Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guligan
Ni som kör T5 (2,0 l), har den samma ansträngda motorljud?
av Sharkbait
Guligan skrev:Ni som kör T5 (2,0 l), har den samma ansträngda motorljud?

T5 240 hk 4 cylinder på 1999 cc

T4F 180 hk 4 cylindrar på 1596 cc

Nästan så att jag skall provköra en V70II T5 för att se om den låter lika illa som T4F.

*edit
Användarvisningsbild
av js1
Jag fattar inte vad ni pratar om. Går själv i bilbytartankar och väljer mellan en ny T4 eller begad 2,5FT 2011.
Vid normal körning om man växlar vid 3000-3500rpm tycker jag en ny T4 går tystare än 2,5an. Visst har femman ett skönare sound
om man varvar den men jag är förvånad över hur tyst T4:an går.
av perhall

Så låter en T4! Inte särskilt fult motorljud, ganska normalt för en fyrcyl bensin och håller med om att den går tystare både tomgång och mellanvarv än 2,5FT. Men femman låter förstås mycket härligare.
PH
av therep
Förstår inte heller kritiken. Måste vara något fel på er hyrbil, för den MY12 T4F Powershift jag kört är omöjlig att missta för att vara en diesel, den gick märkbart tystare än alla V70-dieslar jag kört (D2, D3, D4, D5).
av perhall
Sharkbait skrev:Prova och sätt in T4F i BMW, Audi och MB så får vi se om denna "tysta" motorn skulle få några reaktioner eller om det skulle bli Wow vilken grym, tyst, snål och billig motor ...
Eftersom den hamnar lika bra eller bättre än konkurrenterna gällande motorn i internationella tester så (kolla tyska tester av V40, A3, A-klass, 1-serie...) så är det nog just så det skulle låta. Den är t ex snålast av de fyra enligt tester.../PH
Användarvisningsbild
av Ejma
Sharkbait skrev:
MattiasD skrev: Just denna T4F motorn förstör hela Volvo upplevelsen i V70II. Volvo V70II känns/låter som en förklädd småbil från slutet av 80-talet början av 90-talet med 4 cylindrar på 70hk. Så kommer man från dessa bilar sedan tidigare och köper en ny V70II T4F så kan jag förstå att man inte reagerar över detta.
Vilka bilar tänker du på? En motor på 1.6 liter låter inte speciellt mäktigt oavsett om det kläms ut 70 eller 500 hk. T.ex. Honda och Alfa Romeo har gjort några högvarviga motorer som har varit roliga att köra, men målgruppen har varit en annan än sådana som vill glida runt med familjen eller hundarna i bagageutrymmet.

V70II är inte ansedd som en körglad bil oavsett motorstorlek utan ganska tråkig och gör det den blir tillsagt till. Jag tycket att bilen ändå är ganska välbalanserad utan att uppmuntra till buskörning.
av gele77
Kör själv en T4 idag.

Men var igår och provkörde en BMW 520d. Tyckte den var helt bedrövlig både till motorljud och hela känslan. Hade igentligen tänkt och prova en 520i då diesel inte intresserar mig, men tyvärr hade de bara diesel inne.

Kändes kanon och sätta sig bakom ratten på V70 igen... If tills jag provat 520i och 320 (328? :-)
av perhall
gele77 skrev:Kör själv en T4 idag.

Men var igår och provkörde en BMW 520d. Tyckte den var helt bedrövlig både till motorljud och hela känslan. Hade igentligen tänkt och prova en 520i då diesel inte intresserar mig, men tyvärr hade de bara diesel inne.

Kändes kanon och sätta sig bakom ratten på V70 igen... If tills jag provat 520i och 320 (328? :-)
Du kommer nog inte att bli så impad av 520i eller 328i, de är väl snarare lika T4 (förutom att 328i är mycket snabbare) till karaktär och ljud. Håller med om att BMW:n är överprissatt och att Volvon har många förtjänster gällande komfort etc., men nog är BMW:n mycket roligare att köra, har en mycket bättre GPS, snyggare panel, skönare väghållning och mycket annat... bättre växellådor... skulle däremot inte säga att komforten är bättre än i Volvon. Och motorn i 520d låter mycket och fult, det stämmer,tsf T4.../PH
av eijo
Jag gillar min T4F mycket. En väldigt bra kompromiss mellan förbrukning, effekt och tyst fin gång. En idealisk maskin för en bruksbil som ju en V70 är.
Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]