...

Moderator: Moderatorer

När jag åkte till V-ås häromdagen (både dit och hem), så har jag märkt att folk mer och mer stressar sig i trafiken.

Om jag ligger i högerfilen i min takt (E18 samt E20), och det är kanske ca. 50-70 meter kvar till avfarten så har jag märkt att folk mer och mer drar om med full gas och gör en omkörning för att sedan ställa sig på bromsen för att dom ska svänga in på avfarten.

Finns ju absolut ingen logik i det hela enligt mig, det ökar ju föbrukningen sam ökar risken för olyckor i trafiken.
Jag hatar de personer som vräker sig om på motorvägen, för att sen precis framför min bil slänga in sin igen bil, så sten å skit sprutar på min bil. :twisted:

Likaså dom som gör som ovannämnda, men som kanske inte uppmärksammar lastbilen som tex ligger 200m framför mig, NÄ! då kastar man ut bilen igen kör om lastbilen och kastar in bilen framför, och OJ DÅ!! var en till lastbil ytligare 150m längre fram, samma visa upprepar sig.
Snacka om att sitta i TV soffan och köra bil. IDIOTER.... :twisted: :evil:

Ska till läggas att oftast är det också tomt i vänsterfilen så vederbörande behöver knappast känna sig i vägen :???:

Varför har folk så svårt att planera sin körning, visst alla kan missa och göra fel.
Men att slänga in bilen framför, så nästan kofångaren försvinner på bilen dom kört om, vad vinner man på det??
Det retar i alla fall mig till vansinne....
Användarvisningsbild
av joel80
Fick mitt första stenskott på min nya bil efter 22 mil p.g.a en sån "inslängning" framför mig helt i onödan med kilometer tom vänsterfil åt båda hållen. Sånt blir man lite småsur över.. plus att första stenskottet gör ondast.. :(
En aning störande är att bilister på Hallandsåsen där det är trefiligt envisas med att ligga i mittfältet fast det är fritt framåt. Detta medför att man får byta två körfält vid omkörning och sedan två till för att lägga mig i körfältet längst till vänster. Känner mig som en slalomåkare ibland. :-)
av NilsO
På norra sidan tycker jag inte det är orimligt att ligga i mittfilen om man kör personbil och håller uppe hastigheten någorlunda.

När man är längst nere är det svårt att se om det är fritt i högerfilen en längre sträcka, och vissa lastbilar etc i högerfilen går så långsamt att de närmast står stilla. Då inbjuder det till riskabla filbyten att ligga där i motorvägsfart om bilar samtidigt kör om i filen till vänster om en.
Om man inte klarar, eller blir nervös för ett filbyte runt en lastbil på trefilig motorväg, så har man nog inte där att göra.
av llesrof
Micce1980 skrev:En aning störande är att bilister på Hallandsåsen där det är trefiligt envisas med att ligga i mittfältet fast det är fritt framåt. Detta medför att man får byta två körfält vid omkörning och sedan två till för att lägga mig i körfältet längst till vänster. Känner mig som en slalomåkare ibland. :-)
Japp, speciellt om de dessutom vägrar flytta på sig när en lastbil vill köra om och vänsterfilen är förbjuden för lastbilar. Har sett detta beteende ett par gånger. Man håller till höger. Punkt slut.
Snacksalig skrev:Om man inte klarar, eller blir nervös för ett filbyte runt en lastbil på trefilig motorväg, så har man nog inte där att göra.
Där är brant, lastbilarna i högerfil går ibland 20 km/h eller så. Då är det säkrare för alla att bilar som håller rätt hastighet (110 km/h) ligger kvar i mittfilen och de som vill bryta hastighetsbegränsningen får göra sig omaket att byta en extra fil. Men är man säker på att det *är* helt fritt en längre sträcka ska man såklart ligga till höger.
  • 1
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 552

iCarsoft Någon speciell man minst bö[…]

Utgånget VOC

Hade glömt låsa bilen och appen varnade[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18