Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arnold
mena skrev:
Vojje skrev:Det behövs inte ngt trixande med bromspedalen alls.
Bara att byta oket och lufta densamma. Inga andra ok behöver luftas.
Det rinner väl ut bromsvätska om jag inte gör något när jag lossat bromsslangen från oket.

Behöver jag några speciella verktyg för att lossa på bromsslangen från oket?
Biltema har ett ställ med 3 nycklar för bromsslangar. De ser ut som öppna ringnycklar. Kostar under en hundring. De är säkrare än en vanlig fast nyckel.
Användarvisningsbild
av e5frog
Jag kikade på en amerikansk verkstadsfilm igår, där byttes det nav, skiva, klossar och ok. Slangen skruvades loss och fick hänga droppandes i en hink. När det nya skuvats på och allt var klart öppnades luftningsnippeln och man kunde se att det bubblade lite - luftningen var klar när det slutade bubbla...
Har aldrig luftat på egen hand men man vill kanske inte köpa på sig det ena efter andra specialverktyget för flera hundra att kanske använda bara en gång.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
e5frog skrev: sön 26 maj 2019, 13:32 Jag kikade på en amerikansk verkstadsfilm igår, där byttes det nav, skiva, klossar och ok. Slangen skruvades loss och fick hänga droppandes i en hink. När det nya skuvats på och allt var klart öppnades luftningsnippeln och man kunde se att det bubblade lite - luftningen var klar när det slutade bubbla...
Har aldrig luftat på egen hand men man vill kanske inte köpa på sig det ena efter andra specialverktyget för flera hundra att kanske använda bara en gång.
Sådär har jag också gjort. Bara låtit det rinna tills det slutat bubbla. Man får vara noga med att det inte tar slut i reservoaren medan man jobbar bara. Behålla locket på och sedan ta av det när oket är på plats och toppa upp.
Stefans 968

Snyggade till i hjulhuset, körde en 2-K bedli[…]

Vakuumslang

Tja, googlat hur mycket som helst för att hit[…]

Jag har inte köpt vare sig skivor eller bel&a[…]

För mindre hund. Hög kvalitet och i nysk[…]