Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Min volvo 740 från -85 är svårstartad när den är kall speciellt om den stått några dagar, då får man köra startmoton länge innan den startar. Gnistan på stiften ser bra ut så verkar inte va nåt fel på tändingen.

Jag tänkte att då måste det va bränslepumpen som är slut, så jag bytte denna. Men det blev ingen förbättring. Nån som vet vad som kan va fel? Brukar dom va lite svårstatade 740-bilarna? Motorn är en B230A med förgasare. Tacksam för svar!

Vänligen Tommy
av Arne
Kolla upp fördelarlock, rotor och tändkablar till att börja med.
av volvo1975
Tändkablarna är nya, fördelaren har jag inte kollat men ska göra det,

Men jag tror att motorn inte får bränsle som den ska, för även om man kör startmotorn länge och sen plockar upp ett stifft så är det aldels torrt där, altså verkar bensinen ha svårt att komma fram. Kan det va nåt i förasaren som stoppar?

Efter att ha gnuggat ett tag så startar den. Motorvärmaren gör den mycket mer lättstartad oxå.
av Arne
Kolla så choken funkar.
av volvo1975
Jo motorn reagerar på choken så den verkar va ok.

Nån som haft liknande problem med sin 740? Den Är som sagt svårstartad när den stått länge, den vill även dö av när man trycker ner gasen ibland när man kör precis som om den får för lite bränsle.

Jag funderar om det kan va nåt skräp i förgasaren/tanken för pumpen har jag ju som sagt bytt, och Gnistan ser fin ut den med.

Motor B230A
av noppe1
hej kolla upp membranet som sitter i förgasaren..kan vara sprucket..rätt vanligt o att du har förgasarolja i den..
av volvo1975
Aha det borde jag ju kolla då. Hur hittar jag detta membran? var i förgasaren sitter den? Du har ingen bild?
Användarvisningsbild
av lilleman
hej det sitter 3-skruvar som håller fast överdelen på förgasaren du kan nog inte missa dem det syns var förgasaren delad bort med skruvarna och luft av överdelen så ser du membranet lyft av och titta så det inte är hål någonstans lycka till mvh/roger :)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Förtydligar lite:
Inte det översta locket, utan hela överdelen. Lyft upp vakuumkolven och dra lite i membranet och leta efter hål. När du sätter tillbaka det så de till att det hamnar rätt, klackarna i kanten på membranet ska passa i urfräsningarna i förgasaren/kolven. Detta för att hålen i botten på kolven ska vara vända in mot motorn. Fyll upp röret med ATF-olja innan du sättar tillbaka fjädern och överdelen.
EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]