Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonnyo
Har en S80-99 årsmod.som fick nedslag på avgasvärden,samtliga var för höga.Jag kollade felkoder med min elms-can och det stod fel på lambda och emissioner men inget utförligt så jag körde till en verkstad som fick fram att sond 1 och 2 var utan signal och visade inga värde alls i realtid.Kan bägge ha gett upp eller det är glapp någonstans+.Motorn är en T3 226hk
av jonnyo
Tack för svaret,vilken säkring tänker du närmast på? Det är en Italien import med en 2.0 B5204T3 motor och avgasvärdena var
CO 6,8(0,5)
CO 2500 7,5(0,3)
HC 402 (100)
Lambda 0,73(0,96-1,04)

En annan sak var att styrservon läcker i övergången från slang till rör och på Volvo har dom bara 2 olika rör i sitt reservdelslager och inget av dom passar.Dom påstår att det förmodligen är bytt styrväxel på bilen men då borde det ju finnas rör för styrvxl från ett annat märke passar väl inte?

Ytterst tacksam för svar.
Mvh Jonny
Användarvisningsbild
av Vojje
Ska finnas säkring till lambdasond under huven.
Säkert hel, men åtminstone en start på felsökningen.
Användarvisningsbild
av Jackson75
jonnyo skrev:Tack för svaret,vilken säkring tänker du närmast på? Det är en Italien import med en 2.0 B5204T3 motor och avgasvärdena var
CO 6,8(0,5)
CO 2500 7,5(0,3)
HC 402 (100)
Lambda 0,73(0,96-1,04)

En annan sak var att styrservon läcker i övergången från slang till rör och på Volvo har dom bara 2 olika rör i sitt reservdelslager och inget av dom passar.Dom påstår att det förmodligen är bytt styrväxel på bilen men då borde det ju finnas rör för styrvxl från ett annat märke passar väl inte?

Ytterst tacksam för svar.
Mvh Jonny
Den går extremt fett! :-O) Tycker du snarast ska få någon att läsa ur felkoder med t.ex VIDA för att få koll på vad som står på.
av jonnyo
Tack för era svar.Har kollat alla säkringarna i motorrummet och dom är hela.Har varit och läst ut felkoderna på en Peugeot verkstad men det instrumentet gick till alla bilar sa han som gjorde det.Det stod "ingen förvärmning till sonderna","ingen signal från sond 1 och 2" och en till liknande kod,glömde att få den utskriven men det var ungefär så.
Användarvisningsbild
av Vojje
Du har inte nämnt att din "motorlampa" lyser eller att du har felmeddelande om emissioner. Märkligt.

Det kan vara så att du inte får ngn lambdareglering om förvärmningen inte fungerar.

Jag tycker dock att ett lambdavärde på 0.73 är uppseendeväckande även utan aktiv reglering av bränsleblandningen.

Inte otroligt att bilen lider av fler problem.
av rid54
Om man får felkod för "ingen signal" är det kanske så att det är fel i sonder eller deras kablage så att det inte kommar fram någon signal.... Förvärmningen ska ju bara snabba upp uppvärmningsförloppet, sedan ska väl sonderna hållas varma av avgaserna. Felkoderna låter rimliga i sammanhanget, kolla verkligheten bakom...
Mvh
/RID
Användarvisningsbild
av Jackson75
Kan bilen gått OK med bara en sond fungerande en tid? Och om nu sond nummer 2 ger upp så får man ingen återkoppling alls och bilen fetar på allt vad den är värd? :roll:
av joakim__
Med de där avgas värderna är nog katalysatorn inte så bra den har nog tagit lite stryk värderna du har är ju nästan som du inte har någon kat

hittade stickan och den kom ur lätt. Nu stod […]

Visst är detta kanon.. 😁😁😁 Nu kan jag anv&au[…]

Den ljusa inredningen var dock ingen hit... D&ari[…]

..Jag är inne på spjällhus men v[…]