Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jesper1990
Hej har börjat få lite problem med kopplingen (antar jag) på min Volvo 855GLT

när man har lagt i 1:ans växel så vill den på skrika lite när man släpper upp kopplingen (antar att de är urtrampningslagret)

men sen när man trycker på gasen o ska upp i fart t.ex från ca 50/60km/h och upp till 70/90km/h så vill den på slira på kopplingen (motor ljudet påminner lite om när man kör automat (eller hur man ska förklara) brukar vara på 4:an och 5:ans växel den slirar lite.

Bilen i övrigt är hur fräsch som helst har rullat ca 32200 mil (är Kiruna/Gällivare bil från början och har rullat mest långkörning)

Ska jag chansa o byta koppling el kan de vara nått annat fel (Volvo tar 8200kr medans Mekonomen tog ca 10500kr) (tyckte de var stor skillnad och Volvo har ju dessutom original delar.
vill ju inte slänga ut pengar i onödan om det nu inte skulle vara kopplingen

och sen hur länge törs man köra innan kopplingen lägger av helt och hållet (kör lugnt med bilen och inte våldsamt samt mest stads körning just nu)
av Kena
Skulle jag vara du skulle jag beställa tid för kopplingsbyte, för det är den som är paj. Dra ut på bytet...ja men då får du ta kostnad för bogsering dessutom därifrån du kommer bli stående, och det kan ju bli lite svårt att planera var det händer.
Kopplingen slits mer och mer, du kommer att märka att den tar sämre och sämre, men kör du försiktigt och inte belastar så den slirar så kan du köra många mil till innan något händer. Att du skulle bli stående och behöva bärgare inträffar bara om du tokbränner lamellen, eller något annat i kopplingen havererar, så kör du bilen själv, och vet vad du gör har den många mil kvar.
Och när du sedan bestämmer dig för bytet, glöm inte att säkerställa att Volvo, eller annan verkstad, samtidigt byter tätningen för vevaxeln.
jag har kör lugnt med den och kör mest inom stan så har inte så långt till verkstad ifall något skulle hända har dessutom bärgning/assistans i försäkringen.¨
det är ju inte heller varje dag den gör så här utan de kan komma o gå dock har de blivit lite mer o mer nu senaste tiden
den har hållit på o *skrika* i ca 1 år nu när man släpper upp kopplingen och där den slirade började för ca 1-2 veckor sedan och har inte blivit nå värre än
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]