...

Moderator: Moderatorer

Det var nog ironiskt menat. Eftersom folk inte lägger sig i högerfilen alla gånger.

Personligen är jag otroligt nöjd över att jag bor norr om huvudstaden, för på E4:an söderut är det High Chapparall. De få gånger då jag måste åka söderut, så slår det mig att antalet bilförare utan körkort i trafiken förmodligen är högre än man tror.
KKR skrev:
Snacksalig skrev:
Synd att man tog bort regeln om att ligga så långt till höger som möjligt.
Vadå tog bort?

Vilket körfält du ska välja

Grundregeln är att du ska välja körfältet längst till höger.

I följande situationer får du dock välja det körfält som är lämpligast för din fortsatta färd:
•Minst 2 markerade körfält i din färdriktning och 70 km/h eller lägre hastighetsbegränsning. I detta fall får du även köra om till höger.
Det är ju detta som är problemet.
Ska de svänga vänster vid färjan i Trelleborg, så lägger de sig i vänster körfält i höjd med Upplands Väsby.
Användarvisningsbild
av joel80
umekille skrev:Folk som inte släpper in filbytare.
Därav många tar det säkra för...
och ligger i vänster fil.
Kan hålla med här..

För nån vecka sen ligger jag i ca 110-115 på motorvägen mellan Uppsala och Stockholm.. Ligger i vänsterfilen då det går i ca 90km/h i högerfilen.. mycket lastbilar och långtradare. Det närmar sig 2 bilar bakifrån, så jag ser en rätt liten lucka mellan två tradare och tänker att jag hinner släppa förbi den första där utan att själv behöva sakta in, svänger in i luckan mellan de 2 tradarna och släpper förbi den ena, sen ska jag ut igen då jag snabbt närmar mig tradaren framför och det finns skaplig lucka mellan bilarna. Då försöker nästa bil snabbt som satan (när han ser blinkersen) täppa till luckan, vilket jag struntar i (säg vad ni vill) och svänger ut så han får bromsa (vilket han inte hade behövt om han inte tryckt gasen i botten när han sett mig blinka.). Får ett par helljus i bakrutan och svarar med bromsljus, och lite broms också så han får sakta in mer.

Så fort jag kommit om nästa tradare svänger jag in för att släppa förbi. Får ett fint finger av föraren.. tror det var en Merca eller BMVW.. Svarar med att se överdrivet glad ut och vinka tillbaka.. det brukar reta ännu mer än att ge fingret.. hinner man kan man ge en slängpuss också.

Mitt betende här är inte exemplariskt, vad gäller bromsandet och marginaler.. men anledningen att folk inte vill flytta sig från vänster körfält är ju för att just sånna här nötter inte släpper ut en. Jag höll dryga 110km/h och långtradarna 90km/h.. så det gick skapligt fort att köra om, jag låg inte och segdrog.

Ska man inte kunna flytta sig från vänster körfält för att släppa fram några bilar i taget blir det ju lätt så att folk struntar i det trots att det är 200 meter till nästa långtradare. Fortsätter flytta mig från vänster när det går men kommer fortsätta tränga mig ut i vänster när det behövs också.
Jag förstår ditt beteende om det är så folk gör.
Har själv aldrig varit med om det.
Hittar alltid en lucka tillbaka ut när jag släppt förbi någon. Kanske får man vänta lite, men det har man oftast tid med om man kör 110.
Jag tycker att bilen som körde om gjorde fel.
Men det är knappast anledning att konsekvent ligga i ytterfil . Vissa jag har sett har legat i ytterfil utan att det funnits någon att köra om. När de sedan släppt förbi en efter lite helljusblink så går de tillbaka ut. Utan att behöva köra om någon. Som om det är trevligare att ligga i ytterfil.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har ingen speciell dragning till att ligga i vänster körfält när det inte är någon trafik.. Är en av de få som vid lågtrafik byter till höger körfält där det är trefiligt.. Vilket ofta är lite smådrygt då man ofta behöver byta två filer till vänster när man kommer ikapp någon som kör sakta.. hm..

Att hitta en lucka ut "så småningom" är inte okej.. inte om jag ska gå in i en kortare lucka mellan två fordon som kör sakta för att släppa förbi de som vill köra fortare. Om jag då inte kan få plats att komma ut när jag närmar mig det främre fordonet blir jag sur och önskar att jag inte flyttat mig från början. Jag vill inte behöva bromsa ner från 110-115km/h till 90km/h bara för att jag "var snäll" och flyttade mig trots att det inte var en stor lång lucka.
Användarvisningsbild
av erikn
Är en av de få som vid lågtrafik byter till höger körfält där det är trefiligt.. Vilket ofta är lite smådrygt då man ofta behöver byta två filer till vänster när man kommer ikapp någon som kör sakta.. hm..
Jag är den andra bilen som ligger i den filen, det är du och jag som åker där. Men din sista kommentar där, jag vet att jag är olaglig, men när det är 100 bilar i mittfilen, du och jag i den högra så struntar jag i att jag är olaglig, jag stannar kvar i den högra när jag kör om för jag anser att det är mindre trafikfarligt att ligga kvar där då de i mitten aldrig byter till den högra filen i alla fall.
erikn skrev:
Är en av de få som vid lågtrafik byter till höger körfält där det är trefiligt.. Vilket ofta är lite smådrygt då man ofta behöver byta två filer till vänster när man kommer ikapp någon som kör sakta.. hm..
Jag är den andra bilen som ligger i den filen, det är du och jag som åker där. Men din sista kommentar där, jag vet att jag är olaglig, men när det är 100 bilar i mittfilen, du och jag i den högra så struntar jag i att jag är olaglig, jag stannar kvar i den högra när jag kör om för jag anser att det är mindre trafikfarligt att ligga kvar där då de i mitten aldrig byter till den högra filen i alla fall.
Det där är intressant.
Varför ligger folk och trycker i mittfilen?
Användarvisningsbild
av joel80
Kanske just p.g.a att alla som kör sakta ligger i mitten.. så för att inte behöva byta 2 filer ligger man i mitten "för säkerhets skull". Att det sen är de själva som kör sakta så andra får byta 2 filer tänker dom nog inte så mycket på.
  • 1
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 552
Utgånget VOC

Hade glömt låsa bilen och appen varnade[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]