Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jackson75
Tim skrev:Skulle aldrig kunna göra något som inte behövdes, då skulle jag inte kunna sova, hehe! Ja du stoppar när vacummätaren i oljesticksröret, kontrollerar trycket på tomgång och vid gaspådrag, svårare än så är det inte :). Har inte siffrorna i huvudet men dom bör ligga på -0,5bar på tomgång om jag inte missminner mig, och inte stiga över till + sidan vid gaspådrag. På 2,5t motor finns ju en del problem med banjo nippeln som brukar kunna sätta igen sig som sitter på insugsröret strax ovanför generatorn.
Tack Tim, ska nog köpa en vacuum/tryckmätare för att få lite bättre repeterbarhet än ballongen :)
Banjonippeln säger du, det får jag läsa på lite mer om.
Varför är det endast på turbomotorer som det är så viktigt att vevhusventilationen är i ordning?
av Tim
Jackson75 skrev:
Tim skrev:Skulle aldrig kunna göra något som inte behövdes, då skulle jag inte kunna sova, hehe! Ja du stoppar när vacummätaren i oljesticksröret, kontrollerar trycket på tomgång och vid gaspådrag, svårare än så är det inte :). Har inte siffrorna i huvudet men dom bör ligga på -0,5bar på tomgång om jag inte missminner mig, och inte stiga över till + sidan vid gaspådrag. På 2,5t motor finns ju en del problem med banjo nippeln som brukar kunna sätta igen sig som sitter på insugsröret strax ovanför generatorn.
Tack Tim, ska nog köpa en vacuum/tryckmätare för att få lite bättre repeterbarhet än ballongen :)
Banjonippeln säger du, det får jag läsa på lite mer om.
Varför är det endast på turbomotorer som det är så viktigt att vevhusventilationen är i ordning?
Det tycker jag verkligen att du ska göra. Vä investerade pengar! Det är lika viktigt på en sugmotor. Men banjonippeln är en svag punkt på som sitter just på dessa turbo motorer.
av agusta44

Finns ingen bild på eländet så man vet vad man ska leta efter??
av mollan
Hej

Kapar tråden lite och undrar bara vad som händer när vevhusventillationen börjar bli igensatt ?

Går bilen sämre ?
Låter det illa ?
Får man någon som helst förvarning som man märker på bilen gång, typ högre bränsleförbrukning, sämre turbotryck/kick eller annat ?

Anledningen till mina frågor är att jag själv har en V70 2.5T -04 Aut ( 23000 mil ) som går ganska dåligt numera, inte direkt ojämnt eller så bara allmänt slö jämfört med tidigare.

Kanske en anledning skulle kunna vara just vevhusvent ?

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Fantastiskt! Ja 17.5" är riktigt t[…]