Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på Er,

Har nu läst mycket på forumet om alla eländen med trasig transmission på XC bilarna.
Står där själv nu med en trasig vinkelväxel, som då saknar splines på axeln mot växellådan...
Problemen började för ett tag sen då det ibland, men inte alltid, smällde till rejält under bilen när jag backade.
Inte direkt, men efter nån meter ungefär.
Hörde aldrig något när jag körde framåt.
Och, ja, jag blundade ett tag för problemet. Kanske lite för länge...
Upplevde att ljudet kom från viscon. Men vet inte med säkerhet.
Möjligen då att viscon också är trasig. Och kanske att det var på grund av den som vinkelväxeln pajade.
Hur f-n kontrollerar man om en visco fungerar eller inte?
Jaja.

Bilen, en -00, med 22.000 mil på mätaren. Känns inte som jag har lust att lägga pengarna på att reparera fyrhjulsdriften. I vart fall inte med nya grejer.
Speciellt inte om det då handlar om både vinkelväxel OCH visco.
Och,tanken slog mig då för att köpa lite tid, och få tag i vettiga begagnade delar att helt enkelt konvertera till 2WD.
Vet inte vad besiktningen säger. Men om det fungerar enligt nedan så lär väl dom aldrig märka det hela.
Visst borde det vara möjligt att sätta tillbaka hylsan på växellådans utgående axel så lådan blir tät.
Slipa ned splinsen på axeln i vinkelväxeln, så att hylsan helt enkelt snurrar fritt.
Fylla vinkelväxel med olja.
Och montera tillbaka skiten och då ha 2WD?
Med eller utan kardan. Vilket inte borde spela någon roll. Mer än om bilen ska besiktigas antar jag.

Mvh
Svenne
av rid54
Lite generellt så tror jag inte att saker som inte finns kontrolleras vid besiktning... men det är ju lite svepande uttryckt. Har svårt att tro att man skulle slå ned på att drivning saknas på bakhjulen, så länge det inte finns risk att någon del av drivsystemet lossnar och orsakar skada. Det kan vara bäst att ta bort de delar som inte gör någon nytta.
Mvh
/RID
Jo. Så är det nog. Men om allt är ihopskruvat, inklusive kardan. Så måste det vara mer eller mindre omöjligt att upptäcka detta på en besiktning.
Om jag lämnar kardan hemma så får jag nog bannor. Det inser jag.
Mer intresserad om nån slipad ned splinsen på vinkelväxelns axel och låtit hylsan snurra fritt. Och kunnat köra bilen som 2WD.
Vet inte om det finns en risk att det blir nån form av obalans i vinkelväxeln och dess lagring om kardan är monterad, och hylsan inte "stadgar" upp axeln mellan vinkelväxel och växellåda så att säga. Nu spelar det iofs ingen större roll ifall lagren tar extra stryk i vinkelväxeln, då den ändå är trasig.
Såvida jag inte ska svetsa hylsan på axeln kanske...
hylsan sitter oftast jävligt hårt från fabrik, min såg ut å vara limmad så mitt råd är å låta bli hylsan tills du har alla delar nya å fräscha.

De är bättre å avverka axeln på vinkelväxlen i så fall. den vet du är skrot.
hylsan lär du annars få kapa på plats med risk att du värmer upp packboxen så pass att den blir kass å du får oljeläckage.
Hade jag varit du hade jag plockat bort vinkelväxeln, delat på den å sen bara kapat av axeln strax utanför packboxen.

när du väl fått bort vinkelväxeln så är de ett tiotal skruv så delar du på den å får axeln i näven som du ska kapa på.
Mycket enkelt å så kan du skruva ihop den med kanske 2 nya packboxar bara å en skvätt olja.

Då skulle jag vilja säga att du kan köra med de riskfritt, även om din kardan är monterad på plats.
Du kommer aldrig upp i dom belastningarna i alla fall.

så här ser axeln ut när du delat vinkelväxeln.

Bild
Bild

du lär tyvärr inte kunna svetsa hylsan på axeln utan å tillföra så pass mycke värme att packboxen ger sig på vinkelharry heller.
Även om du lyckas så lär du får ett helvete nästa gång vinkelväxeln ska monteras bort från lådan.
Vi höll på i över 4 timmar för å lossa hylsan ur min låda...
vi hade både gasbrännare å 10kg glidhammare, sågade spår i hylsan å fan vet allt.
De blir svårt å lossa hylsan från lådan om den är svetsat i vinkelharry å verkligen sätter sig i lådan :/
så här såg min hylsa ut efter mycke om å men...
Bild
Hej Xuri,

Tack för svaret. Ja, allting är nedskruvat, och hylsan är borta. Kan hålla med om att det krävdes viss övertalning...
Antar att din satt kvar på växellådan. Min satt lyckligtvis fast i vinkelväxeln. Och utseendet på axeln i vinkelväxeln ser ut precis som din gjorde.
Svetsa är nog en dum idé... Antingen håller det för evigt. Eller så blir det ett värre ras... Som då inte bara inkluderar vinkelväxeln.
Det verkar dock finnas en och annan som förespråkar svetsning.
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?164579
Var också inne ett tag borra 4 - 5 hål i hylsan samt i axeln och gänga. För att istället då skruva...

Jaja. Tror nog jag ändå gör så att jag skaffar en ny hylsa. Sätter den på växellådan. Tar bor resterna av splinsen på vinkelväxel. Och körs så tills jag lyckas få tag i en bättre begagnad vinkelväxel. Nu har jag ju rutin på att demontera skiten. Hylsan borde ju då kunna återanvändas, och rimligtvis inte fastna på axeln i växellådan...

Vinkelharry = vinkelväxel = dyr j-la sak som ofta pajar, som ser till överföra kraften från växellåda till kardan och bakhjulen.
sven.h skrev:Hej Xuri,

Tack för svaret. Ja, allting är nedskruvat, och hylsan är borta. Kan hålla med om att det krävdes viss övertalning...
Antar att din satt kvar på växellådan. Min satt lyckligtvis fast i vinkelväxeln. Och utseendet på axeln i vinkelväxeln ser ut precis som din gjorde.
Svetsa är nog en dum idé... Antingen håller det för evigt. Eller så blir det ett värre ras... Som då inte bara inkluderar vinkelväxeln.
Var också inne ett tag borra 4 - 5 hål i hylsan samt i axeln och gänga. För att istället då skruva...

Jaja. Tror nog jag ändå gör så att jag skaffar en ny hylsa. Sätter den på växellådan. Tar bor resterna av splinsen på vinkelväxel. Och körs så tills jag lyckas få tag i en bättre begagnad vinkelväxel. Nu har jag ju rutin på att demontera skiten. Hylsan borde ju då kunna återanvändas, och rimligtvis inte fastna på axeln i växellådan...

Vinkelharry = vinkelväxel = dyr j-la sak som ofta pajar, som ser till överföra kraften från växellåda till kardan och bakhjulen.

Jag fick byta min vinkelväxel i höstas efter att hylsan hade lämnat in. Gav runt 16 000:- på volvo med nya delar och arbete. Det är sura pengar...
sven.h skrev:Hej Xuri,

men om du inte ska besikta nu på ett tag så är de kanske enklare å bara slå i gamla hylsan i lådan, stoppa i högra drivaxeln å skruva väck kardanen helt, Då är de mindre jobb när du väl ska skruva ihop de å du slipper jobbet nu :) vid montering av ny hylsa, se till å köpa mer splinesfett än vad du får med i servicesatsen.... tror fan jag har mer tandkräm på borsten än vad man får i den lilla tuben man får till å de blir rätt stor yta på splinsen som ska smörjas.. man vill ju slippa rosten.

Jag körde med bortskruvad kardan å vinkelväxel i typ 3 veckor å de var inga större problem förutom att bilen bara ritade på alla växlar å drog som fan i ratten :p

vinkelväxeln på bilden hade rullat 6100mil när den begav sig...
Jag köpte dock helt ny på volvo för jag fick bra rabatt å de är aldrig fel med garanti och dom flesta begagnade axlar ser ut som skit, har de börjat rosta så har de. om jag minns landade allt jag behövde för bytet på ca 10k. de kändes dumt å inte gå hela vägen då för dom flesta tar 5k för en begagnad axel å sen kostar hylsan å de ca 1500kr.

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Fantastiskt! Ja 17.5" är riktigt t[…]