Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johanu71
Hej
Får leverans av ny XC70 i nästa vecka. Tänkte komplettera med stänkskydd fram och bak. Klarar man montera dem själv eller är det hugget som stucket att be ÅF göra det. De skall ju ändå montera drag, takvinge etc. till veckan.
Har inte tummen helt centrerad i näven men är ingen bilmek heller.
Tacksam för tips.
Med vänlig hälsning, Uffe
av Malmstroem
Jag monterade mina stänkskydd själv. Det hör till det lättaste jag gjort när det gäller "bilskruvning".

Det bör inte vara några som helst problem för dig.
av Hertsh
Jag har tummen mitt i, men jag monterade själv ändå.

Vill du montera dem utan att ta av hjulen, se till att ha hylsnyckel av "IKEA"-typ. Du kommer inte åt med vanlig skruvmejsel. Jag kan ha fel men jag tror att det var ett 5mm torx-huvud som behövdes.
Användarvisningsbild
av daSea
Superlätt att montera själv. Fram är det bara att vrida på hjulen så att du kommer åt, lossa de 3 skruvar som sitter med torx-mejsel. Torka av karosskanten, fästa en liten genomskinlig skyddstejp över kanten, trycka ditt stänkskyddet, skruva det de tre svarta skruvarna som följer med skyddet och sedan poppnita dit 2 nitar. Eventuellt kan du behöva borra hål för de 2 nitarna (5 mm borr i så fall) på min V70 fanns det redan hål för dessa 2 nitar fram.

Bak tog jag av hjulen (passade på nu när jag bytte till sommardäck) upprepade samma procedur som fram. Enda skillnaden var att bak var det 2 skruvar och 3 nitar. Jag fick också borra de 3 hålen för nitarna bak på min. Lätt då de bara är i plast man borrar och hålen redan finns i stänkskydden som guide för borren.

Det hela tar bara någon minut per skydd.

Ett tips kan vara att se till at bilen verkligen är ren när du monterar och att du torkar av med lite rengöringssprit över kanten där du sätter skyddstejpen. Tänk också på hur du håller i tejpen då det lätt blir fula fingeravtryck av smutsiga fingrar på insidan av tejpen... Jag har svart lack så då gjorde det inte så mycket... kan tänka mig att det skulle vara värre på en bil med ljus lack...

Lycka till!
av Malmstroem
Ovantsående beskriver hur lätt det är på en V70. Det är ännu lättare på en XC70. Skruva ut tolv skruv. Skruva fast stänkskydden med de 12 något längre skruvarna som följer med. Det är torxskruv, så en sådan sats kan vara bra att ha.

http://accessories.volvocars.com/Access ... -1/NOTHING

Dra inte för hårt bara. Det är väl det enda som kan gå snett -- gängpaj.
av Johanu71
Tack för tipsen. Blir att göra det själv som det ser ut.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag monterade själv på min V70 och satte endast fast de med de 3 torxskruvarna.. skippade att popnita då jag inte hade något verktyg. Frågade här på forumet innan och fick svar av vissa som gjort precis så och det suttit bra i flera år.
Användarvisningsbild
av daSea
Malmstroem skrev:Ovantsående beskriver hur lätt det är på en V70. Det är ännu lättare på en XC70. Skruva ut tolv skruv. Skruva fast stänkskydden med de 12 något längre skruvarna som följer med. Det är torxskruv, så en sådan sats kan vara bra att ha.

http://accessories.volvocars.com/Access ... -1/NOTHING

Dra inte för hårt bara. Det är väl det enda som kan gå snett -- gängpaj.
Se där, var ju ännu smidigare... Men antar att det är större poäng kanske att montera stänkskydd på en XC "skogsmullebil" än på en V70... frågade min bror som kör en XC60, då han kom förbi när jag monterade mina skydd, om inte han skulle montera på sin... svaret blev att en XC ska vara skitig... ;-)
av Malmstroem
I påskas drog jag ett släp med med skoter på med en Volvo med stänkskydd. Svågern hade inte stänkskydd på sin V70, och drog också ett släp med skoter på.

När vi kom fram fick han tvätta skoter, medan den på mitt släp var ren och fin.

Så även om XC ska vara skitig är det trevligt om omgivningen klarar sig utan att bli nedsmutsad. :wink:
Användarvisningsbild
av apersson850
Det syns skillnad på en XC70, om man har stänkskydd eller ej. Se på bilden här. Framför hjulet har det skitat ner bilen, när jag backade, men bakom är det rent, trots att jag körde framåt också.

Bild

Kolla så "släpskon" nå[…]

Då har jag äntligen tagit tag i detta o[…]

Sova i V60 - någon?

Jag sover ett par nätter i min V50 (inte V60 […]

Samma problem här.. Det blev bättre (l&[…]