Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu kommer jag med en till "hjälp mig" tråd.
Ni alla som svarar på mina trådar tackar jag oerhört mycket då era svar är till en stor hjälp.

Jo, till problemet. Tänkte göra bilen lite fin invändigt så köpte ett 12volt ljusrör på jula som skulle ner i ciggarettuttag. (Den är till för bil) märkte redan från början att det var kass kvalité då hela adaptern skramlade.. När jag körde ner adaptern i ciggarettuttaget startade jag bilen för att se hur resultatet blev. Det blev inte speciellt bra då hela ciggarettuttaget började blixtra och sedan rök det utav bara helvete mycket. Blev helt paff, fick någon tanke i huvudet att jag måste starta bilen och se om något är trasigt, och ja.. Bilen tänder inte ens. Den är STEN DÖD! All belysning funkar dock, men när man försöker starta bilen blinkar alla lampor oavbrutet och ett konstigt ljud fr motorn hörs. Låter "drrrr" som om något är väldigt fel. Jag har testat med hjälpstartare på batteriet så det är inget fel på batterier. Har kollat alla säkringarna, verkar som alla är hela. Detta är helt sjukt har aldrig hört talas om att bilen inte går att starta pga att det blev någon kortslutning via ciggarettuttaget?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Vet du om start motorn går runt? Det kan vara så att kablarna i säg har bränt men det skulle jag räkna bort... saken med säkringar är att det kan direkt brinna innan dom triggas då det är en tråd som klara ex ström som sen brinner av efter ett tag. Det som jag blir mest förbryllad över är att det blev en elektronisk brand som kan orsakas av en kortsluttning då det är ett sånt jävlar skatbo med kablar tänker jag lämna över till dom som vet mer om bilar. Men jag tror ej det är så allvarligt kollat jordningarna.
Man skulle kunna börja med att gå över batteripolerna (lossa, skrapa rent, sätta fast) och sedan kontroll av de grova ledare som finns från batteri, startmotor eller generator till "resten av bilen", att deras kontaktpunkter är stadiga och inte verkar brända/ärgade. Alla ev jordflätor bör också kollas.
Mvh
/RID
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]