Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
Ring firman som servade bilen senast. Ja blir inte förvånad om bilen inte har varit inne för justering.... Har du köpt bilen privat el på firma?

Ja pratade med en kille på Volvo som servar bilarna och de 2,5FT som han hade servat behövde ingen justering.
Borde man inte kunna stoppa i tryckare som inte behöver justeras?
Användarvisningsbild
av gooose
Perra83 skrev:Ring firman som servade bilen senast. Ja blir inte förvånad om bilen inte har varit inne för justering.... Har du köpt bilen privat el på firma?

Ja pratade med en kille på Volvo som servar bilarna och de 2,5FT som han hade servat behövde ingen justering.

Vill inte på något sätt verka elak eller liknande men jag tror han inte har koll på läget hur man gör eller så har han inte gjort så många

Dom flesta som vi har gjort hos oss har närmare hälften behövt justeras ibland nästan alla

Men han kan ha haft tur..
Kollegan gjorde en idag där 15 av 20 behövde justeras

//Gooose
Användarvisningsbild
av Perra83
gooose skrev:
Perra83 skrev:Ring firman som servade bilen senast. Ja blir inte förvånad om bilen inte har varit inne för justering.... Har du köpt bilen privat el på firma?

Vill inte på något sätt verka elak eller liknande men jag tror han inte har koll på läget hur man gör eller så har han inte gjort så många

Dom flesta som vi har gjort hos oss har närmare hälften behövt justeras ibland nästan alla

Men han kan ha haft tur..
Kollegan gjorde en idag där 15 av 20 behövde justeras

//Gooose
Ja bor i en liten stad och 2.5FT är inte vanliga och de flesta har nog inte kommit upp i dessa miltal där justering är aktuell.
Då är det i alla fall bra att en justering är nödvändig så att jobbet inte görs i onödan.
av rackis
Läser denna tråd och blir helt kallsvettig. Jag har i helgen betalat handpenning för en 2.5ft MY10 som skall hämtas senare i veckan. Då jag inte är bilproffs på något sätt valde jag en större bilfirma med bra rykte och jag förklarade mina behov eftersom jag inte kan komma med så mycket annan kunskap: En bra familjebil som går säkert och utan strul, ca 1200 mil per år.

Säljaren försäkrade att detta var bilen för mig, endast olja och filter i servicarna under en lång tid framöver. Saken är den att bilen gått precis under 9000 mil och jag inser efter att ha läst detta med ventiljustering att jag blivit lurad. Den kommer garanterat komma som ett brev på posten i samband med en service inom inte alltför lång framtid. :oops:

Vad kan jag göra i min situation?

Kan jag ringa säljaren och få honom att kompensera mig eller får jag stå mitt kast och vara bitter över min egen okunnighet om bilar/bilköp?

Slutligen, vad kommer denna ventiljustering ungefärligen gå loss på (bor i 08-området, men kan åka en bit om skillnaden är stor)?

Tacksam för svar...
av Droopy
Du kan alltid hoppa av affären, säljaren har dok rätt att att ta ut en avgift för de omkostnader han haft för dig.
Men nästan oavsett vad du köper för modell och fabrikat så har de flesta ett par dyra servicar på vägen.

Och med dina 1200mil/år dröjer det ju minst ett par år innan ljusteringen bör göras, så då hinner du kanske lägga undan lite.
av perhall
Lurad har du inte blivit, i så fall skulle alla som köper en Passat TDI med 12200 mil och kamremsbyte vid 15000 mil vara lurade... men tråkigt!
Har du möjlighet och tid att åka en bit kan du säkert hitta någon mindre Volvo-verkstad utanför storstadsregionerna som gör det märkbart billigare.
Förresten, ventilkontrollen är ju vid 9000 mil - bilen borde vara nyservad och därmed borde detta vara fixat...?
PH
Användarvisningsbild
av gooose
om den gått precis under 9000 så skall den ju servas rätt snart säger säljaren att den är nyligen servad ?
Då är det ju bara att kolla vad som gjorts saknas justeringen om sevicen den är gjord så får du be dom göra "hela" servicen enl volvos service program är inte detta gjort så ser jag det som en rimlig sak till att kunna bryta detta avtal alternativt så får dom göra det som saknas

eller ett pris avdrag för vad den kostar att utföra kanske kan vara en annan väg att gå

//Gooose
av rackis
Tack för er input.

Jag ringde säljaren och han sade sig inte veta att sådana service:ar görs på just denna modell och vid detta miltal. Låter högst osannolikt då de har många V70 på denna firma. Han förstod dock min orolighet och ska iaf försöka hjälpa mig på något sätt, så det känns lovande. Han hör av sig under morgondagen.

Jag återkommer med hur det gick.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vad händer om man inte justerar ventilerna. ?

Är det bara en ren komfortsak, dvs ventiler tickar lite svagt pga att de har någon 1/100-dels mm spel och man missar 0.01 hk för att ventilen öppnar 1/100 mm lägre.

Eller gör spelet att hela toppen skakar sönder i bitar och man måste renovera alla lager osv....
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 14
Bromsbelägg

Bosch-beläggen jag har här i reservdelsl[…]

Motorbyte Volvo 240

Utrymmet framtill är begränsat så […]

Det är kolvar och vevaxel som skiljer mellan […]