena.

jag vet inte varför dom pajar, har inte bryttmig om att ens försöka ta reda på det, helt ointresant för mig.

jag vet bar att det är mycket högre frekväns på att byta MAF på bilar som är trimmade, eller bilar som har öppna luftfilter.

du har rätt i att kkvalite n är bättre på Ps bilar än på gammla 740/940 där var Mafen ännu känsligare för öppna luftfilter
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Vänta lite nu...

Så har jag fattat rätt att det inte är någon idè alls att sätta i ett sportfilter i orginalburken?
Alltså bara byta ut originalfiltret och INTE byta ut burken mot ett open air.

Bilen mår alltså bara sämre av detta?
Användarvisningsbild
av greeeken
Det finns insattsfilteer istället för orginal luftfiltret du köper på mekonomen eller hos volvo.
Du får bara skillnad i ljudet inget annat.
Öppet filter förstör ju som ni säger pga oljan om den inte torkat ordentligt.
Knappast att den regerar sig själv med hur mkt luft den tar in bara dör att du bytertill öppet filter.
Kör utan filtero testa eller försök att blockra luft tillförseln till motorn lite gran får du se
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Jag menar INTE ett öppet filter, bara ett vanligt insatsfilter ner i Volvo`s luftbox som nu sitter.

Om jag köper det på BSR för 525:- och det får torka ordentligt efter inoljning, är det fortfarande dumt?

Strunta i min fråga om open air, nu menar jag ersättningsfiltret som är av samma mått o storlek som sitter i nu!
av CANBus
VolvoBengan skrev:Vänta lite nu...

Så har jag fattat rätt att det inte är någon idè alls att sätta i ett sportfilter i orginalburken?
Alltså bara byta ut originalfiltret och INTE byta ut burken mot ett open air.

Bilen mår alltså bara sämre av detta?
nää helt riktigt tänkt, det är bara bortkastade pengar på ett sk "insatsfilter".
kör med original, absolut säkrast kan jag säga, och mest prisvärda.
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
TACK!

Där kom väl det jag väntade på....
av haxpet
Lite lustig diskussion.

Jag antar att på en bil som är helt orginal så har nog inte ett sportluftfilter så stor betydelse. Men redan om man chippar så lär det ha betydelse.

På dom "performance" bilar som finns så har väl alla ett mera friflödes filter. Så det är nog inte bara för skojs skull.

Men på en orginal Volvo så spelar det säkert ingen roll, om man inte vill ha det roligare ljudet förståss.

På Min S60 så hade jag både sportluftfilter (ett sådant som sätts in i den befintliga boxen) och ett TME avgassystem (Cat.back) Bilen var också chippad av BSR. Och man kände skillnaden mellan orginal avgassystem och TME systemet. Och jag fick än lägre temperatur vilket också är bra för motorn och turbon. Dom går ju annars mycket hetare när man chippar.
Användarvisningsbild
av _Rick_
Tänkte lägga i mig lite :)

Jag köpte ett JR isatsfilter ifrån BSR och kort efter blev min LMM sämre. Den är inte helt kass. Men den är trög. Lånade en ny LMM och skilnaden var som natt och dag.

Jag satte tillbaks volvo original pappersfilter. Och jag kommer inte sätta tillbaks JR filtret. Så det är till salu om nån vill ha det :)

Carman: Varför skulle en trimmad bil ha mer problem med LMM?
Användarvisningsbild
av CarMan
_Rick_ skrev:Tänkte lägga i mig lite :)

Jag köpte ett JR isatsfilter ifrån BSR och kort efter blev min LMM sämre. Den är inte helt kass. Men den är trög. Lånade en ny LMM och skilnaden var som natt och dag.

Jag satte tillbaks volvo original pappersfilter. Och jag kommer inte sätta tillbaks JR filtret. Så det är till salu om nån vill ha det :)

Carman: Varför skulle en trimmad bil ha mer problem med LMM?
jag vet inte. har bara reflektarat över att det är mycket vanligt att dom pajar på trimmade biler

Kung. Tackar!

En massa felmeddelanden!

Hade exakt dessa meddelande på våran V[…]

Nu an vi snacka om totalsågning..... och det[…]

Bilen stannar men startar sedan igen

Jag tror du har alger i tanken. Bränslepumpen[…]