Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pekka88
Varför har inte oljelampan tänds när det bara är 1mm olja på stickan? är det fortfarande inom ramarna för vad motorn behöver eller kan det vara givaren som gett upp? lampan lyser som den ska vid tändningsläge :/
av rid54
Så länge oljepumpen kan hålla trycket över minimivärdet så släcks varningslampan. Har man för låg nivå på oljan så kan det resultera i att man tappar oljetrycket i kurvor eller vid bromsning etc, för att pumpen suger luft. Det är helt förkastligt och ska undvikas! För låg nivå gör också att oljans kylande uppgift inte funkar som den ska; motorn och oljan blir onödigt varma och tar skada så småningom. Oljenivån SKA hållas mellan markeringarna på stickan!
Mvh
/RID
av pekka88
Lucif3r skrev:Självklart.... Hade det inte varit det så hade man inte behövt någon oljesticka....
Hade det inte varit bra om även oljelampan kunde tändas när nivån är "för låg" alltså under min på stickan. istället för att bara tändas när det är så lågt så att pumpen tappar tryck :S Självklart ska man kolla nivån ofta ...men ändå!?
I mitt fall , slarver som man är har jag säkert kört runt flera månader med tok lite olja så det inte ens gett utslag på stickan, utan att oljelampan tänds varken vid inbromsning eller sväng.
Eller kan det vara såpass mycket olja kvar i motorn att det fortfarande är inom ramarna. Även fast stickan är snustorr?
Användarvisningsbild
av taxi
Det går i mellan fem och sex liter, jag chansar vilt på att tre liter räcker för att pumpen inte ska suga luft, och så länge den inte suger luft har du oljetrycket oförändrat.
Har själv sett några volvisar där det saknats några liter för att ens komma till minimum på stickan, och utan synbara problem.
av rid54
Hur "petig" man är beror väl på hur man värderar sin bil. Stickan har graderingar av ett skäl, inte som dekoration. Rätt mängd olja säkerställer god smörjning och att oljan inte blir smutsig för fort, samt att den kyler som den ska. Att det finns marginal till oljepumpens insug är ju bara bra.... Dessutom är ju oljetryckslampan (kallad bl.a "idiot light" på engelska) kopplad till en kontakt som bryter vid mycket lågt tryck. Ligger man på detta låga tryck (dvs precis på gränsen) när man belastar motorn normalt, kommer den att slitas onödigt fort.
Mvh
/RID
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Börjar lampan lysa bör man inte köra en meter till. Får man lampan att lysa pga. att man har för lite olja, ja då är det nog dags att införskaffa en cykel istället.

Kolla olja, kylarvatten osv ingår t om när man tar körkort, och har gjort sedan 80-talet om inte tidigare, så det är något alla SKA kunna. Det är det enklaste man kan göra på en motor, som dessutom är livsviktigt för motorn.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]