Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av mva2se
Jag har också skrivit och frågat om råd för att få igång en Kina-DICE men nu har jag fått igång allt till slut. Tack för all hjälp till er som svarat och skrivit på forumet!

Jag kör en DICEPro, den nyare modellen med skinnväska osv. och kan bekräfta att denna verkar funka precis som den vanliga DICEn, dvs den funkar utan problem med VIDA, all diagnostik av DICEn funkar som den skall, det går att uppgradera firmware med standardverktyg osv. Så, den verkar vara 100% kompatibel.

Jag kör med VirtualBox, 2G RAM, 30G disk, XP Pro SP3 IE8. Värdmaskinen är en Win7 Pro/64 med 8G RAM. VIDA 2012A.

Det var ett antal steg på vägen innan jag fick till allt, tänk t.ex på att köra patchen som skickas med VIDA, att ge tillräckligt med diskutrymme i VirtualBox eftersom VIDA kollar detta vid installation (30G krävdes för mig iallafall).
Dessutom var det en del trubbel innan USB-anslutningen till DICEn funkade i den virtuella maskinen. När den väl hittades så fick jag installera drivrutinerna manuellt, de ligger under Program Files/DICE...

När jag till slut fick upp VIDA och kunde läsa ur bilen, så var taben Diagnostik gråad, tills jag läste på nätet att man måste välja växellåda.

Ja, det var en pärs men nu funkar det till slut.
Senast redigerad av 1 mva2se, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Aha! Min tab "diagnostik" var gråad på min vid senaste försöket, kunde inte förstå varför... Men man måste alltså välja växellåda för att lösa det?
Användarvisningsbild
av greeeken
mva2se skrev:
Moen skrev:http://www.aliexpress.com/item/2012-sup ... 63060.html
jag köpte denna hemma på 4 dagar med DHL. hade en sån vanlig dice som finns på ebay men den gick sönder denna känns mkt mer seriös! sett dessa på annons på blocket\tradera funkar skitbra!
Jag beställde också denna variant, alltså DicePro(och inte den mera vanliga modellen som alla andra skriver om här på forumet). Jag fick den häromdagen men datorn får inte kontakt med DICEn.

Jag har inte kört den vanliga installationen ännu, utan laddat ner följande, färdiga VMWare-image (XP SP3) av VIDA härifrån: http://www.volvoxc.com/forums/showthrea ... ayer-Image
VIDA startar som den skall, såvitt jag kan se, själva DICEn verkar också starta(grön lysdiod blinkar), men datorn får inte kontakt med DICEn. Varken via VIDA eller via DICE Diagnostic. DICE diagnostic har jag också kört från värdmaskinens operativ (W7 Pro/64), men inte heller där får jag kontakt med DICEn

Någon som har någon ide?

/Mats
DICE PRO är samma som vanliga DICE bara i mindre format.
Funkar klockrent
av Rövarkungen
Rövarkungen skrev:Beställde precis en Dice från denna källa, som diskuterats tidigare i tråden: http://www.aliexpress.com/item/Newest-2 ... 93351.html

650 spänn får sägas vara ett mycket bra pris, och det fanns även några positiva omdömen från svenskar på säljarens feedback-sida. Jag återkommer med hur det går senare!
Igår anlände paketet. Beställde den 26:e mars, fick paketet den 8:e april. Mycket vettig leveranstid med tanke på att vi hade hela påskhelgen där också.

Innehöll VIDA 2012D på skiva, samt en Dice med tillhörande kablage.

Noll problem med att installera, noll problem med att få dice:en att kommunicera med bilen. Har nu läst ut lite felkoder och provkört lite grejer.

Allt detta för 650 riksdaler. Känner mig mer än nöjd.
av KnotVillage
Frågan har säkert ställts förr men fungerar Vida med W8? Installationen lyckades men trycker jag på launch vida så kommer jag ingenstans.
Användarvisningsbild
av sura56
KnotVillage skrev:Frågan har säkert ställts förr men fungerar Vida med W8? Installationen lyckades men trycker jag på launch vida så kommer jag ingenstans.
Det blir samma för mej, webbläsaren öppnas men det bli bara en vit skärm.
Funderar på att blåsa laptopen och installera XP istället.
av tomsa
KnotVillage skrev:Frågan har säkert ställts förr men fungerar Vida med W8? Installationen lyckades men trycker jag på launch vida så kommer jag ingenstans.
Som du ser i specen för det du handlat står det:
Requirement on computer:

1. It must be windows XP Professional SP3
2. It need to be Internet Explorer 8
3. Computer memory need over 3GRAM
4. C:// must have 40GB space
5. Software must install on C://
6. It must be NTFS format
Så varför ens fundera på om dagiswindowsversionen fixar ett riktigt program :D
av Rövarkungen
Denna specifikation över systemkrav fanns även på den version jag köpte, och jag kör på win 7 professional utan problem. När jag surfade runt och jämförde olika säljare så var det flera av dem som bara hade kopierat texten med systemkrav rakt av och klistrat in i "sin" auktion.

Vad jag tror vi kan sluta oss till dock är att en professional-version krävs, antingen "på riktigt" eller genom att lura VIDA att du har professional.

Har för mig att jag har läst att några av de senaste VIDA-versionerna ska fungera med win 8 professional.
av pms
Rövarkungen skrev:Denna specifikation över systemkrav fanns även på den version jag köpte, och jag kör på win 7 professional utan problem. När jag surfade runt och jämförde olika säljare så var det flera av dem som bara hade kopierat texten med systemkrav rakt av och klistrat in i "sin" auktion.

Vad jag tror vi kan sluta oss till dock är att en professional-version krävs, antingen "på riktigt" eller genom att lura VIDA att du har professional.

Har för mig att jag har läst att några av de senaste VIDA-versionerna ska fungera med win 8 professional.
Hallå
Fick min Vida/Dice i fredags och har försökt att få igång den sedan dess :(
Precis likadan som du har.
Inga problem att installera men att få igång programmet har inte lyckats för mig än. Alla sidor som dyker upp vill ut på nätet och det skall väl INTE vara nödvändigt eller?
Sidan som kommer upp efter tryck Vida-all-in-one går inte att logga in på ändå står det i sökfältet "localhost..."nånting.
Har du nått tips eftersom dina grejor fungerar?
av KnotVillage
tomsa skrev:
Som du ser i specen för det du handlat står det:
Requirement on computer:

1. It must be windows XP Professional SP3
2. It need to be Internet Explorer 8
3. Computer memory need over 3GRAM
4. C:// must have 40GB space
5. Software must install on C://
6. It must be NTFS format
Så varför ens fundera på om dagiswindowsversionen fixar ett riktigt program :D
Denna spec gäller vilken version? 2011A/D? W7 funkade på 2011D och har läst att W8 ska funka. Verkar vara Explorer 10 som spökar. år det att nedgradera till 9?
  • 1
  • 73
  • 74
  • 75
  • 76
  • 77
  • 241

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60