Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EddyMe
Hej!

Jag har 6 liter av denna http://sv.bsr.se/products/66c031/
A5/B5 och står volvo på den.. Jag har använt denna i en V70 2006 men den oljan var också specad i instruktionsboken.. På denna V70 som jag har nu från 2004 står det ACEA A3, 5W-40 alt. 0W-30. Kan jag då använda oljan jag har? Läste som sagt här på forumet att a5/b5 olja kan snarare skada motorn om bilen inte är lämpad att ha den..
Användarvisningsbild
av Vojje
Det är korrekt att en A5/B5 kan vara olämplig i en motor som inte är ämnad för denna oljetyp.

Välj istället en A3/B4 med lämplig viskositet av en inte alltför skum tillverkare.

Då är man alltid "safe" :D
av EddyMe
Vojje skrev:Det är korrekt att en A5/B5 kan vara olämplig i en motor som inte är ämnad för denna oljetyp.

Välj istället en A3/B4 med lämplig viskositet av en inte alltför skum tillverkare.

Då är man alltid "safe" :D
Då är man där igen.. A5 borde vara bättre än A3? Man borde kunna gå upp i klassifiering, dock inte ner?? Det är vad jag har läst om..
av eddar
Riktig EddyMe . . 5 er bedre enn 3 . .
. . motorer som må ha 3, klarer også en bedre olje (5), ikke omvendt . . .
. . iflg. dem som vet . .
0w30 olja är en longlife olja och bör användas i motorer med 3000 mils intervall. Dock skulle jag byta mellan intervallen också. Bilar med 2000 mils intervall bör inte köra på 0w30 olja utan en 0w40 eller 5w40 olja. Alla större bolags oljor av dessa viskositeter uppfyller Volvos krav. Biltemas funkar utmärkt.
Användarvisningsbild
av Magnus308
eddar skrev:Riktig EddyMe . . 5 er bedre enn 3 . .
Det där är helt fel, Man ska INTE hälla i en A5/B5 olja i en motor som är avsedd för A3/B4.

A5/B5 har ett mycket lägre HTHS värde och ska inte användas i en motor avsedd för A3/B4
då A5/B5 inte uppfyller kraven för den A3/B4 olja som rekomenderas av tillverkaren.
av EddyMe
Magnus308 skrev:
eddar skrev:Riktig EddyMe . . 5 er bedre enn 3 . .
Det där är helt fel, Man ska INTE hälla i en A5/B5 olja i en motor som är avsedd för A3/B4.

A5/B5 har ett mycket lägre HTHS värde och ska inte användas i en motor avsedd för A3/B4
då A5/B5 inte uppfyller kraven för den A3/B4 olja som rekomenderas av tillverkaren.
Nu har jag varit i kontakt med Bilia som servat bilen. Som jag skrev tidigare hade de inte specat vilken olja de hällt i motorn utan bara att det var castrol och hur många liter. Jag frågade lite snällt om detaljerad service spec och fick den på maila. På alla servicar senaste 6 år (service varje år) så har bilia använt just den A5/B5 olja som jag länkat till, Castrol slx pro 0w-30 A5/B5... Nu är man som ett stort frågetecken.. Hur kunde Bilia använda denna olja när instruktionsboken säger A3?? Jag upprepar, bilen i fråga är en V70 -04 2.5T.
Användarvisningsbild
av Magnus308
EddyMe skrev:Nu har jag varit i kontakt med Bilia som servat bilen. Som jag skrev tidigare hade de inte specat vilken olja de hällt i motorn utan bara att det var castrol och hur många liter. Jag frågade lite snällt om detaljerad service spec och fick den på maila. På alla servicar senaste 6 år (service varje år) så har bilia använt just den A5/B5 olja som jag länkat till, Castrol slx pro 0w-30 A5/B5... Nu är man som ett stort frågetecken.. Hur kunde Bilia använda denna olja när instruktionsboken säger A3?? Jag upprepar, bilen i fråga är en V70 -04 2.5T.
Min S60 2,5T modell 2005 är tillverkad i slutet av 2004 och den ska ha A5/B5.
Det kan mycket väl vara så att din motor har samma lagerspel som Volvomotorerna tillverkade året efter och då funkar A5/B5.

Volvo bilarna med 3000mil serviceintervall ska ha A5/B5 oljan.

Problemet med A5/B5 som kan uppstå är att tex vevlager kräver en viss styrka på oljefilmen för att lagrytorna ska hållas isär av oljefilmen.
Är oljefilmen för svag så brister den och slitaget på lagren ökar, Desto högre HTHS värde oljan har desto högre styrka har oljefilmen.
Av denna anledning kan A5/B5 vara mycket olämplig i vissa motorer som kräver A3/B4

Då en A5/B5 alltid har ett lägre HTHS värde än en A3/B4 olja i samma viskositet så är motorns lagerspel helt avgörande för om A5/B5 oljan kan användas.
A5/B5 kallas bränslebesparande pga det lägre HTHS värdet dvs det blir mindre motstånd med den tunnare oljan i lagren, En A3/B4 med ett högre HTHS värde ger ett högre motstånd i lagren vilket stjäl energi och i slutändan drar bilen mer bränsle.

Enkelt förklarat
A3/B4 klassning kräver ett högt HTHS värde för att klassningen ska uppfyllas
A5/B5 klassning kräver ett lågt HTHS värde för att klassningen ska uppfyllas

HTHS värdena som ska uppfyllas finns specat i dom olika klassningarna av oljor.
Löjliga priser XC70

https://www.tradera.com/item/1001/715984444/volvo-[…]

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]