- fre 05 apr 2013, 17:30
Det här med verkstadspriser kräver kanske en liten förklaring. Jag var på en semesterresa en gång. Motorlampan tändes tillfälligt av någon anledning som jag nu har glömt. Jag åkte in till en Volvoverkstad som låg utmed min färdväg. Där läste man av OBD2-uttaget. Jag ville betala för det, men "fick inte" göra det! Man förklarade att om det skulle ha varit ett riktigt "beställt" jobb, så hade man fått skriva ut en arbetsorder, boka in en reparatör, eventuellt se över reservdelslagret om felet kunde vara av det slag att något skulle bytas, skriva ut räkning etc. etc. Bara den pappersexercisen skulle kosta mer än vad själva avläsningen skulle göra. Därför bjöd dom på det. Det var t.o.m så att jag fick utskrift på avläsningen så att jag kunde visa min ordinarie verkstad om felet skulle återkomma. (Vilket det inte har gjort ännu, 2 och ½ år senare)
Och Jenny1717: Det finns en lång rad med olika felkodläsare. Alltifrån billiga, näst intill "leksaker". Funktionen eller kapaciteten följer i stort sett prislappen. Med en billig läsare kan man bara läsa av enkla fel. Betalar man mer så kan man läsa av mer i en "stege" som följer priset. Jag har inte prövat, men Biltemas lågprisutrustning ligger säkert på det lägsta trappsteget. En riktig verkstad har läsare inklusive dator och uppkoppling för kanske 50 000 kr och mer.