Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har eär det för fel och framförallt vad kan/kommer att gå sönder???tt tillsynes ovanligt fel på min bil, fyrhjulsdriften verkar vara i hela tiden jag har full diff bå bakvagnen dvs. bilen trycker framhulen frammåt vid sveng samt att innersta bakhjulet kraffsar i marken (detta är som mäst påtagligt vid krypkörning)
Vad
Senast redigerad av 1 haribonappar, redigerad totalt 0 gånger.
av rid54
Det ska väl vara någon sorts "viskokoppling" mellan fram- och bakaxel (eftersom det inte finns en centraldiff). Låter som den låst sig,... Det är inte bra för någonting! ALLT som rör sig i drivlinan slits onödigt hårt och det finns risk för haveri om det låst sig ordentligt (drivknutar, drivaxlar).
Mvh
/RID
av rid54
Ehm. Fel av mig, men principen är densamma....: Hugger kopplingen och fastnar är det inte bra för transmissionen. Körning på strävt underlag bör kanske undvikas?
Mvh
/RID
av Cedrix
Nu har jag ingen superkoll på Volvo fyrhjulsdrift men...

Vad händer om diffen i bakaxeln går sönder och låser sig, då kommer den att sträva emot när man svänger. Även om den inte driver på bakaxeln kommer den att streta emot och om det inte finns någon elektronik där kommer det inte bli någon felkod heller.
Finns det någon difflåsning på dessa eller är det bromsarna som gör en "konstgjord" difflåsning?

Är det det så kan man lätt kolla det genom att hissa upp båda bakhjulen och se om man kan snurra ett i taget.
av haribonappar
Tydligen så ska det diffa vid start men ska sedan släppa när bilen väl börjat rulla, enlig en källa så kan man höra en klickande ljud när diffspärren släpper.
Vad det nu kan vara som hängt sig/gått sönder vet jag dock inte, några bra förslag???
av rid54
haribonappar skrev:Lyfte bilen i bak och hjulen går åt var sitt håll och är eyy hjul i backen så går det inte snurra det andra.
Då är ju bakdiffen troligen OK, men fyrhjulsdriften är "inkopplad". Hur det är konstruerat vet jag inte, men det verkar ju inte rimligt att den ska vara "alltid inkopplad". Haldex var det någon som nämnde... Den kanske har "hängt sig". Rent mekaniska fel ger inte alltid en felkod.
Mvh
/RID
svaret från volvo blev byte av haldexkopplingen ca:40 000k (skit kul) hur ovanligt det än må va så har den hängt sig och släpper aldrig, dettta medför en upplevd diffspärr då båda hjulen får full drivkraft hela tiden.

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kör[…]

Släcka felkod

Jag har iCarsoft 2.0

Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom v[…]

Har du även smörjt vid "piggen"[…]