Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

volvobaggen skrev:
2013xc70 skrev:Mmmm, er dette en svenske spøk? Lurer dere på i fullt alvor om det lønner seg å kjøre inn eller rygge inn i parkeringsluken? :-O)
Det er ingen spøk, svensker er et ordensfolk; tyskere, men med et hjerte. Nordmenn oppfører seg som usiviliserte arabere i forhold.
Sikkert riktig det! Du skriver norsk?
Droopy skrev:En sak har jag märkt med många som backar ut från parkeringar, de sitter och tittar vart de har motorhuven hela tiden medans de backar.
Det är för att kolla att motorn fortfarande är igång.
Jag backar inte in på parkeringsplatser normalt sett, jag har råd.. 8)
Det måste vara rätt korkat när man skall handla, det blir ju ett elände att få kassarna från kundvagnen till bagaget på de flesta parkeringarna.

/Thomas
Vojje skrev: Man ska alltid försöka parkera på ett sådant sätt att ingen backning behövs.
Planering och framförhållning.
Grymt svårt att inte behöva backa ibland. Om man nu inte sågar ned staktet och alltid vänder på gräset. :D :D :D

Bild
VolvoB20 skrev:
Spoiler »

Handbromsparkering!!! ;)
Det handlar om att minimera emissioner och den tiden som motorn är kall
Alltså, genom att backa in då den är varm, lite emissioner
Genast köra iväg då bilen är kallstartad, minimera emissionerna vid igångsättning vid kall motor = genast åka iväg
Genom att kallstarta, backa för att sedan åka, anses det uppstå mera emissioner

Tror korrekt igångsättning numera är, kontrollera att ingen kommer i backspegeln, starta motorn och åk iväg
av *pettson*
Egentligen blir det ett tveeggat svärd när man pratar om emissioner.
Du får MER emissioner när du åker iväg direkt än om du hade tomgångskört och backat ut osv. Bilen fetar på precis lika mycket plus att du gasar mera än när den är på tomgång/lågvarv när du backar. Du får dock mera rörelse för pengarna som brinner. Det gör att du får mindre emissioner på den specifika platsen, men mera totalt sett.
Det är lite som det är med tomgångskörning vid broöppning.
Det minskar utsläppen på platsen om, vi mäter specifikt där. Men när alla slår igång sina lite avkallnade system så tar dom MER bränsle den första kilometern än dom hade gjort annars, plus att det är skitigare än någonsin vid uppstarten på platsen. Det gör att vi förbrukar MERA bränsle totalt sett den kilometern efter stoppet än om vi inte hade stängt av i dom flesta fall.
Totalsumman brukar bli antingen plus minus noll, eller så blir det plus i utsläpp. Det är ytterst sällan det är minus i sin helhet om man gör en mätning över nån kilometer.

Vi får alltså en vinst för miljön på den specifika platsen när vi stängt av.
Vi får en förlust för platsen när vi startar upp.
Vi får en förlust den första kilometern när fordonen spyr ur sej mera orenade avgaser.
Det är en totalförlust oavsett för bilägaren att stå still oavsett om fordonet är avstängt eller påslaget i det specifika fallet.

Dock är det ju så numera att man kommit på problemet och kör med olika stoppsystem och kör med olika varianter av hybrider osv.

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]