NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilen nu inne för byte av dubbelmassesvänghjulet som var kass. Lyckligen hade jag 200 mil tillgodo innan den gick över 10.000mil och försäkringsbolaget tog därför reparationen på sig! Däremot gick det inte att härleda slitage på kopplingen till svänghjulet varför jag fick bekosta den hårdvaran själv (urtrampningslager och ny kopplingslamell).

Lite ytterligare symptom för andra som upplever liknade:
- Vibrationer vid stillaståend och c:a 1100 rpm respektive 2200 rpm.
- Svårlokaliserat extra "friktions"-ljud vid motorvägsfart. Låter ganska likt motorn, burkigt ljud som en volkswagen bubbla-motor ungefär. Lyssnar man inte så hör man inte detta.
- Extra "efter"-vibrationer i bilen när man kör på sämre vägar.
- Vid vissa hastigheter och jämn fart kan man känna ryckningar i bilen som om den misständer.
- Svårare att köra mjukt vid krypkörning
mm.
Hej! Jag har fått problem med min v50 2,0D -08 det började med att bilen dog på motorvägen vid ca 120 km/h sen gick den inte att starta alls, volvo kunde inte hitta något fel men efter tips så lossade jag på egr på bilen gjorde rent va mycket skit i den, kalibrerade efteråt och nu så skakar bilen vid gaspådrag strax under 2000 varv, vid 100 km/h och 6:ans växel känns det som att motorn ska flyga ur bilen, måste ligga och varva den runt 2000-3000 för att bilen inte ska skaka.
innan det här hände så dog bilen på varje rödljus eller stopp jag gjorde och på väg till verkstad samma dag som detta så dog bilen helt. Någon som haft liknande problem?
Perra_367 skrev:Bilen nu inne för byte av dubbelmassesvänghjulet som var kass. Lyckligen hade jag 200 mil tillgodo innan den gick över 10.000mil och försäkringsbolaget tog därför reparationen på sig! Däremot gick det inte att härleda slitage på kopplingen till svänghjulet varför jag fick bekosta den hårdvaran själv (urtrampningslager och ny kopplingslamell).

Lite ytterligare symptom för andra som upplever liknade:
- Vibrationer vid stillaståend och c:a 1100 rpm respektive 2200 rpm.
- Svårlokaliserat extra "friktions"-ljud vid motorvägsfart. Låter ganska likt motorn, burkigt ljud som en volkswagen bubbla-motor ungefär. Lyssnar man inte så hör man inte detta.
- Extra "efter"-vibrationer i bilen när man kör på sämre vägar.
- Vid vissa hastigheter och jämn fart kan man känna ryckningar i bilen som om den misständer.
- Svårare att köra mjukt vid krypkörning
mm.
Hejsan.... Dette dubbelmassesvinghjulet, finns det også på 1.8 bensin??? Min har kørt 9600 mil og jeg er ved at blive skør. Min vibrationer ved stillståend og faktisk hele vejen up til 35-4000 rpm. Den "burkigt ljud" har jeg også.... men ingen har kunne finne fejle.

Vanlig hilsen från Danmark
Brian med en S40N 1.8 bensin

I dotterns fall följde det inte med nå[…]

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]

V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]