- sön 14 apr 2013, 23:29
#746313
När felet återkom efter 3 månader lämnade jag in bilen på garanti och verkstaden åtgärdade något så att motorfelslampan slocknade. Jag vet inte vad de gjorde men de sa att de kollat och nollställt allt så att det skulle gå bra igen. Bränsleförbrukningen mätte jag på en långkörning och den var därför mycket lägre än på de korta körningarna som vi hade gjort med varningslampan tänd. Jag har ju inte förgasare i min motor utan bränsleinsprutning och den rörde verkstaden inte.
Nu har jag googlat på engelska och tyska på Internet och vet att motorfelslampan kan tändas av flera orsaker bl.a. följande:
1) Bränslepumpsreläet felaktigt
2) Slangar/rör till och mellan komponenter igenssatta, läcker eller är felaktiga på något sätt
3) Sekundärluftpumpen felaktig eller utsliten kostar 304 € eller 324 USD exklusive frakt från Habeteile GmbH eller OEM European Auto Parts
4) Sekundärluftsystemets solenoid ventil är felaktig, kostar 86 USD exkl. frakt
Det kan även vara läckande packning melan kontrollventil och sekundärluftpumpen. Fel på kontrallventiler (Volvo air pump check valve)-
Jag har också lärt mig att det går bra att köra med varningslampan tänd. De vanligaste felkoderna är PO411, PO 410, EFI-442, EFI-446 och EFI-448.
Det har varit helg så jag har inte kunnat tala med någon verkstade de senaste dagarna. Men i morgon ska jag ringa en.
2444ever skrev:Verkstaden du lämnade till som bytte lambdasonden, var det du som sa att de skulle byta den eller det var dom som påstod att det är det som skall bytas om motorlampan lyser? I vilket fall borde dom ju veta hur det är. Sa dom något om felkod på lambdasonden?Jag måste erkänna att jag själv var ganska okunnig då jag beställde verkstadsservicen och blev övertalad av verkstaden som sade sig ha mätutrustning för att ta reda på vad det var för fel. Det var kundmottagaren som sa till mig att det nog var fel på lambdasonden och att de kunde byta den och samtidigt kolla upp bilens avgaser (CO-halt och HC).
Du skrev också att när du lämnade in 2a gången på garanti så gick förbrukningen ner, vad gjorde dom då?
När felet återkom efter 3 månader lämnade jag in bilen på garanti och verkstaden åtgärdade något så att motorfelslampan slocknade. Jag vet inte vad de gjorde men de sa att de kollat och nollställt allt så att det skulle gå bra igen. Bränsleförbrukningen mätte jag på en långkörning och den var därför mycket lägre än på de korta körningarna som vi hade gjort med varningslampan tänd. Jag har ju inte förgasare i min motor utan bränsleinsprutning och den rörde verkstaden inte.
Nu har jag googlat på engelska och tyska på Internet och vet att motorfelslampan kan tändas av flera orsaker bl.a. följande:
1) Bränslepumpsreläet felaktigt
2) Slangar/rör till och mellan komponenter igenssatta, läcker eller är felaktiga på något sätt
3) Sekundärluftpumpen felaktig eller utsliten kostar 304 € eller 324 USD exklusive frakt från Habeteile GmbH eller OEM European Auto Parts
4) Sekundärluftsystemets solenoid ventil är felaktig, kostar 86 USD exkl. frakt
Det kan även vara läckande packning melan kontrollventil och sekundärluftpumpen. Fel på kontrallventiler (Volvo air pump check valve)-
Jag har också lärt mig att det går bra att köra med varningslampan tänd. De vanligaste felkoderna är PO411, PO 410, EFI-442, EFI-446 och EFI-448.
Det har varit helg så jag har inte kunnat tala med någon verkstade de senaste dagarna. Men i morgon ska jag ringa en.