Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ah17 skrev:Testa gärna att höja snittfarten med 10% på en given sträcka (och då menar jag inte mellan två vägskyltar längs E4:an) mellan A och B inkl alla stopp. Dvs det är verklig tid och inte rulltid som skall jämföras. Jämför även medelförbrukningen mellan de två turerna. 10% sänkning av tid kräver en mer än man först tror.
Jag har testat att köra en 30 mila sträcka i 85 som snitt och 127 km som snitt över hela sträckan.

Det gick utmärkt och är en höjning med 46% i snitthastighet. Tiden minskade motsvarande. Förbrukningen gick också upp med drygt ca 85%. Från 0.55 l/m till strax över litern.

Man kom också fram över en hel timme snabbare till målet.
Låter som mkt fullgas och inbromsningar på den snabbare körningen om du kom upp i drygt 1 l/mil med D5 motor och manuell låda :shock:
Kan ju varit extrem motvind oxå...
Här kan ni se vad 6 minuter per resa ger för mig mellan Gävle och Stockholm.
Skillnaden är att jag kör max 110-115km/h på 120-sträckan och runt 110km/h på 110-sträckan numera.
Förut låg jag i 120km/h mest hela tiden när det var motorväg. (pratar riktig GPS-fart.. inte vad hastighetsmätaren visar)

Totala snitthastigheten har gått ner från 107,6km/h till 101,0km/h.

Bild

Bild

Det finns andra orsaker också för en del av förbrukningen, gissar att temperaturskillnaden var 5-10 grader också. Men det mesta beror på hastigheten.
2,6l mer i det ena fallet.. 37kr med nuvarande dieselpris. (Den riktiga skillnaden är säkert högre då färddatorn visar lite för lite.. men brukar följa med procentuellt rätt bra.)
Rent pengamässigt är det kanske inte så mycket.. Men åker jag 10 resor i månaden, tur och retur blir det i allafall 740kr. Och totalt två timmar mer i bil.
Jag har inte möjlighet att ta ut extra betalt för att jag kommer 6 minuter tidigare per dag.. och tycker att 370kr/timmen (rent) i "vinst" är helt okej..
Enstaka exempel på resor med sekunder eller minuter i skillnad är inte så viktigt för mig. Myndigheterna är glada för att påpeka hur lite tid man tjänar vid en måttlig höjning av hastigheten på någon enstaka mil. Men i verkligheten blir det högst betydande skillnad om man tar i rejält och gör det på all körning under året. De som påstår annat förnekar både matematiken och naturlagarna. På årsbasis handlar det om hela semesterveckor i skillnad för t.ex. mig när hela körningen under året beaktas. Så betydande tidsvinster blir det oavsett vad man vill tro på eller lobba för.

Men sant är att det t.ex. kostar mera bränsle och innebär ökad miljöbelastning om man kör fort. Bilen slits på olika sätt också både vid lägre och högre farter. T.ex. bromsskivor kontra däckslitage. Men rent ekonomiskt är det inte säkert att det går med förlust beroende på vad man använder tiden man vunnit till. Men tid är inte bara pengar. Tid är faktiskt användbart till att njuta av livet också. Antingen bakom ratten eller av annat. Kanske putsa rostiga bromsskivor? :wink:
Camel skrev:Enstaka exempel på resor med sekunder eller minuter i skillnad är inte så viktigt för mig. Myndigheterna är glada för att påpeka hur lite tid man tjänar vid en måttlig höjning av hastigheten på någon enstaka mil. Men i verkligheten blir det högst betydande skillnad om man tar i rejält och gör det på all körning under året. De som påstår annat förnekar både matematiken och naturlagarna. På årsbasis handlar det om hela semesterveckor i skillnad för t.ex. mig när hela körningen under året beaktas. Så betydande tidsvinster blir det oavsett vad man vill tro på eller lobba för.

Men sant är att det t.ex. kostar mera bränsle och innebär ökad miljöbelastning om man kör fort. Bilen slits på olika sätt också både vid lägre och högre farter. T.ex. bromsskivor kontra däckslitage. Men rent ekonomiskt är det inte säkert att det går med förlust beroende på vad man använder tiden man vunnit till. Men tid är inte bara pengar. Tid är faktiskt användbart till att njuta av livet också. Antingen bakom ratten eller av annat. Kanske putsa rostiga bromsskivor? :wink:
Jag håller både med och inte..
Visst kan man tjäna bra med tid t.ex om man åker Stockholm - Malmö..
Jag kan blåsa på mellan Gävle - Stockholm ordentligt och säkert kapa 10 minuter mer utan att riskera körkortet. Då blir det en vinst på en halvtimme per dag.. Men med en kostnad på säkert 150-200kr/dag... Ibland kan det vara värt det.. ibland inte. :)
Jag trivs för övrigt väldigt bra bakom ratten i min nya bil. Så än så länge är det 6 minuters extra njutning! Haha..
Camel skrev:
ah17 skrev:Testa gärna att höja snittfarten med 10% på en given sträcka (och då menar jag inte mellan två vägskyltar längs E4:an) mellan A och B inkl alla stopp. Dvs det är verklig tid och inte rulltid som skall jämföras. Jämför även medelförbrukningen mellan de två turerna. 10% sänkning av tid kräver en mer än man först tror.
Det är inga som helst problem i praktiken att ändra snittfarten 10% på motorväg i intervallet 100-120 km/h. Om trafikförhållandena medger det, t.ex. nattetid.
Det var ju precis denna typ av höjning jag inte avsåg. Gör samma förändring på en jobbpendling mellan dörr till dörr istället.
ah17 skrev:Det var ju precis denna typ av höjning jag inte avsåg. Gör samma förändring på en jobbpendling mellan dörr till dörr istället.
Alla är vi olika. Min jobbpendling är mycket varierande. Kör till olika ställen/städer under olika perioder. "Dörr till dörr" kan man lätt kapa restiden de 10% som diskuterats tidigare i tråden genom att höja hastigheten. Oftast betydligt mer. Allt beror på vilken hastighet man utgår ifrån och hur mycket man tar i. Ökningen av genomsnittshastigheten och sträckan avgör hur mycket tiden ändras. I mitt fall händer det att jag veckopendlar medellånga sträckor vissa perioder. Man kan på de sträckorna utan problem vinna 0,5h i varje riktning dörr till dörr vilket är användbart mycket. Det gör totalt en halv semestervecka på ett halvt år bara på dessa resor. Jag undantar då själva förflyttningen från bostadsdörren ut till bilen. :wink: Där finns också några sekunder att tjäna genom ha förberett bilen kvällen innan upplåst med nyckel i och bara rusa ut på morgonen. :mrgreen: Däremot är mina bromsskivor redan i ordning och behöver inte putsas...
Min jobbpendling är först landsväg 80-60-80-50-70 i 1,5mil och sedan motorväg i 110-90-100 i 4,3 mil, alltså totalt 5,8mil enkel väg.
Jag upplever det som stor tidsskillnad om jag kör enligt skyltar eller om jag ligger ~20km/h över skyltfarten.
Vad det gäller förbrukningsskillnaden är den inte så stor på S40'n, ~0,05L/mil (~5kr per väg). Dom 5kr är ju 100kr i timmen om jag sparade 5minuter och 50kr i timmen om jag sparade 10 minuter, någonstans mitt i mellan är nog sanningen. Det är ganska billig tid om man vill vara teoretisk.
VolvoB20 skrev:Det finns inget som helst samband mellan Eccodriving och rostiga bromsskivor enligt mig. Sambandet är mesiga inbromsningar och rostiga skivor.

Även om man praktiserar Eccodriving och motorbromsning så uppstår alltid något tillfälle då man måste använda vanliga bromsen, tex om man kommer i nedförbacke mot ett rödljus och motorbromsen inte räcker till så man får bromsa med pedalen också.

Se då till att bromsa HÅRT ett öonblick istället för en lång mjuk inbromsning.

Gör man så lite nu och då håller sig bromsarna fina bak utan att du drar upp förbrukningen överhuvudtaget.
Exakt min erfarenhet också. På min sambos bil fick jag ständigt byta bakbromsar..... :roll:
Eller så lägger man en timme varannan sommar på att ta loss klossarna, rengöra och lägga på ny lite nytt fett på glidytorna så håller skivorna i evigheter.
På min 96:a sitter fortfarande originalskivor bak som ännu inte nåt minimigränsen för tjockleken. :)
Gör man det regelbundet hinner inget sätta sig eller fastna och jobbet går som en dans.
Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]