Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daniel79
Jo, jag undrar vad som skall göras vid 8000min service?
Är det vid vissa servisar som vehusventilation skall rengöras på V70 -08 Classic 170hk

Annars vad jag förstår är det olja och filter som ska bytas
av BM
Hej Daniel.

Senast jag frågade min Volvoverkstad om detta blev svaret att det inte görs på sugmotorer utan bara på motorer utrustade med turbo.

/BM
Användarvisningsbild
av Jackson75
Men skadar ju inte att hålla kolla på vevhusventilations skick ändå, t.ex testa med ballongtricket regelbundet.
Märker man skillnad så finns det ju chans att åtgärda INNAN packboxar o annat börjar skjutas ut.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Jag funderar om det är möjligt att med tryckluft blåsa rent oljeavskiljaren och de ingående slangarna i vevhusventilationen? Eller måste det plockas isär och rengöras del för del?
Jag hörde nämligen berättelser att "rengöring av vevhusventilation" går till på lite olika sätt på olika verkstäder, allt ifrån att blåsa med tryckluft här och där till att byta rubbet.
av Tim
Är den igensatt så lär det inte hjälpa med tryckluft. Kolla med en tryckmätare i oljesticksröret innan man börjar riva i något som inte är något fel på.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Tim skrev:Är den igensatt så lär det inte hjälpa med tryckluft. Kolla med en tryckmätare i oljesticksröret innan man börjar riva i något som inte är något fel på.
Precis, ballongtricket duger väl.. Men är det inte så att vevhusventen blir gradvis sämre, allt eftersom gegga byggs upp. Undertrycket minskar successivt. Den dagen undertrycket har gått till övertryck så är det väl igensatt?
Min fundering är just, hur gör en verkstad när serviceprotokollet visar "rengöring av vevhusventilation" , om man först kollar att undertrycket är OK finns egentligen inget fel att åtgärda, och hur går en sådan "rengöring" till isåfall?
av Tim
Jackson75 skrev:
Tim skrev:Är den igensatt så lär det inte hjälpa med tryckluft. Kolla med en tryckmätare i oljesticksröret innan man börjar riva i något som inte är något fel på.
Precis, ballongtricket duger väl.. Men är det inte så att vevhusventen blir gradvis sämre, allt eftersom gegga byggs upp. Undertrycket minskar successivt. Den dagen undertrycket har gått till övertryck så är det väl igensatt?
Min fundering är just, hur gör en verkstad när serviceprotokollet visar "rengöring av vevhusventilation" , om man först kollar att undertrycket är OK finns egentligen inget fel att åtgärda, och hur går en sådan "rengöring" till isåfall?
Javisst ballongtricket är bättre än inget alls men självklart är det bättre med en mätare. Ja så är det ju, mycket kortkörningar, dvs mycket kallstarter gör gärna så att den täpper igen sig. Jag gör som så att jag kollar trycket med mätaren först, är undertrycket perfekt så finns det ju ingen som helst anledning att göra rent den, och då behöver inte kunden heller betala någon rengörning och den markeras i serviceprotokollet som endast kontrollerad och är Ok.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Tim skrev:
Jackson75 skrev:
Javisst ballongtricket är bättre än inget alls men självklart är det bättre med en mätare. Ja så är det ju, mycket kortkörningar, dvs mycket kallstarter gör gärna så att den täpper igen sig. Jag gör som så att jag kollar trycket med mätaren först, är undertrycket perfekt så finns det ju ingen som helst anledning att göra rent den, och då behöver inte kunden heller betala någon rengörning och den markeras i serviceprotokollet som endast kontrollerad och är Ok.
Låter som perfekt metod och ärlighet mot kund dessutom. Ingen blir glad av att byta saker som är OK :)
Har du uppgifter på hur tillväga gångssättet är att mäta undertrycket på en 2.5T -04, samt vilket undertryck som är rätt ?
av Tim
Skulle aldrig kunna göra något som inte behövdes, då skulle jag inte kunna sova, hehe! Ja du stoppar när vacummätaren i oljesticksröret, kontrollerar trycket på tomgång och vid gaspådrag, svårare än så är det inte :). Har inte siffrorna i huvudet men dom bör ligga på -0,5bar på tomgång om jag inte missminner mig, och inte stiga över till + sidan vid gaspådrag. På 2,5t motor finns ju en del problem med banjo nippeln som brukar kunna sätta igen sig som sitter på insugsröret strax ovanför generatorn.

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Fantastiskt! Ja 17.5" är riktigt t[…]