Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Stirra dig som sagt inte blind på förbrukningen och definitivt inte på av tillverkaren uppgiven förbrukning för den stämmer aldrig på sk. snåla bilar. Däremot stämmer den förvånansvärt bra på bilar med stora motorer... Låna en D3:a över en helg, tanka upp tills det rinner över, kör som du brukar så många mil som du orkar och fyll sedan upp tills det rinner över igen. Då vet du vad du har att vänta dig. Om jag skulle köpa om min C30 i dag skulle jag ha köpt en T5:a istället då uppgivna 0.38 blandad körning oftast är kring 0.52 och jag utan problem kan köra min S60 på kring 0.8 med samma körsätt. Vad jag menar med det är att det skiljer så lite så jag hade hellre haft 230 hk än 109 då skillnaden i förbrukning är försumbar om man tittar på totalkostnaden för båda varianterna. Sedan kan bara du säga vad en helt ny bil är värd för dig men det är sällan man får det att gå ihop ekonomiskt.

/John
perhall skrev:5dl mer än D3 drar ju inte 3,2 i TS fall, eftersom förbrukningen ligger kring 1l/mil till vardags och 0,8 vid snabb lv-/mv-körning.
Jag trodde faktiskt inte 3,2 var så pass snål. Jag har hört andra som pratat om förbrukning på kring 1,2-1,4. I så fall är besparingen med en D3 snarare 4dl istället för 5.
V9097 skrev:
perhall skrev:5dl mer än D3 drar ju inte 3,2 i TS fall, eftersom förbrukningen ligger kring 1l/mil till vardags och 0,8 vid snabb lv-/mv-körning.
Jag trodde faktiskt inte 3,2 var så pass snål. Jag har hört andra som pratat om förbrukning på kring 1,2-1,4. I så fall är besparingen med en D3 snarare 4dl istället för 5.
Det är ganska stor skillnad med en 3.2:a i en V70 än i en XC70 av vad jag förstått.
Jag la ihop en snabb kalkyl som du kan utgå ifrån och lägga in värden du tror på, den ger dig en årskostnad baserad på 3 års ägande.
De siffror jag lagt in är väldigt okvalificerade gissningar, du kan säkert göra det bättre då du kan ta reda på vad försäkringen kostar, vad service kostar, hur mycket däck du uppskattar behöver bytas etc. etc. Jag räknade med 1L/mil på 3.2:an och 0,6 på D3:an.

http://www.gunneby.se/v70.xlsx

Jag tycker dock du skall ta dig en funderar om du vill åka en "ny" riktigt tråkig diesel eller en fem år äldre härliga sexa som kanske är lite bättre utrustad? Jag vet vad jag skulle välja, men det är ju högst individuellt.

/Martin
Nu är inte detta direkt kopplat till dina uträkningar men se det som ett inlägg i debatten.

Jag hade en gammal Citroen C5 2001:a den började kosta mellan 10000-20000 om året i verkstadskostnader/reperationer. ( Dom kan vara dyra att underhålla dom där fransmännen ). Det som till slut gjorde att jag bytte bil var att det var så jäkla tråkigt när bilen gick sönder, plus att jag inte gillade den kostnaden som uppstog helt plötsligt, jag bytte till en V70 - MY09 och har en högre kostnad nu men den är av en skönare sort. Värdeminskning syns inte i på bankkontot direkt den märks bara när man skall sälja och det är ett framtida problem :) Avbetalningen vet man hur mycket den är så inga överraskningar där heller.

Nu verkar inte din bil ha så mycket problem ännu och Volvos är inte så dyra att laga ( ialla fall inte om man jämför med Cittran ).
boston00 skrev: Värdeminskning syns inte i på bankkontot direkt den märks bara när man skall sälja och det är ett framtida problem :) Avbetalningen vet man hur mycket den är så inga överraskningar där heller.
Fast om du lånar till bilen bör ju värdeminskningen ligga i paritet med avbetalningen, så den är väl ganska märkbar varje månad? Räntan alternativt altervativränta är dock försumbar i sammanhanget då det finns så många osäkerhetsfaktorer att den kan man nog bortse från tycker jag.

Som sagt, det är väldigt individuellt vad man uppskattar (ny kontra äldre bil etc.), men kostnaderna kan man ju faktiskt jämföra.

/Martin
MartinS skrev:
V9097 skrev:
Det är ganska stor skillnad med en 3.2:a i en V70 än i en XC70 av vad jag förstått.
XC70 med 3.2 AWD har sänkt utväxling, det gör säkert sitt till.
Hej och tack för många bra synpunkter! Helt riktigt handlar det i slutändan faktiskt mest om vilken bil jag vill köra, jag är väldigt nöjd med nuvarande motorns karaktär och komfort, och likt perhall faktiskt förvånad över hur snålt 3,2:an går att köra om man vill!

Och jag tänker nog att det inte skulle bli någon våldsam skillnad totalt sett ekonomiskt av ett byte, men ganska stora skillnader VAD det är som kostar. Som sagt trivs jag med bilen jag har, den går mjukt, rätt snabbt om man vill och med rimlig förbrukning...men jag får för mig att jag vill prova diesel igen. Och härligt med nytt! Fast den jag har funkar ju bra!

Ja, det här går ju att bolla fram och tillbaka, då är det farligt med blocket.se! :)

MVH Elias
Det bästa sättet att råda bot på en önskan att byta bil är att lägga ut sin egen på Blocket. Det brukar snabbt döda entusiasmen när man ser hur mycket lägre buden blir än man tror :wink:

Du har köpt en bil som är förvä[…]

Hel- eller delsyntet? Mina två senaste olje[…]

V90 läggs ner.

Intressant, ska undersökas. Vad söker[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Säger som till andra: Bor du kring Stockholms[…]