- tor 04 apr 2013, 20:46
Känns framvagnen slapp eller så, eller är den precis som innan?
En sak som kan ge ifrån sig klonkljud är fjädern. Det sitter ett fjädersäte av gummi upptill, och en tallrik på fjderbenet nedtill. På denna tallrik ska det ligga en gummiring som ska förhindra att fjädern gör klonkljud när den rör sig mot tallriken. Jag saknade denna på ena sidan när jag köpte min bilrackare, blev underbart när ja fick på nya på båda sidor.
Sedan finns det tydligen en till sorts isolator, det är någon plastgrej som ska sitta på nedersta varvet på fjädern, och den ska förhindra missljud när fjädern komprimeras. Tydligen kan de nedersta varven slå ihop på vissa bilar när det fjädrar, det har jag dock aldrig märkt i min.
Det övre sätet kan också vara dåligt, då får man typiskt lite klapprande ljud när man åker över ojämnheter och när de blir tillräckligt dåliga blir det dunsar. Det sitter en fastvulkad hylsa i mitten av sätet som stötdämparen går igenom och vartefter gummit i sätet blir sämre trycks denna hylsa uppåt och kolven på stötdämparen kan glappa upp och ner.
Vad kan det annars vara om inte fjäderrelaterat... Kika motorbussningarna, kolla så bussningarna i länkarmen är okej (borde du dock känns om dessa är dåliga dock), kika styrleder och kolla glapp i spindelled, kolla så att skruven till drivaxeln sitter, kolla så det inte är något onormalt glapp i drivaxeln.
De var vad jag kunde komma på nu...