Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av MrNorth
I detta fallet rör det sig om en större bilfirma (tydligen en av de största i sverige på beg-bilar), har dubbelkollat detta genom telefonnummer som går till firman, har även kollat med Volvo-handlaren jag köpte bilen av och de känner till denna firma. Han på volvo-firman skulle återkomma till mig när handlaren har ringt för att kolla restskulld, så man får ytterligare ett kvitto på att det är rätt person man gör affär med. De lämnar inte ut info om restskulld till vem som helst.

Affären är tänkt att gå till på så sätt att de skickar en kille som hämtar bilen. När han har kollat att objektet är i rätt skick med rätt utrustning och att jag är jag etc ringer han till bilfirman som gör en bankgiroinbetalning till Volvo-handlaren på restskulden. Därefter skickar handlaren ett kvitto till mig via e-post att betalning är utförd. Därefter går han som ska hämta bilen och jag in till banken för att lösa den check på resterande köpesumma som han ska ha med sig. De ville först lösa även detta med banköverföring (som är vanligast hos bilfirmor) men jag känner mig tryggare om banken kan vara med på ett hörn, de ringer ju till den bank som ställt ut checken för att kolla att den har täckning, innan de sätter in pengar på mitt konto. När jag fått kvitto från banken på att checken hade täckning samt att pengarna är på mitt konto, ringer jag till bilfirman, som elektroniskt gör ägarbyte. Därefter ringer jag till transportstyrelsen och kollar att detta har gått igenom. Därefter lämnas nycklar över och jag skriver under ett avtal om att bilen är såld i bef. skick med viss utrustning etc och båda parter får varsitt ex.

Överdrivet paranoid kanske, men jag har för vana att inte lita på folk i bilaffärer, firma eller inte.

Tänker man efter lite så kan man inte gardera sig även när man går in och säljer bilen till en etablerad handlare. Allting sker ju via hans dator, lösning av restslulld, överföring av pengar till mitt konto, ägarbyte etc. Det är ju först efter någras dagar när banköverföringarna trillat igenom som man fått ett riktigt kvitto på att man inte blev blåst.
av MrNorth
Kan tillägga att affären gick bra. Köparens ombud hade med sig två checkar utstä'llda i mitt namn, en för restskulden och en för resterande köpesumma. Affären gjordes upp på banken som skyddade checkarna genom att ringa till köparens bank. Vi fick kvitto på allt, betalking av restskuld och insättning av pengar på mitt konto från banken. Ägarbyte skedde elektroniskt från köparens firma.

/S

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]