Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Andreas2012
Hejsan hej,

Jag har ett litet problem med min crosshöjda traktor -01, när jag kört ett tag så bildas det ett ovanligt högt övertryck i kylsystemet, som pressar undan vattnet i expansionskärlet och triggar varnings lampan för `låg kylvätske nivå`. Så jag måste stanna och pysa ut luft ur expansions kärlet så vattnet får plats igen. Varpå larmet slocknar och jag kan köra vidare en halvtimme/timme innan jag måste upprepa proceduren igen. Luften i kylsystemet luktar avgaser och inte LPG (bytte gasregulatorn förra veckan)

Var på Volvo och dom sa att jag har någon liten läcka någonstans som släpper in avgaser i kylsystemet, och dom tycker att jag ska låta dom byta topplockspackningen.

Vad tror ni som kan mer om bilar än jag, finns det någonting annat som kan vara problemet här? Eller är en ny topplockspackning det enda alternativet?

Tacksam för alla funderingar och svar.
Senast redigerad av 2 Andreas2012, redigerad totalt 0 gång.
av tomsa
Är nog så jävligt tyvärr.
Ny packning och troligen planing av topp om den slagit sej.
Kan va värre åxå men det får man ju hoppas att det inte är.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Du är säker på att det är avgaser i expansionskärlet? Har du fått det bekräftat med hjälp av mätning?
Användarvisningsbild
av Andreas2012
God eftermiddag i stugan Jackson, 99% säker på att det är avgaser. Dom har haft bilen i två dar nu och testat ALLT.
Och dom sa att det enda tom kan tänka sig är topplockspackningen, alternativt kan jag ha en spricka i blocket, men det kan dom först kolla efter Topplockspacknings bytet. Kul värre.

Dom sa att ett Topplocks-kalas brukar landa på motsvarande 6000-6500Sek, är det ett normalt pris eller blir jag rånad här?
Användarvisningsbild
av Jackson75
Måste säga att jag blev positivt överraskad för priset 6000-6500kr, trodde faktiskt detta skulle vara dyrare. Men då kanske planing av toppen tillkommer?
Användarvisningsbild
av Vojje
Jackson75 skrev:Men då kanske planing av toppen tillkommer?
Ska det verkligen behövas? :shock:
Användarvisningsbild
av Jackson75
Vojje skrev:
Jackson75 skrev:Men då kanske planing av toppen tillkommer?
Ska det verkligen behövas? :shock:
Alltså, vad jag menar är att ev planing av topp troligtvis inte ingår i priset, och kan därför tillkomma om det visar sig nödvändigt.
Hur tycker du priset låter, Vojje?
Användarvisningsbild
av Andreas2012
Massor med tack för svaren.

Hur vet man om planing av toppen behövs?
av tomsa
Andreas2012 skrev:Massor med tack för svaren.

Hur vet man om planing av toppen behövs?
Märks när toppen är avmonterad och uppmätt men eftersom du kört så här ett tag,efter vad jag förstår,så är det troligt att den "slagit sej".
Generellt vid kass toppackning så bör toppen planas.
Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Fantastiskt! Ja 17.5" är riktigt t[…]

Dashcam

Är det någon som har installerat en dac[…]