Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:Hastighetssänkningar ja.....

3000 mil/år i 90 km/h = 333 timmar bakom ratten.

3000 mil i 80 km/h = 375 timmar bakom ratten

Att sänka farten från 90 till 80 är alltså lika stor förlust som att man skulle förlora en hel semestervecka.

Men men.....
Med tanke på hur en del kör skulle de verkligen behöva en veckas semester eller två...
VolvoB20 skrev:Hastighetssänkningar ja.....

3000 mil/år i 90 km/h = 333 timmar bakom ratten.

3000 mil i 80 km/h = 375 timmar bakom ratten

Att sänka farten från 90 till 80 är alltså lika stor förlust som att man skulle förlora en hel semestervecka.

Men men.....

Den där var riktigt bra !!

:-)-) :-)-) :-)-)
Eller så kan man se det som att man får njuta en extra vecka i bilen :lol: :lol: :lol:

Börjar bli lite off topic nu :roll:
Gameburg skrev:Eller så kan man se det som att man får njuta en extra vecka i bilen :lol: :lol: :lol:
Fast snålköra är ju inte förknippat med njutning, inte för mig i allafall, men annars har du en poäng.
Gameburg skrev:Börjar bli lite off topic nu :roll:
Bara liiiiiiiiiiite ;-)
För oss "konsulter" som debiterar tid är det en ganska bra affär att köra snabbt. Däck är inte särskilt dyrt, inte bränsle heller jämfört med jobbintäkter... fortkörning kollar de inte ofta nuförtiden.../PH
Kan du rent praktiskt hinna med att göra så pass mycket jobb på den intjänade jobbtiden att du faktiskt kan fakturera mer? Jag ser inga sånna möjligheter för mig i allafall.. tar i och för sig oftast betalt per dag och per jobb och sitter inte och räknar minuter. Kunden får betala dagsarvode om det så tar 6 timmar eller 15 timmar. (Vilket kan bli lite påfrestande om det överutnyttjas.. då får man styra upp det med lite extradebitering..)
Men oftast jämnar det ut sig. Bra för kunden att veta vad det kostar, oavsett om jag går och såsar eller om jag är sjukt effektivt en dag. :)
AndS skrev:
JE Jr skrev: Vid ecodriving och väldigt försiktigt bromsande så tar bakbromsarma nästan inget av kraften och kan bli dåliga mkt tidigare än om man kör mer aggressivt.
Stämmer verkligen detta? Som jag har förstått så har V70II en bromskraftfördelning vid låg fart/lättare inbromsning som lägger mera tryck på bakbromsarna. Så det problemet bör vara borta om det nu stämmer!
Jaså? Det lät ju trevligt!

Var tvungen att googla lite, och de verkar vara elektronisk bromskraftsfördelning via ABS-systemet som även är mer precist än mekaniskt bromskraftfördelningssystem. Ytterligare en fördel verkar vara att man kan reglera bättre än mekanisk bromskraftsfördelning så kan man även förkorta bromssträckan vid maximal inbromsning.

Ja, äh, det är ju lätt att slå ett öga på bromsskivorna nån gång ibland o se om de behöver ett par tvärnitar eller inte. Mer komplicerat än så är det ju faktiskt inte. Däremellan kan man väl köra eco driving hur mycket man vill.
Ja, äh, det är ju lätt att slå ett öga på bromsskivorna nån gång ibland o se om de behöver ett par tvärnitar eller inte. Mer komplicerat än så är det ju faktiskt inte. Däremellan kan man väl köra eco driving hur mycket man vill.[/quote]

Precis så.......

Som en del inlägg antyder så kommer bränsle förbrukningen att öka Detta just för att Jag anmärkte på att Eco drivingen orsakar rost på skivorna
Eco drivingen orsakar inte detta utan den minimerade användandet av bromspedalen
Att man sedan bör motionera/bromsa lite hårdare ibland/Ha självbevarelse drift till att ha bromsar i OK skick skadar inte och kommer inte som det antyds ge ökad förbrukning att du bromsar mer innebär inte att du Måste gasa hårdare bara att du bromsar hårdare ibland

Inte aggresiv körning utan aggresiv bromsning ;-//
Det som man vill spara i bränsle förbrukning och att du anser att du kan lägga ut dom xtra kostnaderna på ev broms åtgärder

När bromsklossen kärvat fast i ok hållaren så hjälper det inte om du står på bromspedalen Bromsklossen kommer att sitta fast ändå och du hinner inte stanna för det du skulle göra tex barnet som sprang ut,lastbilen som bytte fil, osv
Använd bromsarna med omtänksamhet så kommer allt att hålla längre

Och då kommer du att ha nytta av den extra semesterveckan i bilen

//Gooose

//Goose
joel80 skrev:Kan du rent praktiskt hinna med att göra så pass mycket jobb på den intjänade jobbtiden att du faktiskt kan fakturera mer? Jag ser inga sånna möjligheter för mig i allafall.. tar i och för sig oftast betalt per dag och per jobb och sitter inte och räknar minuter. Kunden får betala dagsarvode om det så tar 6 timmar eller 15 timmar. (Vilket kan bli lite påfrestande om det överutnyttjas.. då får man styra upp det med lite extradebitering..)
Men oftast jämnar det ut sig. Bra för kunden att veta vad det kostar, oavsett om jag går och såsar eller om jag är sjukt effektivt en dag. :)
Totalt OT, men kul ändå.......

Någon kommer lik förbaskat att få betala trafikverkets sänkning av 90 till 80.

Den extra arbetsveckan får man ju antingen själv betala eftersom man kan fakturera en veckas mindre antal timmar. Eller så fakturera man lika mycket i alla fall och då är det ju den som betalar dig som som betalar för en veckas arbetstid extra som försvinner bakom ratten.

Om man sänker till 20 km/h på landsvägarna då kommer faktiskt hela årsarbetstiden att gå åt till resan fram och tillbaka till kunden för den som reser 3000 mil per år och inget arbete kommer att utföras överhuvudtaget.

Att jag började fundera på detta var för jag blev påhoppad vid macken av några superentusiastiska informatörer från trafikverket som hävdade att det man förlorade vid sänkningen var försumbart.

När jag drog upp detta enkla exempel så blev svaret "Oj, det hade vi inte tänkt på"
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]