...

Moderator: Moderatorer

jpennerb skrev:Stör mig på alla "defemmor"(D5or) som tror dom är snabbast på vägarna! Framförallt dom åker runt i XC60 tror att man ska flytta sig automatiskt...
Tack för tipset. Jag skall sätta ett klistermärke i fronten med spegelvänt D5 så kanske jag kommer fram fortare! :P
StringerBell skrev:
jpennerb skrev:Stör mig på alla "defemmor"(D5or) som tror dom är snabbast på vägarna! Framförallt dom åker runt i XC60 tror att man ska flytta sig automatiskt...
Tack för tipset. Jag skall sätta ett klistermärke i fronten med spegelvänt D5 så kanske jag kommer fram fortare! :P
Njae... fronten på en V50 inger ingen större respekt så då ligger jag kvar! :wink:
av Storfot
Idag störde jag tydligen en lasbilschaffis en hel del i alla fall.
Jag körde om honom i en tvåfilig uppförsbacke, när jag kom upp på backkrönet så går filerna ihop lite längre fram (mitträckesväg). I höger körfält framför lastbilen så är det ganska tätt med bilar (syntes inte bakifrån), en bit fram i vänsterfilen så ligger en bil som långsamt kör om den ännu långsammare bilen som ligger först i högerfilen, mellan den och mig så ligger ytterligare två bilar som håller på att bromsa in för den första. Så för att vara säker på att komma in i höger körfält så kör jag in i den relativt lilla luckan mellan lastbilen och bilen framför varpå lasbilschaffisen hänger sig på tutan.

Ok, inte så jättemycket att säga om det. Jag skämdes lite grann för att ha felbedömt situationen att det var gott om tid att köra om. Jag brukar själv muttra lite över dom som kör om strax innan filerna går ihop och sedan får svänga in i en lucka och bromsa. (Måste vara jobbigt för en yrkeschaufför att vara lättstörd dock, han borde ju vara med om en liknande situation tio gånger per dag.)

Men sedan blev det lite ruggigt, fanskapet lägger sig max två meter bakom mig (ingen överdrift, emblemet i hans front tog upp halva höjden i min bakruta) och ligger klistrad där i 2-3 kilometer tills nästa gång det blir tvåfiligt. Då kör han halvvägs om mig och hänger sig på tutan igen. Sedan tyckte han tydligen att han revirpissat färdigt för då släppte han plötsligt på gasen och ökade till mer normalt avstånd.
Användarvisningsbild
av Mabuse
Storfot skrev:...fanskapet lägger sig max två meter bakom mig (ingen överdrift, emblemet i hans front tog upp halva höjden i min bakruta) och ligger klistrad där i 2-3 kilometer tills nästa gång det blir tvåfiligt. Då kör han halvvägs om mig och hänger sig på tutan igen. Sedan tyckte han tydligen att han revirpissat färdigt för då släppte han plötsligt på gasen och ökade till mer normalt avstånd..
Vilket djälva miffo. Borde inte ha körkort!
av umekille
Tradare som alltid håller full gas även om det är dåligt väder
och lägger sig kloss bakom och sen drar förbi vid första 2-filiga
utan att ge tecken för omkörning och svänger in direkt framför
så man får allt den drar upp rakt i framrutan.
Folk som ligger i vänster körfält fast de inte kör snabbare än högerfilen.
När man ljusblinkar dem verkar de bli irriterade och går motvilligt åt sidan för att släppa förbi en, för att sedan direkt gå ut i vänster körfält igen.
Synd att man tog bort regeln om att ligga så långt till höger som möjligt.
Det skulle vara intressant att få prata mef någon som beter sig så, och få höra hur de tänker. Om de tänker.
De sakerna som irriterar mig mest är:

*De som gasar när det blir omkörningssträcka och saktar ner när det blir en fil igen.

*långtradare som kör om långtradare. Fy fan detta är värst! De ligger jämsides hela sträckan tills någon av dem ger sig och då är omkörningssträckan slut.

*Folk som inte vet hur en blinkers funderar, speciellt i rondeller. Finns gott om både sådana förare och rondeller här i Umeå

*Den som ritat nya dragningen av E4 (Kolbäcksvägen) i Umeå. Nå helvetes med rondeller istället för på och avfarter. Blir ju inget kvar av högerdäcken
Snacksalig skrev:
Synd att man tog bort regeln om att ligga så långt till höger som möjligt.
Vadå tog bort?

Vilket körfält du ska välja

Grundregeln är att du ska välja körfältet längst till höger.

I följande situationer får du dock välja det körfält som är lämpligast för din fortsatta färd:
•Minst 2 markerade körfält i din färdriktning och 70 km/h eller lägre hastighetsbegränsning. I detta fall får du även köra om till höger.
  • 1
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 552

Dock inte rödtjut och whisky Skickat fr&ari[…]

Mät över batteriet, koppla ur VOC och m&[…]

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&aum[…]

Du bygger en egen felkodsläsare av en äl[…]