Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejhopp!

Jag ska flytta till Kiruna från Stockholm och jobba under några år, och slogs av tanken att det nog kommer bli en del långresor "hem" till Stockholm under åren. Idag kör jag och min fru drygt 2500 mil/år till och från jobb, vardagsbruk samt semesterresor. Främst kortare sträckor.

Vår V70 3,2 drar runt litern per mil om man ser på helheten, och strax över 0,8l/mil vid snabb landsväg/motorvägskörning. Skatten ligger på 3000:-/år.

Jag har tittat på V70 D3 2,0(136) -13 som klassas som miljöbil, då är den skattebefriad i fem år va? Dessutom ska den ju med manuell låda dra rejält mycket mindre än min 3,2! Men nyare bil innebär ju betydligt större kapitalförlust sett över några år.

Nyare bil ger ju garantier samt uppdaterad inredning osv...frågan är som sagt vad som är vad och ur mycket...:)

Så istället för att svamla på här hoppas jag på en hel del goda råd, det har jag fått förr på det här stället. Hur tänker ni/hur skulle ni ha tänkt?

MVH Elias
Ekonomiskt sett tror jag inte det lönar sig, men om du uppskattar en nyare bil så kan du det va värt en peng det med.

Lägg in de i excel och räkna på det, det är ganska många parametrar som spelar in.

/Martin
Precis Martin, jag anar att det inte kommer att löna sig så där pangfint ekonomiskt. :)

Saker som kan tala/talar för ovanstående byte på andra sätt tänker jag är:
- dieselmotorvärmare med fjärrstyrning (kanske skönt i kalla kiruna)
- lägre drivmedelskostnader (gissar att det blir ett antal långresor Sthlm ToR)
- skattebefriad i fem år(?)
- rätt mycket kvar på alla garantier
- allt annat det innebär att ha en "nyare" bil
- inte haft ett enda, ens litet, fel på nuvarande bilen på två år...kommer väl strax!
- lika bra att byta snart, en törstig 6:a blir inte lättare att sälja med åren(?)

Det som kan tala emot/talar emot:
- krävs förstås en kontantinsats på x antal tusen
- det blir lite mer lånekostnad än i dagsläget
- betydligt större värdeminskning/kapitalförlust på en nyare bil (2013 mot 2008).
- blir det så många långresor Sthlm ToR (14h enkel resa)? Flyga för 500 kronor om man bokar ett par veckor i förväg.
- drivmedelskostnaden är iaf sällan dominerande på en nyare bil
- är det dyrare försäkring på nyare, liknande bil?

Och hur är det, EGENTLIGEN? Har det hänt så mycket mellan 2008 och 2013 på V70? Jag har dålig koll på den biten.

Klart det är roligt med en nyare bil, och jag jagar inte hundralappar i skillnader. Men jag vill heller inte lura mig själv utan att tänkt efter och fått lite härliga råd! :)

MVH Elias
Jag gjorde en grundlig kalkyl i excel och kom fram till att jag får nästan samma milkostnad med en sprillans my13, som med min 16 år gamla v90. Det bygger på att jag kör 3000 mil/ år och att den gamla bilen kräver en hel del reparationer. Jag har räknat med att få tillbaka 50-55% om 3 år och 9000 mil. Den nya drar ca 40% mindre bränsle än den gamla.
Du har kortare sträcka per år, så antagligen blir kalkylen lite annorlunda för dig.

Jämför även försäkringskostnaden mellan Kiruna och Stockholm, jag misstänker att det skiljer rätt många tusenlappar per år.
Spännande kalkyl, mr. V90! :)

Det är ju en del som skiljer mellan ditt bilbyte och det som jag funderar på. Men just tanken att det, enligt kalkyl, inte behöver vara dyrare med en ny bil än en lite lagom äldre, det var spännande att höra! Jag har nog automatiskt tänkt att det måste vara dyrare, men det är ju å andra sidan lite det som min grundfrågeställning handlar om, om det verkligen måste vara så.

I mitt fall handlar det om betydligt mindre skillnad i ålder på bilarna, i mitt exempel är de mer "likvärdiga" än i ditt fall. Körsträckan finns ändå viss likhet i även om min är kortare. Men tror du, med tanke på din kalkyl och rent allmänt, att det i mitt fall skulle handla om inte allt för många procent i skillnad i kostnad, eller skulle det bli en våldsam skillnad? På en höft sådär...?

MVH Elias
Hur mycket får det kosta extra för att få köra en underbar 6cyl med automat, tyst mjuk gång och mycket effekt vs. diesel, mindre effekt, mer vibrationer, tråkigare ljud och med manuel låda? Själv tycker jag att köra bil är så mycket med än att bara räkna milkostnader :roll:
Senast redigerad av 1 jpennerb, redigerad totalt 0 gånger.
Jag reser ganska mycket i mitt jobb i norra Sverige, fördelen med diesel är att du kommer runt 100 mil/tank och värmaren. Det är inte riktigt som i södra Sverige, att det är gångavstånd till allt där uppe. Ekonomiskt lönar sig kanske inte ett bilbyte, men räckviden på diesel är riktigt skön att ha i norr. Personligen rekommenderar jag automat före manuellväxellåda, V70 och manuell låda blir flashback till Amason eller tidiga 142:or med ½ meters växelspak. Min rekommendation blir att leta efter en D3, 163 Hp eller 2,4D 175 Hp med automat, en bra kompromiss av förbrukning och prestanda.
aka06iah skrev:Spännande kalkyl, mr. V90! :)

Det är ju en del som skiljer mellan ditt bilbyte och det som jag funderar på. Men just tanken att det, enligt kalkyl, inte behöver vara dyrare med en ny bil än en lite lagom äldre, det var spännande att höra! Jag har nog automatiskt tänkt att det måste vara dyrare, men det är ju å andra sidan lite det som min grundfrågeställning handlar om, om det verkligen måste vara så.

I mitt fall handlar det om betydligt mindre skillnad i ålder på bilarna, i mitt exempel är de mer "likvärdiga" än i ditt fall. Körsträckan finns ändå viss likhet i även om min är kortare. Men tror du, med tanke på din kalkyl och rent allmänt, att det i mitt fall skulle handla om inte allt för många procent i skillnad i kostnad, eller skulle det bli en våldsam skillnad? På en höft sådär...?

MVH Elias
-Jag gissar att din 3,2 drar 5dl mer än en V70 D3 man. På 2500 mil/år spar du i så fall 1500:-/mån i bränslekostnad.
-Skatten är 1184:- på D3 man 2013. Är den reggad före nyår är den skattefri. Det gör en besparing på ca 200:-/mån
-En ny bil har tre års vagnskadegaranti vilket gör att försäkringen blir billigare, där har du ytterligare några hundralappar/mån.
-Jag vet inte hur mycket reparationer du har på din men det kanske rör sig om några tusenlappar per år? Exemplet med min V90 bygger på att jag skruvar väldigt lite själv, och det blir dyrt att lämna in hela tiden. Mekar du själv blir förutsättningarna annorlunda.
-Värdeminskningen blir ju kostsam på nya bilen, omkring 3000-4000:-/mån. Värdeminskningen är ju inte noll på din uvarande bil heller, kanske runt 1500/mån.
-Serviceavtalet för 313:-/mån beställde jag till min nya V70, då fick jag försäkringen på köpet, vilket jag tror var en separat kampanj.

Det blir ju lite svårt att säga med säkerhet, men det lär nog inte skilja så värst mycket i milkostnad mellan den 3,2 och en ny 2013 D3 man. Frågan är vilken du helst kör?

Till skillnad från inlägget ovan rekommenderar jag inte automatlådan till D3. Det ökar förbrukningen 1,5dl, ökar skatten med 1000:-/år och kostar 15000:- mer i inköp. Men visst är det bekvämt med automat, men jag föredrar att spaka själv.
3,2:an är riktigt trevlig tycker jag. Men TS bil börjar ju få några år på nacken, och om man kör såpass många mil per år så hade i allafall jag investerat i en nyare bil.
5dl mer än D3 drar ju inte 3,2 i TS fall, eftersom förbrukningen ligger kring 1l/mil till vardags och 0,8 vid snabb lv-/mv-körning.
Jag har själv haft en S80 3,2 när jag jobbade i USA och gillade den bra mycket bättre än alla motorer jag haft i V70 (2,5 T/FT/T4). 3,2 går mjukt, tyst, har ett mysigt och sportigt ljud, växlar fint... och är oväntat snål. Tycker att t ex en T4 eller en D3 är ett riktigt nedbyte om man jämför, men det är ju personligt vad man gillar, det finns ju många andra aspekter kring nyare bil etc.
Tror definitivt inte TS behöver ha panik över att törstiga sexor snart blir ännu kallare, 3,2 är redan kall på begmarknaden och risken betydligt större att en 350 tkr ny D3 faller kraftigt än en kanske 140 tkr fem år gammal 3,2... det är kris i bilbranschen nu och pressen nedåt på priser tydlig, t ex kan man köpa nästan vilken ny BMW-modell som helst med 20 procent rabatt, var svårt att få mycket mer än 8-9 procent för några år sen, även Audi och Merca prisdumpar...
PH

@batmac , Ja det börjar bli dags att fundera[…]

Bump

Du har köpt en bil som är förvä[…]

Hel- eller delsyntet? Mina två senaste olje[…]