Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arnold
Idag skulle jag byta till sommardäck. Då visade det sig att båda framdäcken (sommardäcken) var snedslitna i kanterna. Jag visste att de var snedslitna, men inte alls så mycket. Däckgubben konstaterade att det var ett litet glapp i vänster framhjul. Han trodde att det var en styrled som glappade. Detta trots att jag bytt både inre och yttre styrled på båda sidorna och ställt framvagnen för mindre än ett år sedan. Kan det istället vara spindelleden som glappar? Det är en S 80 2002.
Användarvisningsbild
av mhunter
Enkelt att kolla om styrleden glappar, hissa upp, vrid hjulets framkant inåt och känn på leden (med hjulet eller tex grov mejsel, liten kofot/brytjärn)
Sliten styrled kan ge snedslitna däck ja.
av Arnold
mhunter skrev:Enkelt att kolla om styrleden glappar, hissa upp, vrid hjulets framkant inåt och känn på leden (med hjulet eller tex grov mejsel, liten kofot/brytjärn)
Men kan sliten spindeled göra att hjulet glappar och kan den ge snedslita däck?
Användarvisningsbild
av Magnus308
Arnold skrev:
mhunter skrev:Enkelt att kolla om styrleden glappar, hissa upp, vrid hjulets framkant inåt och känn på leden (med hjulet eller tex grov mejsel, liten kofot/brytjärn)
Hjulet glappar om du har en väldigt sliten spindelled, Det är den del som kopplar ihop din länkarm med fjäderbenet dvs den är otroligt viktig.

Såhär brukar det oftast se ut om spindelleden går sönder helt.

Bild
av Arnold
Magnus308 skrev:
Arnold skrev:
Hjulet glappar om du har en väldigt sliten spindelled, Det är den del som kopplar ihop din länkarm med fjäderbenet dvs den är otroligt viktig.

Såhär brukar det oftast se ut om spindelleden går sönder helt.

Bild
Det får man ju hoppas att man slipper.
av Arnold
Idag skulle jag lyfta vänster fram, men garagedornkraften gick inte under bilen. Hade inte en tanke på att bilen är så låg. Det är ett fabrikssänkt chassi. Vilken jäkla garagedornkraft är så låg att den kommer under bilen?
Användarvisningsbild
av Jackson75
Arnold skrev:Idag skulle jag lyfta vänster fram, men garagedornkraften gick inte under bilen. Hade inte en tanke på att bilen är så låg. Det är ett fabrikssänkt chassi. Vilken jäkla garagedornkraft är så låg att den kommer under bilen?
Har du inte en domkraft som medföljer bilen? Bra att kolla detta ifall du får punktering någon gång..
av Arnold
Jackson75 skrev:
Arnold skrev:Idag skulle jag lyfta vänster fram, men garagedornkraften gick inte under bilen. Hade inte en tanke på att bilen är så låg. Det är ett fabrikssänkt chassi. Vilken jäkla garagedornkraft är så låg att den kommer under bilen?
Har du inte en domkraft som medföljer bilen? Bra att kolla detta ifall du får punktering någon gång..
Jo det vet jag att jag har, men jag trodde inte att den lyfter så högt att man får in en bock.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Arnold skrev:
Jackson75 skrev:
Jo det vet jag att jag har, men jag trodde inte att den lyfter så högt att man får in en bock.
Nej, men den kanske lyfter såpass högt att du får in din garage domkraft :)
Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Fantastiskt! Ja 17.5" är riktigt t[…]

Dashcam

Är det någon som har installerat en dac[…]