- mån 15 apr 2013, 11:10
Hej. Jag har nyligen köpt en Volvo 244 GLT, -84. Bilen är orginal och väldigt fint skick. I helgen så monterade jag bort inredningen på dörren för att komma åt högtalarna. Anledningen till detta var för det skallrade när man spelade radion på "normalvolym". Visade sig att det satta papper framför högtalarna. Tog bort det och nu låter det bättre.
Jag hittade dock att skumgummit som sitter runt konen/membranet har föråldrats och vittrat sönder. Min tanke var att sätta dit nya högtalare. Inga värsting utan vanliga 4" högtalare. Jag vill behålla den stereon som sitter i nu, en Blaupunkt SQM 23
Jag kan ingenting om bilstereo och behöver hjälp med några frågor.
När jag googlar på stereon så hittar jag att uteffekten är 20W.
Tittar jag på högtalare på nätet så specificeras ofta två watt-tal. t ex 80W och 30W RMS. Vad betyder det ?
Någon som har något tips på högtalare?
Ska man ta hänsyn till ohm ?
Tack på förhand
Jag hittade dock att skumgummit som sitter runt konen/membranet har föråldrats och vittrat sönder. Min tanke var att sätta dit nya högtalare. Inga värsting utan vanliga 4" högtalare. Jag vill behålla den stereon som sitter i nu, en Blaupunkt SQM 23
Jag kan ingenting om bilstereo och behöver hjälp med några frågor.
När jag googlar på stereon så hittar jag att uteffekten är 20W.
Tittar jag på högtalare på nätet så specificeras ofta två watt-tal. t ex 80W och 30W RMS. Vad betyder det ?
Någon som har något tips på högtalare?
Ska man ta hänsyn till ohm ?
Tack på förhand