Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AxelF
Hej på er,

Jag har en V60 D4 AWD MY13 med RICA mjukvara 245hp/500nm. D4 awd är som bekant 2.4 motorn med dubbla turbo, dvs D5an strypt ner till 163hp.

Jag har kört RICAs mjukvara sedan bilen rullat 12mil och den har idag rullat strax under 1500mil utan problem.
Inatt var jag och hämtade min bror på flygplatsen i Köpenhamn och utan att skriva mer utförligt så gick det undan om man säger så. Imorse när jag i vanlig ordning kör till jobb (Helsingborg/Malmö) och ligger på farthållaren (en bit över laglig motorvägsfart) så stryps i princip all motoreffekt, och "försämrad motorprestanda" dyker upp i info rutan :(

Det var bara till att smälla på varningsblinkers och svänga av motorvägen vid första bästa avfart. Jag försökte få bilen att gå lite fortare genom att manuellt växla upp (har automat) och den ökade faktiskt under en kort stund för att sedan strypa effekten igen och kraftigt "rycka" typ som när ett varvstopp styper tändningen. Detta har jag förstått är en naturligt följd av att man överstiger tillåten hastighet när bilen är i "limp home" läge.

Kom av motorvägen och som tur var hade jag isoft loadern i bilen, slängde in standard D4 mjukvaran och sedan var det bara till att köra vidare, bilen gick/går som den ska (orginal 163hp)

Någon som har några tips? Problemet nu är ju att iSoft loadern blåser alla felkoder efter den är klar med att ladda orginal mjukvaran så jag kan ju inte köra till Volvo och be dem läsa av felkoderna heller.
Användarvisningsbild
av Vojje
Förstår överhuvudtaget inte problemet.
Inga felkoder och bilen går ungefär som den ska.
av AxelF
Vojje skrev:Förstår överhuvudtaget inte problemet.
Inga felkoder och bilen går ungefär som den ska.
Har du inte läst eller? Inga felkoder pga iSoft loadern blåser felkoderna när jag läste tbx standard mjukvaran. Uppenbarligen så är
där något fel eftersom bilen hamnade i limp home läge mitt på motorvägen tidigare idag.

Nu kör jag ju standard 163hp volvo mjukvara, och mycket riktigt går bilen som den ska, men det är ju inget tillstånd jag har lust att lämna bilen i.

Tråden startades i förhoppning om att någon annan kanske hade något tips, råkat ut för liknade eller på annat sätt kunde peka riktning mot en lösning.
av ymmot
Det skulle inte förvåna mig om du kört för hårt och avgasreningen partikelfiltret sagt ifrån.
Men som sagt ladda in rica igen och kör normalt ett tag sen kan du testa o köra hårt och o möjligt läsa av felkoderna.
av kjela01
har tidigare haft en V50 2,0D 2010 denna uppförde sig lika som din när jag legat och kört i 180KM/tim på autobhan förutom inga larm överhuvud taget.
det kändes som turbon var borta körde ca 5-mil stannade sedan för lunch, när jag startade igen gick den normalt för alltid.
av AxelF
ymmot skrev:Det skulle inte förvåna mig om du kört för hårt och avgasreningen partikelfiltret sagt ifrån.
Men som sagt ladda in rica igen och kör normalt ett tag sen kan du testa o köra hårt och o möjligt läsa av felkoderna.
Som jag skrev så fick bilen gå rätt hårt natten till morgonen detta hände. 180+ större delen av tiden i 8-9mil från hbg till köpenhamn. Sedan kördes bilen i lugnt motorvägstempo hem igen, bilen stod sedan 3-4 timmar innan det bar iväg till malmö igen vid 9-10 tiden på morgonen.
Då låg jag på farthållaren i strax under 140 och efter 2-3mil "vid milstolpen" utanför helsingborg dog den bara.

Ska den verkligen inte tåla lite hård körning utan att partikel filtret slår bakut? Inte så att jag låg o tokvarva 150 gånger från stopljus, körde bara "fort"
Användarvisningsbild
av crumpets
Bilen ska absolut tåla hård körning. Men sotuppbyggnad är extremt mjukvaruberoende och det är förstås bl.a. såna saker som gör att volvo inte själva plockade den effekten ut motorn från början. Att det blir knas tycks vara riktigt ovanligt, men ibland måste det ju hända. Sotlast är en jäkligt delikat balans och det är många timmars riggkörning och simulering som ligger bakom dimensioneringen av filtret utifrån hur mycket sot den officiella kalibreringen ger. Har inte t.ex. RICA gjort lika ingående prover vet man såklart inte om alla riskscenarion.
Användarvisningsbild
av MartinS
Hej Bullen,

Jag har druckigt ett glas fulöl och blev riktigt dålig i magen. Skall man inte kunna dricka öl i vanliga glas utan att bli dålig i magen? Jag tycker det är dåligt av glastillverkaren isåfall.

Hoppas ni kan hjälpa mig att få ordning på glaset så kag kan dricka fulöl utan att få ont i magen.

/Martin <- som egentligen heter något annat i verkligheten.

;-)

Det är för att ingen använder den.[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda.

Fläkten startar för att vädra ut mj[…]

Kan även fylla i, iom att TS hade Torx som up[…]