Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kloge
Kolla med en mindre verkstad,Volvo har saftiga timpriser. Det finns folk här som har felkodsläsare så om du skriver på ett ungefär var du bor kanske du får hjälp härifrån.
av Muppen76
Hej !

Jag hade ungefär samma problem på min V70 -98, drog ganska mkt bensin och motorlampan lyste och jag råkade av en händelse hitta ett par fel när jag kollade oljestickan och stod och kikade lite allmänt på motorn....på vänster sida av insuget satt det en vakumslang som såg lite platt ut så jag kände på den och den bara smulades sönder och ramlade bort och på höger sida av insuget så hittade jag ytterligare 2 små slangar som fullständigt smulades sönder om man rörde vid dem....så min bil hade dragit tjuvluft på 3 ställen.....bytte slangarna och bilen går som en dröm nu.....motorlampan....ja den har inte lyst något mer :)
Användarvisningsbild
av taxi
Bilia i Västerås tar 1300 för felkoder från ECC, sen om andra felkoder ingår frågade jag inte om. Hutlöst i vilket fall. Men det är klart, utrustning kostar. Och så länge jag kan välja vilken verkstad jag vill gå till är allt i sin ordning.
Ang. vacuumslangar så har trådskaparen fått två tips om dom nu, bara att öppna huven och kolla.
av Rådlös
Det här med verkstadspriser kräver kanske en liten förklaring. Jag var på en semesterresa en gång. Motorlampan tändes tillfälligt av någon anledning som jag nu har glömt. Jag åkte in till en Volvoverkstad som låg utmed min färdväg. Där läste man av OBD2-uttaget. Jag ville betala för det, men "fick inte" göra det! Man förklarade att om det skulle ha varit ett riktigt "beställt" jobb, så hade man fått skriva ut en arbetsorder, boka in en reparatör, eventuellt se över reservdelslagret om felet kunde vara av det slag att något skulle bytas, skriva ut räkning etc. etc. Bara den pappersexercisen skulle kosta mer än vad själva avläsningen skulle göra. Därför bjöd dom på det. Det var t.o.m så att jag fick utskrift på avläsningen så att jag kunde visa min ordinarie verkstad om felet skulle återkomma. (Vilket det inte har gjort ännu, 2 och ½ år senare)

Och Jenny1717: Det finns en lång rad med olika felkodläsare. Alltifrån billiga, näst intill "leksaker". Funktionen eller kapaciteten följer i stort sett prislappen. Med en billig läsare kan man bara läsa av enkla fel. Betalar man mer så kan man läsa av mer i en "stege" som följer priset. Jag har inte prövat, men Biltemas lågprisutrustning ligger säkert på det lägsta trappsteget. En riktig verkstad har läsare inklusive dator och uppkoppling för kanske 50 000 kr och mer.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]