umekille skrev:Folk som inte släpper in filbytare.
Därav många tar det säkra för...
och ligger i vänster fil.
Kan hålla med här..
För nån vecka sen ligger jag i ca 110-115 på motorvägen mellan Uppsala och Stockholm.. Ligger i vänsterfilen då det går i ca 90km/h i högerfilen.. mycket lastbilar och långtradare. Det närmar sig 2 bilar bakifrån, så jag ser en rätt liten lucka mellan två tradare och tänker att jag hinner släppa förbi den första där utan att själv behöva sakta in, svänger in i luckan mellan de 2 tradarna och släpper förbi den ena, sen ska jag ut igen då jag snabbt närmar mig tradaren framför och det finns skaplig lucka mellan bilarna. Då försöker nästa bil snabbt som satan (när han ser blinkersen) täppa till luckan, vilket jag struntar i (säg vad ni vill) och svänger ut så han får bromsa (vilket han inte hade behövt om han inte tryckt gasen i botten när han sett mig blinka.). Får ett par helljus i bakrutan och svarar med bromsljus, och lite broms också så han får sakta in mer.
Så fort jag kommit om nästa tradare svänger jag in för att släppa förbi. Får ett fint finger av föraren.. tror det var en Merca eller BMVW.. Svarar med att se överdrivet glad ut och vinka tillbaka.. det brukar reta ännu mer än att ge fingret.. hinner man kan man ge en slängpuss också.
Mitt betende här är inte exemplariskt, vad gäller bromsandet och marginaler.. men anledningen att folk inte vill flytta sig från vänster körfält är ju för att just sånna här nötter inte släpper ut en. Jag höll dryga 110km/h och långtradarna 90km/h.. så det gick skapligt fort att köra om, jag låg inte och segdrog.
Ska man inte kunna flytta sig från vänster körfält för att släppa fram några bilar i taget blir det ju lätt så att folk struntar i det trots att det är 200 meter till nästa långtradare. Fortsätter flytta mig från vänster när det går men kommer fortsätta tränga mig ut i vänster när det behövs också.