Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Puhbjörnen
Som sagt var, inhandlade denna toksköna bil både komfort och prestanda(2011 manuell 231hk summum)Tror jag fick ett bra pris på den, hade gått 3800 mil vid inköp (174,000:-+ nya vinter däck på alufälg)
Då till frågorna.

Ni som har en AFV är ni nöjda med bilen,tänker då på gasförbrukning. Själv så tycker jag att gasen går åt lite väll snabbt har kört ca 10 mil på gas. 10 mil på bensin 98. Denna gasmätare har gått ner till häften på ca 10 mil motorväg på 6:ans vxl och jag har tänkt mig att fegköra första veckan för att få lite koll på vad bilen drar. Tanken "ska" räcka i 30 mil enl boken men jag tvivlar.

Stämmer det eller är gasmätaren inte tillförlitlig?

Hur som helst så är jag tillbaka i Volvo värden efter en lite flört med Saab Aero.
Skönt att köra Volvo igen.

Fridens liljor o tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Nolltrefem
Jag har kört över 35 mil. Beror ju iofs på hur många kubik du får i tanken då detta varierar från station till station.
av Puhbjörnen
Stod 23 "liter" när jag tankade tror jag,är helt grön vad det gäller detta men med tiden så. Finns viss olika gaser vet inte heller vad det var för någon gas det var. Tankade i Volvo Haganorra. Jaja man lär så länge man lever.
av Rådlös
"Olika gaser"? Tänker du på naturgas och biogas?
Kemiskt sett är det samma gas, men dom har olika ursprung. Naturgas är lika fossil som bensin och diesel. Biogas framställs ur organiskt avfall, matavfall, gödsel, sk*t från reningsverk etc. etc.
Det uppges vanligtvis en blandning på 50/50 med dessa gaser, men i media har det avslöjats att det ofta är mer fossilgas än biogas eftersom biogasen är förhållandevis ovanlig eller förekommer i otillräckliga volymer.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag kommer ca 27-30 mil. Motsvarar 0,92l/mil på bensin.

edit: ligger på 0,74 Nm2 per mil efter flera tusen mils körning. motsvaras av 0,92 på bensinmätaren.

Det finns olika tankställen. Ren biogas samt Naturgas. Ren biogas går bilen kortare på eller rättare sagt - den har ett lägre energiinnehåll. Du ser på punmen om det står km eller km+ . Km+ betyder att det är naturgas.
av hjka
Hör gärna mer vad det lider kring nöjdheten med gas-Volvo. Har precis beställt en MY13 som levereras i början juni. Går över från Passat Ecofuel som jag haft i några år. Där är snittförbrukningen ganska låg. Rekord 0,43 Nm2/mil över en 30-milatur. Oftast runt 0,6-0,65. Återkommer när jag trimmat in Volvon.
av Puhbjörnen
Tack för alla svaren, här kommer en till. När man trycker på lite( läs blyfot) vid rödljuset så piper det någonstans pip pip pip hittar inte svaret i boken, är det så att antispinnen säger ifrån?
Märks att det var ett tag senast man hade en Volvo, sist köpta Volvon var en 855 trubo av 94 års modell

Ska testa att hitta km+ gas nästa gång man ska fulla på.

Tack.
Användarvisningsbild
av Nexus6
Puhbjörnen skrev:Tack för alla svaren, här kommer en till. När man trycker på lite( läs blyfot) vid rödljuset så piper det någonstans pip pip pip hittar inte svaret i boken, är det så att antispinnen säger ifrån?
Märks att det var ett tag senast man hade en Volvo, sist köpta Volvon var en 855 trubo av 94 års modell
Betyder att den kopplar ifrån gasen och går över till bensin. Du ser det på gasindikatorn om den går över på orange ljus vilket betyder bensindrift.

Fick förklaringen att den klarar inte leverera nog gas över 5000 varv och fullt turbotryck, då växlar den över till bensin.. Kan även vara att gasen är slut iofs men då bör gasindikatorn lysa rött innan du trycker plattan i botten.. Det konstiga med mina två bilar är att ingen av dem går tillbaks till gasdrift efter, även om jag trycker på knappen. Måste starta om motorn för att den skall återgå till gasdrift... ?
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]