Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tobmag
Fick dit mina sommardäck 17"225/45 förra veckan och nu kan man höra ett högt sjungande ljud som kommer vid ca65Km/h och finns kvar upp till ca 90Km/h.
Körde på samma däck förra sommaren utan problem
Trycker man på bromsen eller drar i handbromsen så ändras ljudet inte!
Håller jag ca 60Km/H och svänger ganska skarpt så kan man känna mycket fina vibrationer i ratten men ljudet ändras inte då heller.

Ideer någon............mer än hjullagren alltså...........

Tobmag
av Addekarlsson
Halvslitna däck som börjat sjunga pga slitage? Inte helt omöjligt att det beror på att dom börjar bli slitna. :wink:
Eller så kan det oxå beror på ringtrycket.

Mvh/ Adde
av Ronin
Konstigt. Jag har nämligen fått samma problem S60 -01. Har i.o.f inte kört med sommardäck förut. Mina är i princip nya, så jag tror inte ljudet kommer därifrån ändå. Svårt att säga om det är ett hjullager. någon som vet om Volvo haft problem med lager på dessa bilar?
Användarvisningsbild
av Brainy
Det kan inte vara att de inte är balanserade så det kommer resonansljud?
/Anders
av tobmag
Var förbi den lokala Volvo verkstan igår för ett utlåtande och som det ser ut så är det däcken som för liv. Dom hade satt dom mest slitna bak i år vilka har suttit fram i två säsonger förut. Tittar man på däcken så är dom lite lätt vågformade i slitbanan (radiellt) och detta skulle då ge upphov till detta ljud. Har inga problem med obalans.

Ska ta en sväng förbi den lokala däckkrängaren för ett andra utlåtande.

Ja Ronin, det har varit en hel del hjullagerbyten på dessa bilar.

Mvh
Tobmag

Njaa elbil blir det inte, ej tillgång till a[…]

Hej! Någon som vet vad det kan vara för[…]

Byta front, huv o skärmar

Hej! Håller på o renoverar en Amazon -[…]

Nu bränslepriserna har sjunkit så har m[…]