Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
ja det är mycke riktigt stor skilnad på alla verkstads priser, därför käns det löjligt med dom hep prisfrågorna som dycker upp ständigt.

man kan tjäna mycke på att ringa runt o åka an bit extra för att serva bilen
Användarvisningsbild
av MartinS
CarMan skrev:ja det är mycke riktigt stor skilnad på alla verkstads priser, därför käns det löjligt med dom hep prisfrågorna som dycker upp ständigt.

man kan tjäna mycke på att ringa runt o åka an bit extra för att serva bilen
Kan man till och med tjäna pengar på det? ;-)

/Martin
av cme
Gjorde precis kamremsbyte på en V70 -99 vid 16500 mil. Jag kan tänka mig att vi pratar samma pengar eftersom det är liknande delar. Service (inkl vätskor, diverse filter mm), kamremssats (rem+rulle+spännare kostar cirka 1500 ink moms i handeln) plus jobbet för kamremen betalade jag 5.500:-. Gissar att det är billigare än Bilia. Firman lever på att tuna motorer och kan sin sak. På en så gammal bil är det för mig bara pris som räknas och JAG vet (eller är beredd att tar risken) att jag får ett fullgott jobb gjort.

cme
Användarvisningsbild
av CarMan
cme skrev:Gjorde precis kamremsbyte på en V70 -99 vid 16500 mil. Jag kan tänka mig att vi pratar samma pengar eftersom det är liknande delar. Service (inkl vätskor, diverse filter mm), kamremssats (rem+rulle+spännare kostar cirka 1500 ink moms i handeln) plus jobbet för kamremen betalade jag 5.500:-. Gissar att det är billigare än Bilia. Firman lever på att tuna motorer och kan sin sak. På en så gammal bil är det för mig bara pris som räknas och JAG vet (eller är beredd att tar risken) att jag får ett fullgott jobb gjort.

cme
tyver är det inte samma servis pumkter på en 99:a & inte samma intervaller på alla delar heller. så det går inte jämföra
nya karossen har mer otur o får extremt mycke saker på en o samma service.
av cme
Jag vet att det inte är exakt samma delar och intervall. Men denna service som inkluderar kamremmen är väl en av de dyrare. Prissättningen brukar mer fälja vad man kan ta ut av folk och inte vad som ingår. Man fördelar kostnaderna så att folk i allmänhet inte blir totalt galna. Det finns en marknadsplan för alla maskiner och bilar så jag tror att det är liknande i detta fall. Jag vet naturligtvis inte exakt vad detta kostar men ska ringa och kolla för skojs skull. Min gissning är att jag får lägga på minst 3000:-. Vi får se...

cme
Användarvisningsbild
av CarMan
cme skrev:Jag vet att det inte är exakt samma delar och intervall. Men denna service som inkluderar kamremmen är väl en av de dyrare. Prissättningen brukar mer fälja vad man kan ta ut av folk och inte vad som ingår. Man fördelar kostnaderna så att folk i allmänhet inte blir totalt galna. Det finns en marknadsplan för alla maskiner och bilar så jag tror att det är liknande i detta fall. Jag vet naturligtvis inte exakt vad detta kostar men ska ringa och kolla för skojs skull. Min gissning är att jag får lägga på minst 3000:-. Vi får se...

cme
99:an har väll inte rengöringen av nippeln till vevhusventelationen (lite osäker här)
99:an har inte bränslefilter byte, hjälpagrigatremsbyte, cupefilterbyte
av Frigge
Det är fel att jämföra en V70 mot en V70N. Dom är inte jämförbara servicemässigt. En 99:a har ju till att börja med 1500 mils intervall 2000 intervall kom -00 på gamla karossen men den är inte heller jämförbar med V70N.
av cme
Min point är inte att jämföra exakt på kronan... Jag vill påvisa det via alla redan vet, nämligen att den stora koncernen Bilia har en tydligt uttalad affärsverksamhet som kostar slutkunderna mera pengar än opm man använder alternativa verkstäder. När ett fordon blir ett antal år gammalt så är det inte rimligt att betala de höga service kostnaderna (man kan jämföra dem med bilens värde så ser man relationen). Tanken ur ett ekonomiskt perspektiv är att man då skall byta till en nyare bil. Nu finns det en dela av oss som har andra brytpunkter. Vi har lite äldre bilar (3-5år) som andra ägare på fordonet. Vi passar inte riktigt in i Bilias affärstänk.

Tillbaka till min V70-99. Bränslefilter var med. Kupefilter var också med. Hjälpaggregats remmen byttes naturligtvis eftersom den ändå tas ned i och med kamremsbytet. Kostnaden för hjälpaggregats remmen är ganska liten i förhållande till allt annat.

Min point är som sagt att det är billigare att göra visa servicar på alternativa firmor men det visste väl alla redan... Vissa saker kan inte göras fel och kräver inte alla specialverktyg och hjläpmedel för exvis CAN.

På min andra V70-00 gjorde jag precis 18000-milaservice. På samma firma kostade denna (inkl vätskor, filter, tändstift) cirka 3500:-. Det är svårt att agrumentera för att gå någon annanstan då.

cme
Användarvisningsbild
av CarMan
cme skrev:Min point är inte att jämföra exakt på kronan... Jag vill påvisa det via alla redan vet, nämligen att den stora koncernen Bilia har en tydligt uttalad affärsverksamhet som kostar slutkunderna mera pengar än opm man använder alternativa verkstäder. När ett fordon blir ett antal år gammalt så är det inte rimligt att betala de höga service kostnaderna (man kan jämföra dem med bilens värde så ser man relationen). Tanken ur ett ekonomiskt perspektiv är att man då skall byta till en nyare bil. Nu finns det en dela av oss som har andra brytpunkter. Vi har lite äldre bilar (3-5år) som andra ägare på fordonet. Vi passar inte riktigt in i Bilias affärstänk.

Tillbaka till min V70-99. Bränslefilter var med. Kupefilter var också med. Hjälpaggregats remmen byttes naturligtvis eftersom den ändå tas ned i och med kamremsbytet. Kostnaden för hjälpaggregats remmen är ganska liten i förhållande till allt annat.

Min point är som sagt att det är billigare att göra visa servicar på alternativa firmor men det visste väl alla redan... Vissa saker kan inte göras fel och kräver inte alla specialverktyg och hjläpmedel för exvis CAN.

På min andra V70-00 gjorde jag precis 18000-milaservice. På samma firma kostade denna (inkl vätskor, filter, tändstift) cirka 3500:-. Det är svårt att agrumentera för att gå någon annanstan då.

cme
jag är inte för höga priser.

men du pratar ju om Bilia som om dom ägde alla återförsäljare? aldeles för mycke förtal i ditt inlägg!

du kan söka på forumet o läsa nån av dom andra 10 service trådarna som vi tilsamans skrivit här så kanske du förstår lite mer.
av cme
Jag har ingen avsikt att förtala någon. Däremot har jag själv blivit idiotförklarad många gånger.. Jag tror många känner igen det.

Jag trodde detta forum var till för att hjälpa till Volvoägare emellan och den ekonomiska sidan är väl en av anledningarna. Annars kunde man ju bara köpa nytt hela tiden och skita i kostnaderna. Så fort man poängterar att det finns andra verkstäder än de största så blir man påhoppad här. Att jag inte fattar något vill jag inte ens kommentera. Jag har ägt 6 olika Volvo från 850->V70n och tror åtminstona att jag vet vad det innebär att vara ägare. Jag är jävligt noga med mina bilar och accepterar inga fel utan åtgärdar dessa.

Förresten har jag kollat vad jag betalade för 16000 service nu. Den kostade 7500:- inklusive alla vätskor och filter som skall bytas mm enligt serviceschemat. Det var ju detta trådskaparen frågade efter från början... :D

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]