Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Emil889
Jag har en S60 2.5T AWD ifrån 2005 där färddatorn börjar bete sig lite underligt, eller ja den har gjort det lite hela tiden sen jag köpte den för ett för några månader sedan men har nästan blivit värre nu.

Problemet är att de olika valen (medelförbrukning, räckvidd, aktuell förbrukning etc.) "fladdrar" förbi på displayen och det är svårt att få den att stanna på något av alternativen. Det är även nästan omöjligt att få den att stanna på det avstängda läget, alltså när den inte ska visa någonting alls. Det går att få den att slockna men då får man upprepa följande procedur flera gånger: Vrida reglaget till läget där den slocknar, trycka på knappen längst ut på spaken så att "inga meddelanden" kommer fram två gånger, displayen slocknar då men tänds sedan igen och något av alternativen kommer fram, vrida reglaget tills den slocknar igen osv. Efter 10 minuters släckande så brukar den slockna för gott. :wink:

Vad kan vara fel? Jag har märkt att det här problemet är värre när det är kallt ute, är det plusgrader fungerar det hyfsat bra och den bråkar inte alls lika mycket men allt ifrån 0 ner till 20 minus visar på samma konstiga beteende.

Det känns spontant som det kan vara rätt dyrt att laga, men kan ju kolla om någon har en susning om vad det kan vara :)
Hade nåt liknande "fel" på min färddator.
Det var jag som kom åt ringen på spaken varje gång jag blinkade åt höger/vänster. Tydligen kan det räcka med en lätt beröring för att displayen visar ett meddelande. Nu har jag lärt mig att trycka längst ut när jag ska svänga utan att komma åt ringen :)
Kanske behövs en ny fräsch spak men det får vänta lite.

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Fantastiskt! Ja 17.5" är riktigt t[…]