Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Alfredo skrev:Har haft bilar med samma problem, hjälpte att varva högra på växlarna.
Försöker du lura mig att rasa växellådan helt eller är du seriös? :D Det låter verkligen illa om man växlar på högre varv än tomgång, är rädd för kuggsallad... :/ Eller du menar att man ska varva ut på växlarna, inte varva högre vid själva växlingen?
Senast redigerad av 1 Bushido, redigerad totalt 0 gånger.
Man får ju tänka att en bil som har gått över 30 tusen mil. kanske mycke stadskörning den är ju sliten de är många växlingar den har fått smaka på lådan.jag har själv en låda som gått 32 tusen mil den har dock gått som pendlar bil så den är ganska fräsch.
Andreas123 skrev:Man får ju tänka att en bil som har gått över 30 tusen mil. kanske mycke stadskörning den är ju sliten de är många växlingar den har fått smaka på lådan.jag har själv en låda som gått 32 tusen mil den har dock gått som pendlar bil så den är ganska fräsch.
Absolut är det så, men jag kan ändå tycka att dryga 30k mil inte är någon enorm ålder på en låda... Men ja vet ju å andra sidan inte vad den varit med om. Ska prova att fylla upp med olja och se vad som händer, någon som vet på rak arm vad det ska vara för olja och var påfyllningspluggen sitter?
Andreas123 skrev:Man får ju tänka att en bil som har gått över 30 tusen mil. kanske mycke stadskörning den är ju sliten de är många växlingar den har fått smaka på lådan.jag har själv en låda som gått 32 tusen mil den har dock gått som pendlar bil så den är ganska fräsch.
Funkade för Mig, kanske inte var lika sliten, hade bara gått 30.000 mil.
av *pettson*
Låter märkligt om synkringarna är dåliga på dom högsta växlarna. Det är där det växlas minst och är minst slitage på det hela. Däremot är det längst upp och är det dåligt med olja så blir det trassel.
*pettson* skrev:Låter märkligt om synkringarna är dåliga på dom högsta växlarna. Det är där det växlas minst och är minst slitage på det hela. Däremot är det längst upp och är det dåligt med olja så blir det trassel.
Förstår! Nej, de lägre växlarna mår ju bra så... Kan det vara så enkelt att det är oljan och att skrapet kanske försvinner om jag fyller på lite?? Var fyller man på och vad ska man ha i? :)
Bushido skrev:
*pettson* skrev:Låter märkligt om synkringarna är dåliga på dom högsta växlarna. Det är där det växlas minst och är minst slitage på det hela. Däremot är det längst upp och är det dåligt med olja så blir det trassel.
Förstår! Nej, de lägre växlarna mår ju bra så... Kan det vara så enkelt att det är oljan och att skrapet kanske försvinner om jag fyller på lite?? Var fyller man på och vad ska man ha i? :)

Bort med vänster framhjul sen följer du drivaxel där är lådan,2 stora pluggar på lådan en avtapp och en nivå och påfyllnads plugg.Ett tipps är att kolla på okq8 hemsida där kan man slå in regnummer å få info om oljorna volymer mm.
Andreas123 skrev:
Bushido skrev:

Bort med vänster framhjul sen följer du drivaxel där är lådan,2 stora pluggar på lådan en avtapp och en nivå och påfyllnads plugg.Ett tipps är att kolla på okq8 hemsida där kan man slå in regnummer å få info om oljorna volymer mm.
Hittade pluggen, fyllde upp med Shell Spirax heavy duty Gear oil tills det började rinna ut (gick inte i så mycket, några dl bara...) och tog en liten testvända. Problemet kvarstår tyvärr... :( Eventuellt att det blev lite bättre, ska köra mer och försöka "massera" växlarna lite fram och tillbaka och se om det smörjs upp ordentligt.
Man kan ju prova att anpassa växlandet efter verkligheten lite.... Dvs, om man växlar upp (4 > 5) så ska ju ingående axeln med kopplingslamell hinna gå ned i varv innan klokopplingen till 5:an kan gå ihop. Normalt bromsar synkringarna så att detta går ganska snabbt, man märker inte vad som händer. Prova att vänta ett ögonblick innan du för växelspaken till 5:ans läge, då kanske du slipper skrapet. Samma sak gäller (fast omvänt...!) vid nedväxling: Synkringarna ska hjälpa till att få upp varvet på ingående axeln när du växlar 5 > 4; om du trycker sakta mot 4:ans läge kanske växeln går i utan skrap. Om synkringarna är slitna kan de fungera, men det tar längre tid för dem att göra sitt jobb. Om detta inte går alls, så är ju enda utvägen att börja växla med mellangas och dubbeltrampning (om man inte gillar skrapet), för då är synkringarna slut. I och för sig så kan det vara nåt med kopplingen, att den inte kopplar ur ordentligt och att detta kanske märks mest på de högre växlarna, men då borde du ha problem att lägga i backen också.
Mvh
/RID
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]