Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av poker
Nu har jag tagit reda på tre möjliga felorsaker.

kontrolleras och bytes i ordning.
Självklart kollas dessa i datorn för att kolla felkoder.

1: Tempgivaren som sitter efter turborn, visar den 100C fast bilen i inne där det är 18 grader är det fel på denna.
Kan också visa 30 grader eller så om bilen är nyligen körd. kostar ca: 1000 kr.

2: LMM, trots att VIDA inte visar fel så kan det ändå vara LMM som inte fungerar korrekt.

3: Spjällhus ( numera elektroniskt) dock långsökt men kan bidra till ökad bensinförbrukning.

Kommentarer från proffsen? är jag helt ute och cyklar?
av poker
milfshake skrev:Har det löst sig?

Nej.
jag väntar på svar på de tänka problemfel som jag nämde ovan.
Jag har pratat med en annan volvo-verkstad i en annan stad som jag fått bra kontakt med (en stor konsumpåse med bullar ska dom få)
Han med hjälp av kort info av mig kunde ge mig tänkbara fel som bränsleförbrukningen kunde bero på.
därav tempgivare som sitter efter turbon.
Om den ger/visar fel temp, säg 100 grader celsius fast det kanske är -10 ute ger detta fel signaler.
Det kan också vara ett kombinationsfel att det både är fel på givare och LMM.

När jag påtalade detta via mail till min verkstad och dennes chef skrev han bl.a. att vi borde ta in bilen och mitt svar att att de borde kanske beställa de delar som kanske måste bytas. Firman har sällan grejor hemma utan måste nästan alltid beställas hem.

När han frågar vilka delar det rör sig om skriver jag att det vore fel av mig att uppge vilka delar, det kan vara fel delar samt att det inte är min skyldighet att diagnostisera bilen. Detta borde firman göra som har mer erfarenhet och borde rimligtvis kunna svara på vilka delar som kan fela.

Så, inget svar än.
Senast redigerad av 1 poker, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av frasse4
Min 2.5T aut har dragit runt 0,95 vid blandad körning (pendling genom stockholm i rusning blandat med lite landsväg). När jag åkte gbg-sthlm drog den 0,76. Detta med dubbdäck.

Inte ens min gamla 960 med fyrstegad automat gick över 1,4 vintertid.

Hoppas det löser sig!

/Johan
av poker
frasse4 skrev:Min 2.5T aut har dragit runt 0,95 vid blandad körning (pendling genom stockholm i rusning blandat med lite landsväg). När jag åkte gbg-sthlm drog den 0,76. Detta med dubbdäck.

Inte ens min gamla 960 med fyrstegad automat gick över 1,4 vintertid.

Hoppas det löser sig!

/Johan
Bra och veta vad liknande bilar drar.
Ska maila han nu (han har iphone så han ser mailet instantly) och fråga varför han inte hittar en tid åt mig (VIDA)
Har tankat såpass många gånger nu att det inte spelar någon roll på körsätt. Bilen tar 2 liter per mil.
av poker
Bild
Den svarta deltalj som sitter på turbon, vad är det?
En givare? ngt annat?

Är det denna detalj som "sitter efter turbon" en givare som troligt kan visa fel temp?

Hjälp mig om det inte är denna svarta detalj som jag visar på bilden här.
vilken givare är det som "sitter efter turbon" slut citat.
av poker
VIDA sa.

Inga fel, möjligtvis tryckgivaren som felat en gång.
alla temperaturer ok, hPa-värdena ok, det skilde inte mer än tillåten tolerans. (925 hPa ca:)
Nollställning av adaptiva körstil, dvs bilen lär sig hur du kör.
Verkstaden visste inget, kunde inte ge mig tips.
Dock bad jag dom spana efter en LMM från en annan bil och testbyta, inget sådant har idag kommit in.
Så det som jag kommer att prova är byta stift, byta olja/filter.
Sen är det nog inte så mycket mer att göra.
Att byta allt som "kan" vara fel på känns inte aktuellt.
Användarvisningsbild
av milfshake
Min ska in på verkstad den 14e för provtryck och felsökning.
I mitt fall är jag 100 på ett luftläckage i turbosystemet, detta förklarar att bilen går skit ibland och lämnar felkod på LMM trots att den är hel.

Utöver det nämnde verkstadchefen att lambasonder kan vara bovar när man upplever hög förbrukning, detta kollas också då.
av poker
milfshake skrev:Min ska in på verkstad den 14e för provtryck och felsökning.
I mitt fall är jag 100 på ett luftläckage i turbosystemet, detta förklarar att bilen går skit ibland och lämnar felkod på LMM trots att den är hel.

Utöver det nämnde verkstadchefen att lambasonder kan vara bovar när man upplever hög förbrukning, detta kollas också då.
Lustigt, när jag läste i min bruksanvisning läser jag följande.
" -Lambdasond
syremätgivare
Lambdasonden är en del i ett reglersystem,
som har till uppgift att minska utsläppen och
att förbättra utnyttjandet av bränslet."

ptja.. varför inte? Det kan ju vara precis ALLT eller en liten del som krånglar.
För min del nu kommer jag byta stift, olja och filter så att det är fräscht.
Men om lambdasonden hade felat hade det kanske visat sig i VIDA?

Hur ofta är det nu fel på en lambdasont? Vad kan fela?

Kan också nämna att det svarta rör som går över motorn från torpedvägg till framkant på motorn sitter med två fästpunkter.
Den ena på motorn och den andra i framkant.
F.ö. MÅSTE man ta bort denna för att byta tändstift.
En är borta, den övre (hade ingen aning om det) för det sitter ingen skruv eller fäst som ser som det gått av.
Det nedre fästet är kvar, fastlimmat med loctite lim svart färg och det KAN vara ett hål där men tydligen enligt verkstadskillen är det inget att bry sig om. Om du pratar om att det kommer ut luft borde jag se över detta ev. hål också. Kan ju knappast skada.
Jag menar. ingen i världen är proffs på allt och vi är människor med olika intresse och engagemang.
Användarvisningsbild
av milfshake
poker skrev: ptja.. varför inte? Det kan ju vara precis ALLT eller en liten del som krånglar.
För min del nu kommer jag byta stift, olja och filter så att det är fräscht.
Men om lambdasonden hade felat hade det kanske visat sig i VIDA?

Hur ofta är det nu fel på en lambdasont? Vad kan fela?

Kan också nämna att det svarta rör som går över motorn från torpedvägg till framkant på motorn sitter med två fästpunkter.
Den ena på motorn och den andra i framkant.
F.ö. MÅSTE man ta bort denna för att byta tändstift.
En är borta, den övre (hade ingen aning om det) för det sitter ingen skruv eller fäst som ser som det gått av.
Det nedre fästet är kvar, fastlimmat med loctite lim svart färg och det KAN vara ett hål där men tydligen enligt verkstadskillen är det inget att bry sig om. Om du pratar om att det kommer ut luft borde jag se över detta ev. hål också. Kan ju knappast skada.
Jag menar. ingen i världen är proffs på allt och vi är människor med olika intresse och engagemang.
Jorå, lamdasond lämnar felkod i de allra flesta fall, men är det något jag lärt mig så är det att man inte ska förlita sig till 100% på de felkoder som visas eller inte visas.

Röret som går över motorn är tryckröret till turbon(tror jag det är du menar iaf), och det ska det absolut inte vara något hål/läckage i. Det är framförallt det system som ska provtryckas på min.. Själv hra jag en laddtrycksmätare i bilen och den visar 0.4bar när jag gasar på (från tidigare 1.3bar), varför det uppenbarligen är ett läckage från tryckröret eller kompressorhuset på turbon. Det bör dock inte göra någon stor påverkan på bränsleförbrukning.

Utöver det är det högst troligt att den drar tjuvluft någonstans påväg till insuget, verkstan ska kolla allt som sagt. Keligt med så lång väntetid bara.

Standard med volvos låskistor. Ja det &[…]

Volvo appen

Jag får trycka väldigt många g&[…]

Jag tror du kan ändra tändiäget p&a[…]

Tjena! Jag undrar om jag kan byta stolar på[…]