Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan du kanske pröva med en Dremel eller en liknande och först offra skruven och sedan klyva muttern. Om gasfjädern fortfarande fungerar så tänk på att skydda ytan på kolvstången. Vira om papper och tejp mot slipsprutet.
Sedan när du skall montera igen så kan du sätta en blindnitmutter: http://www.industri-index.se/treo-plat- ... odukt.html
OBS! Detta är bara ett bilexempel. Sådana här blindnitmuttrar finns på många ställen och av flera fabrikat och utföranden.
I flera fall räcker det med en speciell tillsats till en popnittång, om den är av lämplig modell. Annars finns det att köpa hela satser i en plastask på bilprylvaruhusen. Det brukar vara så att upp t.o.m M6 orkar man dra för hand med en tång. Grövre gängor drar man med maskin. (Om man nu inte är värsta atleten?) Det finns "handdrivna" tänger för grova gängor, men det är sådana saxtänger med utväxling.
Tack för svaret!

När jag läste din text kom jag ju på att jag använde ju mig av blindnitar till att montera gasdämparen på hyttdörren, på skogskranar, som jag arbetade med att bygga förut.

Ibland är inte hjärnan med och man frågar lite för ''snabbt''.

Mvh Andreas
Volvo 240 B230F går fettigt

Har du flyttat över spridarna från gaml[…]

Kan även vara värt att lossa innersk&aum[…]

Nordic Plus vs Ultra

Hejsan Vad är egentligen skillnaden mellan No[…]

Jordpunkt V70-12

OK, det var om du skall ge starthjälp med sta[…]