I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av VolvoSunil
#744239
Tjena!

Jag har väldigt länge sedan jag var ca 10 år velat haft en svart volvo 240 med en dunder fett motor å som går å låter som bara fan hehe :D men p.g.a inga pengar så ja, har jag inte kommit så långt tills nu. Nu har jag ett jobb plus att jag har redan samlat ihop en fin summa pengar som jag kan börja använda till att inköp delar å dylikt.

Jag har köpt en 242 DL -75 som jag ska använda till mitt ändamål som är att det ska vara en båda bruks och bus bil :P och jag har funderat på vilken motor jag ska ha under huven i flera månader, allt från B20 till V8:or men har nu mer eller mindre bestämt mig för att köra på volvos raka 6 B6304.

Jag kommer personligen inte att bygga ihop motorn för jag har varken tid eller kunskapen att göra det på bra sätt så jag kommer att leja någon att göra själva motor bygget medans jag fixar karossen. Tanken är att jag ska ha ca 400 kanske 500 hästar med turbo.

Så nu till det jag undrar över.

1. Är det någon större skillnad mellan Turbo och icke Turbo Blocken?
2. Vilken manuel växellåda passar bra till en sån här setup?
3. Hur mycket Tål B6304 igentligen med orignal vev och stakar?
4. Vart kan jag hittar trim grejer till B6304?

Tack på förhand :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#744357
1. Inte direkt.
2. en ZF låda. M90 håller nog för 400hk om man kör som folk och svetsar 3ans synkring, men ZF håller för mer och kostar inte så jäkla mycket mer.
3. Rätt omöjligt att svara på. Dom jag sett brukar ladda runt 0.5-0.6bar, medans dom med hprofil t ex laddar 1bar+
4. Utveckla "trim grejer". hprofil kan ju köpas lite var stans, likaså kolvar. Turbo kan köpas antingen begagnat eller nytt. Grenrör bygger man själv, men LMR t ex säljer grenrör för 6or också. Dom kostar ju dock en härlig slant ...
Spridare finns likaså lite överallt.
Det mesta som folk använder till t ex T5or funkar till en T6a, bara det att det är en extra cylinder (en extra kolv, stake, spridare, tändstift... ja du fattar).
Sen behöver du väl ett eftermarknadssprut också, och dom ligger väl på minst 10lök + mappning.

Sen får du inte glömma allt som krävs för att montera motorn i en 240 heller.

Kort sagt är det inget billigt bygge du har tänkt dig, ska du dessutom låta någon annan bygga motorn, ja då blir det rätt skrämmande siffror.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#744425
1: Det finns skillnader. Sugmotorblocken saknar uttag för olja in /ut till turbo, det saknas kolvkylning och viktigast av allt: borrningen skiljer. 3 liters har stora borrningen vilket ger svaga cylinderväggar som ställer till bekymmer och hållbarhetsproblem vid trim. Det går att bygga runt, antingen så använder man ett 2,5 liters block med 3 liters vevaxeln och då kan man använda vanliga turbo kolvar, eller så byter man till korta vevstakar och 2,5T kolvar.

2: En ZF ur lämplig BMW är det vettigaste. Men beroende på hur bilen ska registreras in så kan man vara tvungen att använda en M90.

3: Vevaxeln håller långt, vevstakarna är klena och bör bytas redan vid låga effektambitioner

4: Delar finns att få tag i, men innan du ens börjar leta så fundera på vad motorbygget får kosta. Pengarna rinner iväg väldigt fort och är budgeten snäv så är det dags att titta på en vettigare motor att utgå ifrån. Jobbar man med tight budget och vill ha en sexa så är en M50B25 ett betydligt bättre utgångsläge för att ta ett exempel.
av VolvoSunil
#744556
Tack för svaren! :D

Så om jag har fattat det rätt så kan det vara värt att jag satsa på ett 2.5 liters block sen slänga ner 3 liters vevaxeln så jag får de grova cylinderväggarna, borra hål i blocket för olja in/ut till turbon och Köra på en ZF växellåda.

Men då får jag väl inte kolvkylningen vilket skulle vara trevligt att ha?

Jag kommer inte börja med det här projektet fören jag har flyttat hem igen till sundsvall vilket nog kommer ta ett tag, kanske fram till sommaren kanske längre, plus att jag måste hitta en garage plats och köpa in lite mer verktyg.

Pengar till projektet kommer nog inte vara något problem, jag har redan nu en fin klump summa att lägga ner på bilen och sen får jag spara ihop resten helt enkelt. Mycket av arbetet kommer jag få gjort antingen väldigt billigt eller grattis för jag har en sån tur att jag känner rätt folk :P

Så desto mer jag kan lära mig nu om motorn desto bättre :D

Kom gärna med synpunkter å idéer!
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#744629
VolvoSunil skrev:Så om jag har fattat det rätt så kan det vara värt att jag satsa på ett 2.5 liters block sen slänga ner 3 liters vevaxeln så jag får de grova cylinderväggarna, borra hål i blocket för olja in/ut till turbon och Köra på en ZF växellåda.

Men då får jag väl inte kolvkylningen vilket skulle vara trevligt att ha?
2,5 block + 3 liters vevaxel är snudd på standard för denna sorts byggen. Oljeanslutningarna är inget man bara borrar hur som helst och man kan få hitta på egna lösningar på sånt. Kolvkylning är förstås aldrig fel, men man kan leva utan det.
VolvoSunil skrev:Pengar till projektet kommer nog inte vara något problem, jag har redan nu en fin klump summa att lägga ner på bilen och sen får jag spara ihop resten helt enkelt. Mycket av arbetet kommer jag få gjort antingen väldigt billigt eller grattis för jag har en sån tur att jag känner rätt folk
Ska man bygga nytt från grunden så blir det alltid dyrare än man tror, speciellt om man vill ha marginal i hållbarhet och bra register. Är bara toppeffekten intressant så kan man alltid bygga "billigt". Men 50.000:- är ingen som helst konst att lägga ut på det bygga du planerar på drivlina med tillhörande system. Och dubbla det behöver man inte anstränga sig mycket för att komma upp i med lite finare komponentval och bra marginaler.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#744694
Ja, just det.. oljeanslutningar... dom tänkte jag inte på, givetvis saknas dom på ett sugisblock.
Vore inte ett turboblock ett bättre utgångsobjekt? Det har väl både oljekylning och turbo-olje-anslutningar. Och även om den är snedställd orginal så passar ju tråg osv bolt-on. Känns ju mycket smidigare än att krångla med oljeanslutningar och allt därikring, såvida det inte är något väldigt negativt om turbo-blocken som gör dom olämpliga?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#744784
I många avseenden är det ju enklare att köpa en T6'a från början. Nackdelen är att det kan ställa till en hel del bekymmer om man vill registrera in motorbytet.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#744812
Marlboroman skrev:I många avseenden är det ju enklare att köpa en T6'a från början. Nackdelen är att det kan ställa till en hel del bekymmer om man vill registrera in motorbytet.

Mja, men det är ju svårt nog att besiktiga en turbokonverterad sugis 6a iaf. etanolkonvertering + turbo så är man snabbt över den godkända effektändringen. 240 är väl bara godkänd för 210hk/280nm eller nått sånt, har jag för mig.
av VolvoSunil
#744914
Lucif3r skrev: Mja, men det är ju svårt nog att besiktiga en turbokonverterad sugis 6a iaf. etanolkonvertering + turbo så är man snabbt över den godkända effektändringen. 240 är väl bara godkänd för 210hk/280nm eller nått sånt, har jag för mig.
Jag har tänkte på det med reg besiktning jag med. Jag vet inte hur jag ska lösa det på ett smidigt sätt, skulle kunna ta en original B6254 montera med en m90 låda och reg besikta med. Fast det känns så jäkla drygt att göra det bara för en besiktning å andra sidan så kanske det blir lättare att göra så än att försöka få den godkänd med nånstans mellan 400-500 hästar efter allt är klart. :P

Jag ska ta och beställa SFRO:S handbok och läsa vad som gäller för besiktning av den setup som jag har tänkt mig och lite annat smått å gott som säkert står i den boken.
Marlboroman skrev:2,5 block + 3 liters vevaxel är snudd på standard för denna sorts byggen. Oljeanslutningarna är inget man bara borrar hur som helst och man kan få hitta på egna lösningar på sånt. Kolvkylning är förstås aldrig fel, men man kan leva utan det.
Jag märket det att 2.5 blocket plus 3 liters vevaxeln verkar vara normen för ett sånt här byggt. :P Oljeanslutningarna borde inte vara nåt större problem för en van motorbyggare tycker jag, men jag skulle verkligen vilja ha kolvkylningen som en extra säkerhets återgärd att motorn inte ska rasa så lätt.
Frågan är då vad blir minst jobbigast antingen montera kolvkylning i 2.5 blocket eller förstärka 3 liters blocket (den har ju redan kolvkylning) tillräckligt mycket så att den står pall för allt stryk den kommer få?
Marlboroman skrev: Ska man bygga nytt från grunden så blir det alltid dyrare än man tror, speciellt om man vill ha marginal i hållbarhet och bra register. Är bara toppeffekten intressant så kan man alltid bygga "billigt". Men 50.000:- är ingen som helst konst att lägga ut på det bygga du planerar på drivlina med tillhörande system. Och dubbla det behöver man inte anstränga sig mycket för att komma upp i med lite finare komponentval och bra marginaler.
Jo jag är väldigt medveten att det här kommer kosta ett helt berg med pengar men det är min dröm så kosta vad det kosta vill! :P Det kommer ju också ta sin lilla tid att fixa med allt innan det är klart också men det gör inget för ja det är ju ett projekt så det blir klart när det är klart i princip.
av VolvoSunil
#745384
Jag har nu sökt runt mer angående Volvos raka 6:a i jakt på matnyttig information och bl.a. vilket block jag ska välja och hittade då blocket som blir nog helt perfekt för mig. En B6284T, S80 -99 till -01 har den motor om jag har fattat det hela rätt. :lol:

Den har Kolvkylning, dom grövre cylinderfoderna (81mm borr) och hål redan för olja till/från Turbon. :D

Vad säger ni om att utgå ifrån det blocket?
Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta bytet […]