Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå hallå.

Det är så att jag har en volvo 850 T5 som jag har ett projekt med, som jag har lite problem med nu.

Det är så att jag testkörde den för ett par dagar sedan och när jag kände på ena oljekylaren så var den fortfarande iskall medans en annan som jag har monterad var ljummen. Den som var kall gick ifrån motorns original slangar medans den som var ljummen var ifrån oljeadaptern. olja får den men det verkar som att det inte går runt eller något.

motorn var också ganska varm, på toppen.
orsak???????

Sedan har jag en extra fråga. jag har en annan 850 Turbo automat. som blir varm väldigt fort men den kan gå timmar innan den blir kall. (fortfarande lite ljummen efter låtit den så mer än 4 timmar) men den blir inte överhettad eller något sånt. olja & filter nyligen bytt.

Tackar i för hand!!!
Senast redigerad av 1 volvoälskaren, redigerad totalt 0 gånger.
volvoälskaren skrev:Hallå hallå.

Det är så att jag har en volvo 850 T5 som jag har ett projekt med, som jag har lite problem med nu.

Det är så att jag testkörde den för ett par dagar sedan och när jag kände på ena oljekylaren så var den fortfarande iskall medans en annan som jag har monterad var ljummen. Den som var kall gick ifrån motorns original slangar medans den som var ljummen var ifrån oljeadaptern. olja får den men det verkar som att det inte går runt eller något.

motorn var också ganska varm, på toppen.
orsak???????

Sedan har jag en extra fråga. jag har en annan 850 en Turbo automat. som blir varm väldigt fort men den kan gå timmar innan den blir kall. (fortfarande lite ljummen efter låtit den så mer än 4 timmar) men den blir inte överhettad eller något sånt. olja & filter nyligen bytt.

Tackar i för hand!!!
när jag körde den var de runt 3-4 minuter som jag körde max, lungt.
Det är ju det här med att måla upp problem som inte finns. Det skapar stor osäkerhet när man inte själv har orken att ta reda på hur systemet fungerar innan man kan avgöra om där finns trassel.
Vi behöver klarlägga några saker.
Du har monterat en adapter med uttag för kyl. Du jämför den med orginaluttaget.
Det är dags att informera dej om att orginaluttaget är termostatstyrt. Termostaten öppnar vid 78grader. Tills dess är den stängd utan cirkulation. Eftersom du avleder värme utan termostat så går motoroljan för kall för att öppna till kylet.
Om du vill göra motorn en tjänst så kopplar du bort kylaren utan termostat. Du kopplar istället in den i serie med orinalkylaren.
Vips används den när den ska och den kyler bra när det krävs. Allt annat förkortar livstiden på din motor.

Automaten ja, där har du kyl till turbon och till lådan. Automatlådan ska ha nått 80gradig olja.efter ca.10 min landsvägsfart. Det blir betyligt mera värme när automatlådan värmer upp alltihopa tillsammans med allt annat.
*pettson* skrev:Det är ju det här med att måla upp problem som inte finns. Det skapar stor osäkerhet när man inte själv har orken att ta reda på hur systemet fungerar innan man kan avgöra om där finns trassel.
Vi behöver klarlägga några saker.
Du har monterat en adapter med uttag för kyl. Du jämför den med orginaluttaget.
Det är dags att informera dej om att orginaluttaget är termostatstyrt. Termostaten öppnar vid 78grader. Tills dess är den stängd utan cirkulation. Eftersom du avleder värme utan termostat så går motoroljan för kall för att öppna till kylet.
Om du vill göra motorn en tjänst så kopplar du bort kylaren utan termostat. Du kopplar istället in den i serie med orinalkylaren.
Vips används den när den ska och den kyler bra när det krävs. Allt annat förkortar livstiden på din motor.

Automaten ja, där har du kyl till turbon och till lådan. Automatlådan ska ha nått 80gradig olja.efter ca.10 min landsvägsfart. Det blir betyligt mera värme när automatlådan värmer upp alltihopa tillsammans med allt annat.
okej, den informationen visste jag inte om, då blir de ombygge igen! =) Jag har ingen orginal kylare på projekt bilen (trasig). men då ska jag göra om så jag får endast igenom original anslutningen. blir då att seriekoppla dom som du säger.

Det med automaten. Den börjar redan bli varm så att termostat visaren börjar röra sig redan efter ca 3-4 minuters bilfärd, utan att belasta bilen hårt. Men det är det att den är varm även om jag lämnat den en länge tid efter jag har använt den. Som sagt den är inte så den kokar eller så bara blir varm fort och länge. Ska se och tömma systemet på vatten också och kolla på termostatklockan och se hur dom har de egentligen, kanske kan vara något?

Tackar i alla fall för snabbt svar =)

Verkar vara TMAP sensorn, enligt felbeskrivningen.[…]

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]