Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Scania
Jag känner flera som har köpt importbil och de har varit helnöjda! Fått mycket bil för pengarna. Dykaren, du har ju kollat bilen, den går bra, mycket utrustning och den är fräsch, så jag tror du har gjort en bra affär! Lyssna inte på olyckskorparna utan njut av din nya bil! Skall du ha den tills den har gått runt 40.000 mil (du skrev det tidigare) så har det förmodligen ingen betydelse för andrahandsvärdet heller om den är importerad eller ej.

Hoppas du får mycket glädje av din nya bil!
av Hellrider
Scania skrev:Jag känner flera som har köpt importbil och de har varit helnöjda! Fått mycket bil för pengarna. Dykaren, du har ju kollat bilen, den går bra, mycket utrustning och den är fräsch, så jag tror du har gjort en bra affär! Lyssna inte på olyckskorparna utan njut av din nya bil! Skall du ha den tills den har gått runt 40.000 mil (du skrev det tidigare) så har det förmodligen ingen betydelse för andrahandsvärdet heller om den är importerad eller ej.

Nä men nu är det ju inte bara en sån struntsak som miltalet vi diskuterar utan när fyra krockade karosser blir en,när kablemattor från 3 bilar tvinnas ihop me lite isotejp m.m,motorkuddfästen som inte längre passar där dom borde m.m.m.m.m.m.m
av Frigge
Hellrider skrev:
Scania skrev:Jag känner flera som har köpt importbil och de har varit helnöjda! Fått mycket bil för pengarna. Dykaren, du har ju kollat bilen, den går bra, mycket utrustning och den är fräsch, så jag tror du har gjort en bra affär! Lyssna inte på olyckskorparna utan njut av din nya bil! Skall du ha den tills den har gått runt 40.000 mil (du skrev det tidigare) så har det förmodligen ingen betydelse för andrahandsvärdet heller om den är importerad eller ej.

Nä men nu är det ju inte bara en sån struntsak som miltalet vi diskuterar utan när fyra krockade karosser blir en,när kablemattor från 3 bilar tvinnas ihop me lite isotejp m.m,motorkuddfästen som inte längre passar där dom borde m.m.m.m.m.m.m

Jag tror inte en oinvigd förstår storleken på problemen på Importbilar.
av OC-RA
Jo då jag försrår att problemet är stort men att dra ALLA importer över en kam är fel. Jag har både jobbar kompisar och framför allt min bror som inte åkt annat en importer dom sista fem åren, visserligen inte volvo men dom har inte haft andra problem en vanliga slitdelar. Så vi får väl hoppas att Dykaren har fått tag i en lika fin bil som pappren säger. Och en sak till det kanske är så att det är problem bilarna som ni får ta hand om, alla andra har kanske ingen orsak att åka till er.
Jag tror jag läste någonstans att det importeras ca30000 bilar om året , så en och annan fin bil kanske slinker igenom också.
Användarvisningsbild
av CarMan
kollade upp en av importbilarna här på forumet (inte trådskaparens) o tydligen kan dom tappa årsmodeller också när dom tas in i sverige.
o det kan ju ställa till det en hel del på ett verkstads besök.

bilen i fråga lämnade fabriken i januari 00, men när den registrerades i sverige så är den plötsligt en 01:a
Senast redigerad av 1 CarMan, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Statsminister
Lite off topic men ändå inte.
Har själv ägd en import bil, detta fallet var det en Golf TDI. Bilen var i fint skick och gick kanon under den tiden jag hade den (ca 1 år)

MEN, när jag skulle sälja den så såg man en stor nackdel med imoport. Det gick knappt att sälja den. Folk mer eller mindre la på telefon i örat på mig när jag sa att den var importerad. Skammbud och tvivelaktiga däcksparkare. Efter mkt om och men så blev jag av med den, säkert 15 000:- under medelpriset på en svensk såld golf.

(15000:- är ganska mycket när en svensksåld bil i samma utförande hade ett beg pris på ca 40 000:- detta tillfälle)

Köper man en import så får man ställa in sig på att man får dras med bilen tills den har gått 40 000 mil, annars blir det ingen rolig affär när du ska sälja den. Det är min erfarenhet
av engis
Tur att jag har en 940 -91 med B230FB med 14300 mil på mätaren som är garanterade då farsan min var första ägaren och alla papper finns.. Importlik skulle jag aldrig ens titta åt..
av Frigge
engis skrev:Tur att jag har en 940 -91 med B230FB med 14300 mil på mätaren som är garanterade då farsan min var första ägaren och alla papper finns.. Importlik skulle jag aldrig ens titta åt..

Är du säker på att Far din inte är lite skum då :lol:
av KarlMagnus
Min import var registrerad som 01, men som Carman skriver
är egentligen en 00(mars) Uttagen i dec 2000. Det viktiga i sammanhanget är att den
INTE var skruvad. Besiktning utan problem. Som sagt fulltutrustad och helnöjd. Gott Nytt år på er.
av KarlMagnus
Glömde en historia. En kille tog hem in en BMWimport, och körde denna
tills det var dags att byta. En BMWåtersörsäljaren i Sverige vägrade att ta in denna som inbyte. Kunden ringde då til BMW:s huvudkontor i Stockholm och berättade vad som hänt. Återförsäljaren fick besked om
att om detta händer en gång till så var slutsålt med BWW för hans del som återförsäljare.
Förklaringen på detta var att oavsett var man köper BMW så kommer de från samma fabrik, och ska behandlas på samma sätt som en svensksåld bil. Denna historia är sann, men kan jag hålla med om att man ska vara försiktig med importer, men ändå inte dra dem över en kam, eftersom
det finns seriösa folk även i bilbranschen.

Varför slå i en så svindyr olja i[…]

Service Subaru XV

Det är också en tanke.... Vi får […]

Blev 15mm bak, blev kaxig och köpte 20mm till[…]

Är det någon som kan beskriva exakt var[…]