Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av krang
jbl skrev: Men Saabarna med T7 motorer måste nog vara bland det sämsta Saab har lyckats med. Det är bra många av dessa motorer som har rasat pga oil sludge. Läst att vissa av ägarna sätter i kolvar ifrån gamla 9000 modelen för att komma tillrätta med oilsludge problemet eller för att minska problemet.
T7 motorerna har några fördelar också. T.ex. Att dom drar lite bensin om man kör dom snällt samt att dom är körglada med litet turbo-lag jämför med trionic 5 i 9000 och 900.

Vad det gäller oilsludge så finns en modifikation av vevhusventen för ett par hundra men läser man mycket kvällstidningar missar man nog att problemet är överspelat. Pensionärer som kör tiotusen mil utan att byta olja finns även bland volvo ägare. Man kan göra det på en 240 men inte en modern bil...men alla följer inte utvecklingen i världen. Överdriver lite...

Generellt tycker jag att Saabmotorer är trevligare för att de är körgladare, läs turbo, och bensinsnålare, läs fyrcylindriga med vissa undantag.

Jag brukar skämta om volvos raka femmor som törstiga som sexor och slöa som fyror. Då avser jag givetvis femmorna utan turbo som bara är törstiga och inte körglada och i det fallet volvos mest omotiverade motor 2.4 140hk. Varför finns det, fr 2007 kommer den att delvis ersättas av en 2.0 ford motor på 145hk som har bättre prestanda, biligare att tillverka samt bensinsnålare. Förr fanns två femcylindriga alternativ med 170hk. En 2.4T och en 2,4i som är kvar. Man tog bort 2,4t som var bränslesnålare och snabbare än 2,4i tackvare det betydligt större vridmomentet. Körekonomiskt förstår jag inte varför man håller så hårt i den femte cylindern men som biltillverkare ska man hålla i sina egenheter.

Generellt har dock volvo bättre rostskydd än saab enligt vi bilägare och det gäller alla aktuella modeller i resp program. Så vilken bil jag skulle välja framför den andra beror helt på vilken modell man jämför med vilken.

Jag skulle välja en långmilad s60 med turbo före en långmilad 9-3 turbo CombiCoupé. Men 9-3Sportsedan går före alla s60.

Defintift alla 9-5 kombi före V70 om jag inte vill ha AWD som saab inte har, då skulle jag lägga extra pengar till en XC70.

Nya S80 före 9-5 sedan om den int vore så förbannat dyr.

Annars 9-5 före alla gammla s80.

V50 och 9-3sc är dött lopp.

Fiat dieseln på 150hk i saab är roligare/snålare än 2.0D i v50/s40 men de senare har något kraftigare koppling som jag ofta efterfrågar. Saabarna kommer helt plötligt med fiats elservo till samma motorer. Lite annorlunda jfr med den vanliga hydraulvarianten. Elservon funkar fint och ger vettigt gensvar jämfört med renault clio elservo som är som en radiobil i stryningen.

C30 och xc90 är dock en klass för sig, finns ingen bättre saab i segmentet men priset för en c30 t5 med lite lulull så finns det 9-3 aero till hands istället. :D

Tilldömma av mina synpunkter här kanske det är konstigt att jag åker runt i en 440. Jag har provat väldigt mycket bilar men jag är student. Jag har ju fan itne råd med bil för med än 15000 =D men om jag hade... :D
Användarvisningsbild
av Siros_740GLT
Tycker inte man ska jämföra en 900/9000 med en 850. volvo 850 är sveriges hitills största industriprojekt. Var enda skruv och mutter va ny konstruerad. Man övergav dom gamla fina 4cyl rödblocken mot en ny och mer avancerad 5cyl motor. När man gör en sådan omställning måste man räkna med vissa "barnsjukdomar" och andra problem. Allt kan inte räknas ut på papper, utan alla komponenter måste få jobba tillsammans ett tag innan man kan dra slutsatser.

Vidare har du en rätt så tidig 850 vilket också stärker min teori. Sedan har jag fått den uppfattningen att 9000 är en av saabs bästa bilar. Driftsäkra och hållbara, en väl beprövad konstruktion.

Det skulle vara bättre att jämföra 99/900/9000 med 200/700/900 serien. Där har du välbeprövade konstruktioner och volvobilar värda namnet:D

Tänk dig en 740 som servas under jämna intervall och körs av en vanlig familj som kör normalt. En sådan bil skulle tuffa på hur länge som helst.

// det är charmigt att köra rödblock
av återfallsvolvo940
En sak som slår mig när ni diskuterar ämnet om SAAB..har provat flera modeller och rätta mig om jag har fel..jag får en känsla att jag sitter alltid snett i SAAB'en??
Nån annan som har märkt detta?
av jbl
Ja jag tycker att pedalerna sitter fel i Saab :lol:
av Gud
återfallsvolvo940 skrev:En sak som slår mig när ni diskuterar ämnet om SAAB..har provat flera modeller och rätta mig om jag har fel..jag får en känsla att jag sitter alltid snett i SAAB'en??
Nån annan som har märkt detta?
Prova en V4, hehe du kommer garva arslet av dig, eller så såg jag Sverige i 75 graders vinkel.
Användarvisningsbild
av lilleman
jo håller med om man sitter snett jag har haft en v4 68 och en 900 86 båda bilarna var helt suveräna att köra i djupsnö med men volvon känns mer som en bil med det menar jag mycket stabila re och växellådorna i saabarna var ju ingen hit vol:-) mvh/roger
Användarvisningsbild
av volvos80
Skall reta upp er nu gubbar o säga att Saab o Volvo e samma skit

det är lika mycke minus som plus på båda Fabrikaten

men vissa väljer Saab o Andra väljer Volvo

jag valde volvo men men frugan valde Saab 9-5 dom funkar fint båda två

ja tycker man sitter bra i saaben då man sitter mer "i"bilen då instrumentbrädan e mer "bulligare"
men man sitter lika bra i volvon då sätena e bättre o bredare

sen kan man komentera motorena 4cyl Vs 5 cyl..

kamkjeda går längre en kamremm...

men kamkjeda kostar mer o byta en kamremm

så listan kan bli lång.....
Användarvisningsbild
av Statsminister
Som andra redan påpekat, vilken glass är godast!
Om man tittar på det "estetiska" så tycker jag att dom nya Saabarna inte alls kan mäta sig med en ny volvo när det gäller interiör (Om man räknar bort V50 / S40n, not my cup of tea)
av Sweed
Jag stod för ett år sen i valet 9-5 vs V70 och hade i storleksordningen 150k att spendera.

Det blev en 9-5Aero aut. som sen har fått 3", rejskatt, nytt insug och programvara! Den går på <0,8 vid lugn landsvägskörning samtidigt som den gör 100-150 på <5 sek under bra förhållanden.

Vidare är den tyst och skön att åka i, frugan kan ta den till affären utan problem. Jag byter dock oljan en gång extra mellan servicarna för att inte råka ut för detta "oil-sludge problem".

I min värld finns det ingen Volvo som klarar att uppfylla alla dom kriterierna.

Å andra sidan kommer jag nog att sälja frugans SAAB 900 till förmån för den nyinskaffade 945:an.

Håller annars med dessa förnuftiga påståenden om typ vilken glass som är bäst ;o).

MVH
Sweed
av Svarten
Jag har ägt en 850 t5 med 2,0 motorn (italienimport) gick snålt som fan, den var ruskigt bra om man bortser från framvagnsdetaljerna som någon påstod att volvo inte hade problem med.
Har ägt en 9-5 aero SC -01 , en underbar bil med rätta känslan, visst jag kan hålla med att kvalitetskänslan i materialet inte håller samma standard som hos volvos motsvarande modeller, men körkänslan är klart sportigare hos saaben, kanske på bekostnad av kvallen i framvagnen.

Sätena i saaben jag hade var lättare att ställa in men man fick träsmak mycket snabbare.
Saab 9-5 kombi aero är klart snyggare än v70 t5,som man knappt ser skillnad på om det är en vanlig 2,4 140hk, men det kanske vissa vill :twisted:

Jag har nu en v70 t5 -01 så jag har ju mina direkta jämförelser att bistå med, jag kan även nämna att servicekostnaderna är direkt jämförbara på dessa 2. Både volvo och saab vet att sko sig...

Min volvo känns robustare...men tråkigare.
Det blir en saab aero igen om hjärtat får bestämma.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
VOC Service

Bytt batteriet och uppdatering programvara gjordes[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]