- tor 11 apr 2013, 10:30
#745234
T6 = 310 Nm @ 1000 rpm
T5 = 160 Nm @ 1000 rpm
T4 = 140 Nm @ 1000 rpm
DRIVE = 130 Nm @ 1000 rpm
T.ex. ger en T6 betydligt mer vridmoment på 1000 rpm än vad en T4 maximalt kan prestera... Det tydliggör skillnaden mellan en liten dinusarie och stor myra... Men det kanske kommer 4-cyl otto VEA på 1,6 liter som ger +300 Nm vid 1000 rpm?
V9097 skrev:Detta med downsizing är en styggelse.Instämmer. Tanken är god men i praktiken har det i många fall inte lyckats (om nu avsikten var att bränsleförbrukningen vid verklig körning ska minska). Många tester i olika motortidningar visar detta. Undantag finns, men de flesta downsiziade motorer drar betydligt mera bränsle än den uppgivna förbrukningen. Oftast mycket mer i procentuell ökning än motorer som inte gör anspråk på att vara downsizade. För mig känns det bara som downsizing är ett sätt för tillverkarna att bättre kunna optimera motorer för körcykeln. Återstår att se vad Volvo kan åstadkomma med VEA. Hoppas bara inte att det blir motorer som är ännu snålare på pappret i procent än vad de är i verkligheten jämfört med dagens motorer...
V9097 skrev:Det finns också en missuppfattning att bottenvrid handlar om Nm vid 1500rpm, något som bland annat trumpetades ut av ett numera insomnat svenskt bilmärke. Äkta bottenvrid kommer vid tomgångsvarv!Ja, vrid på tomgång är gött att ha. Några exempel på V70 MY12 tillgängligt vridmoment [Nm] vid 1000 rpm (har tyvärr inga siffror för lägre varvtal):
T6 = 310 Nm @ 1000 rpm
T5 = 160 Nm @ 1000 rpm
T4 = 140 Nm @ 1000 rpm
DRIVE = 130 Nm @ 1000 rpm
T.ex. ger en T6 betydligt mer vridmoment på 1000 rpm än vad en T4 maximalt kan prestera... Det tydliggör skillnaden mellan en liten dinusarie och stor myra... Men det kanske kommer 4-cyl otto VEA på 1,6 liter som ger +300 Nm vid 1000 rpm?
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."