- tis 09 apr 2013, 00:05
Halloj!
Jag har i helgen blivit ägare till en Volvo 244 GLT, -84. 11700 mil. Bilen är från ett dödsbo i släkten. Hon köpte den ny och har aldrig kört den på vintern. Alltid ställt av den i oktober och tagit ut den kring påsk. Finns ingen rost eller skador. Jag har tänkt att lägga ut lite pengar på den t ex underredsbehandla. Kommer inte köra den på vintern. Jag har garage och där kommer bilen stå när den inte används.
Det hör till saken att detta inte bara är min första Volvo utan också min första bil. Jag har inte heller så mycket vana av att mecka :).
Tänkte fråga Er om lite råd och tips gällande vad jag ska prioritera nu i början.
Det första jag ska göra nu är att byta koppling, hon har slirat sönder den.
Sedan tänkte jag byta följande:
-Oljefilter
-Olja
-luftfilter
-tändstift
-tändkablar
-fördelarlock
-tändfördelare
Ska också kika hur det ser ut med kamremmen. Vet inte om eller när den är bytt.
Bilen besiktigades i lördags 6/4 utan anmärkning
Ge gärna råd om jag missat något.
Hade gott
Jag har i helgen blivit ägare till en Volvo 244 GLT, -84. 11700 mil. Bilen är från ett dödsbo i släkten. Hon köpte den ny och har aldrig kört den på vintern. Alltid ställt av den i oktober och tagit ut den kring påsk. Finns ingen rost eller skador. Jag har tänkt att lägga ut lite pengar på den t ex underredsbehandla. Kommer inte köra den på vintern. Jag har garage och där kommer bilen stå när den inte används.
Det hör till saken att detta inte bara är min första Volvo utan också min första bil. Jag har inte heller så mycket vana av att mecka :).
Tänkte fråga Er om lite råd och tips gällande vad jag ska prioritera nu i början.
Det första jag ska göra nu är att byta koppling, hon har slirat sönder den.
Sedan tänkte jag byta följande:
-Oljefilter
-Olja
-luftfilter
-tändstift
-tändkablar
-fördelarlock
-tändfördelare
Ska också kika hur det ser ut med kamremmen. Vet inte om eller när den är bytt.
Bilen besiktigades i lördags 6/4 utan anmärkning
Ge gärna råd om jag missat något.
Hade gott