Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Bielite
Hej jag har funktionsproblem med den elektriska kylfläkten som sitter framför kylaren.
Reläet slår när jag byglar anslutningen till kylarens temperatursensor, men fläkten snurrar ej. Reläet är helt (jag har öppnat det).
Fläkten snurrar vid direkt spänningssättning.
Reparationshandboken 1991-1994 tex. sid 64 visar i schemat lägst ned på sidan, reläets kopplingspunkter 7/38:1, 2/11:1B, 2/11:2B ,samt 7/40:1.

I texten under Bild 3.40g visas:

2/11 relä kylfläkt (jag kan dock ej finna reläet eller dess kablagekontakt i schemat)

7/38 lågfartstryckvakt (kan dock ej finna den i schemat)
7/40 högfartstryckvakt (kan dock ej finna den i schemat)

Jag besökte i går Bilia i Täby och frågade reservdelsdisken var dessa tryckvakter sitter men fick ingen hjälp.
Ej heller vagnmottagaren visste det och den kunnige i frågan på verkstaden hade gått för dagen (kl. 15.00)

Finns det någon som kan ge mig tips.

Ingemar
av NilsO
Hej,

tryckvakterna för fläkten hör ju till AC:n och brukar sitta på ett rör under kondensorn i fronten.

Jag antar att du då har en elektrisk fläkt framför kylaren (i bilens färdriktning) och en vanlig sk höfläkt på motorn?

Mvh
av Bielite
Hej och tack för svar.
Om tryckvakterna hör ihop med AC:n, hur kan gör jag då för att tvångsstyra fläkten? Att bygla sensoranslutningarna till kylaren fungerar ju ej.
Ja, jag har en elektrisk kylfläkt som sitter framför kylaren och den vanlig "höfläkt" (rolig målande benämning) bakom kylaren..
Jag följer ditt råd och söker tryckvakterna under kondensorn i fronten (den sitter ju mellan kylaren och omedelbart bakom elkylfläkten).
Hur kontrollerar jag att tryckvakterna är hela?

Ingemar
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Reläet behöver inte vara helt bara för att spolen drar!
Kan vara ett mekaniskt fel dvs att manövreringsarmen är av eller att blecket inte sluter.
Går fläkten med konstant matning och inte med relä inkopplat är det ju inte så svårt att lokalisera problemet
Elpriset

17-18 grader. Men du har väl elbil som vi in[…]

Ladd problem Volvo 760

Vad får du för spänning om du m&au[…]

Alla pratar om el, diesel och bensin bilar. Vad h&[…]

Hur håller ni era skivor rena på laddh[…]