Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
jo de hamnar såklart i sätt läge om ena är rätt när de sitter ihop rätt :) haha

själv kör jag tills remmen går av på 230:in eftersom ja aldrig åker speciellt långt hemmifrån med den.
Användarvisningsbild
av Hilmer
dawoo skrev:
Hilmer skrev:
dawoo skrev:Aha då är jag med. Jag tror jag göra så att jag markerar själv efter att ha ställt kamaxeln i sitt markerade läge. Då bör allt bli rätt :)
Tänk på att både kamaxel och vevaxel måste vara på sina markeringar.
Ok, ska tänka på det. De borde vara synkade eftersom bilen går bra idag. Ställer man kamaxeln så borde ju vevaxeln hamna i rätt läge också, eller ? :p
Kamaxeln går två varv medan vevaxeln går ett, därför måste båda vara vid markeringen för att det ska bli rätt och motorn nollad.
av dawoo
Tack för alla tips!. Kom att tänka på en annan sak. Jag skrev innan att jag tänkte byta tändstift, tändkablar, fördelarlock. Är det nödvändigt att byta fördelare och tändkablarna, de ser rätt fräscha ut. Tänkte om det räcker med stiften ?

Vad tror ni ?
av Rådlös
När man säger fördelare, så avser man hela enheten. Jag förmodar att du menar fördelarlocket och rotorn som finns därunder. Dom bör bytas efter ett antal år/mil. Likaså tändkablar. Men det kan vara lite olika med slitaget. Ett vanligt symtom är att bilen börjar dra mer bränsle, bli lite svårstartad, speciellt om det är fuktig luft. Det är möjligt att Volvo förordar en viss tidsintervall, men man kan komma långt utöver det. I flera fall finns det några testmetoder för olika delar. Säg till här när du upplever störningar så får du tips om hur du dels skall kontrollera dom och dels hur du skall åtgärda dom.
Hela fördelaren byter man bara om den är utsliten och det är nog inte din. Samma sak gäller tändspolen. Så ta det lite lugnt med bytesjobben. Olja, oljefilter och luftfilter samt tändstift är det viktiga. Sedan märker du vad mer som kanske är dåligt och går på det då.
av dawoo
Rådlös skrev:När man säger fördelare, så avser man hela enheten. Jag förmodar att du menar fördelarlocket och rotorn som finns därunder. Dom bör bytas efter ett antal år/mil. Likaså tändkablar. Men det kan vara lite olika med slitaget. Ett vanligt symtom är att bilen börjar dra mer bränsle, bli lite svårstartad, speciellt om det är fuktig luft. Det är möjligt att Volvo förordar en viss tidsintervall, men man kan komma långt utöver det. I flera fall finns det några testmetoder för olika delar. Säg till här när du upplever störningar så får du tips om hur du dels skall kontrollera dom och dels hur du skall åtgärda dom.
Hela fördelaren byter man bara om den är utsliten och det är nog inte din. Samma sak gäller tändspolen. Så ta det lite lugnt med bytesjobben. Olja, oljefilter och luftfilter samt tändstift är det viktiga. Sedan märker du vad mer som kanske är dåligt och går på det då.

Precis jag menar fördelarlocket och rotorn. Men som du säger så lugnar jag mig nog med att byta "allt". Börjar med de nödvändiga sakerna. Dumt att byta nått som funkar :)
av volvobaggen
Ja, och gamla tändkablar kan vara bättre än nya. Jag byte från riktig gamla Volvo Bougicord til nya Bosch kablar, och med dom nya ville inte volvon starta i vinter. Satte tilbaks dom gamla bougicordsen och volvon startade direkt. Så om du har kvalitetsprylar i din Volvo, uppskatta dom.
av dawoo
volvobaggen skrev:Ja, och gamla tändkablar kan vara bättre än nya. Jag byte från riktig gamla Volvo Bougicord til nya Bosch kablar, och med dom nya ville inte volvon starta i vinter. Satte tilbaks dom gamla bougicordsen och volvon startade direkt. Så om du har kvalitetsprylar i din Volvo, uppskatta dom.
Will do! :)
Användarvisningsbild
av Frrla
Tänk på att både kamaxel och vevaxel måste vara på sina markeringar.[/quote]

Ok, ska tänka på det. De borde vara synkade eftersom bilen går bra idag. Ställer man kamaxeln så borde ju vevaxeln hamna i rätt läge också, eller ? :p[/quote]

Kamaxeln går två varv medan vevaxeln går ett, därför måste båda vara vid markeringen för att det ska bli rätt och motorn nollad.[/quote]

efter en god natts sömn kom även jag på detta HAHA! vilken miss av mig alltså... herrejösses...
av dawoo
Frrla skrev:Tänk på att både kamaxel och vevaxel måste vara på sina markeringar.
Ok, ska tänka på det. De borde vara synkade eftersom bilen går bra idag. Ställer man kamaxeln så borde ju vevaxeln hamna i rätt läge också, eller ? :p[/quote]

Kamaxeln går två varv medan vevaxeln går ett, därför måste båda vara vid markeringen för att det ska bli rätt och motorn nollad.[/quote]

efter en god natts sömn kom även jag på detta HAHA! vilken miss av mig alltså... herrejösses...[/quote]

Eh? :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Volvo 240 B230F går fettigt

och då pendlat mellan 0,2-0,8 men eftersom […]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]

Denna videon tror jag visar vad du behöver. h[…]